Ove stvari morate da znate o gradskom prevozu od Nove godine: Naredna nam donosi ogromne promene, evo i koje!
Gradski prevoz, Foto: Dragana Udovičić, Petar Lazović, Stefan Jokić

VAŽNO ZA BEOGRAĐANE

Ove stvari morate da znate o gradskom prevozu od Nove godine: Naredna nam donosi ogromne promene, evo i koje!

Najveće iznenađenje, za sve putnike pozitivno, je što ćemo moći da zaboravimo na kucanje SMS karata, kontrolore i "Bele", jer će prevoz po prvi put u istoriji biti potpuno besplatan

Objavljeno: 13:32h

Naredna godina donosi nam ogromne promene u gradskom prevozu, koje je u više navrata najavljivao gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, a Skupština grada postepeno usvajala.

Besplatan prevoz

Najveće iznenađenje, za sve putnike pozitivno, je što ćemo moći da zaboravimo na kucanje SMS karata, kontrolore i "Bele", jer će prevoz po prvi put u istoriji biti potpuno besplatan. Time JGP (javni gradski prevoz) postaje na neki način javno dobro, kao što su to putevi ili osvetljenje, slobodan i besplatni transport koji se finansira iz budžeta, a kojim dobijaju svi.

Putnici koji koriste JGP imaju na raspolaganju besplatnu uslugu, a oni koji i dalje žele da se voze kolima imaće benefit od toga što će saobraćajne gužve biti ipak malo manje, jer u jedan autobus staje i više od stotinu ljudi, u tramvaj može da stane i preko 200, a u voz preko 300 putnika!

Besplatan prevoz verovatno se neće primenjivati samo na komercijalnim E-linijama, dok ćete bez karte moći da uđete u svaki linijski autobus, trolejbus, tramvaj i BG voz na čitavoj teritoriji grada, od Padinske Skele do Lazarevca i od Grocke do Surčina.

Zbogom trolama

Trolejbusi u Beogradu najnovijom odlukom Skupštine grada biće, kroz angažovanje privatnog prevoznika, biti zamenjeni električnim autobusima. Ovo je velika promena koja će omogućiti i modifikaciju postojećih linija, a očekuje se i da vozila koja budu angažovana na linijama 19, 21, 22, 28, 29, 40 i 41 budu nova i pouzdana.

Odbornici Skupštine grada Beograda doneli su Odluku o usvajanju samoinicijativnog predloga projekta javno-privatnog partnerstva za obavljanje komunalne delatnosti gradskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, odnosno zameni postojećih trolejbuskih linija linijama električnih autobusa.

U obrazloženju Odluke, preneo je juče Tanjug, navedeno je da trolejbuski prevoz u Beogradu ima bogatu istoriju, ali da se trenutno suočava sa velikim problemima koji se ogledaju u zastareloj infrastrukturi, vozilima i opremi, kao i niskoj efikasnosti.

Dodaje se da su mnoge linije u lošem stanju, sa zastarelim stubovima i žicama koje nisu obnovljene godinama, što uzrokuje česte tehničke probleme i to usporava i ometa svakodnevni rad sistema, a vozni park je star i neefikasan.

Sve to dovodi do čestih prekida u saobraćaju i nezadovoljstva putnika, ističe se u obrazloženju Odluke.

Trolejbus
foto: Aleksandar Jovanović Cile

Plava vozila

Tokom sledeće godine verovatno će većina autobusa biti plave boje. Cilj je da to bude standardna boja za sva vozila koja su mlađa od dve godine.

Mislimo da ova plava boja, „beogradsko plava boja” simboliše i naše reke i naš grad. Ova vizantijsko plava, nemanjićka plava, koja ima mnogo simbolike vezane za grad Beograd, mnogo je bolja od dosadašnje „soc-crvene” koja nas je podsećala na kioske sa viršlama. Već danas će se ovi autobusi pojaviti u javnom prevozu, autobusi iz novih narudžbina biće u ovoj boji i očekujemo da će, uključujući naravno i privatne prevoznike, najveći broj njihovih vozila isto tako biti plave boje. U roku od najkasnije dve godine, Beograđani će moći da vide kako ta plava boja postepeno postaje boja našeg prevoza i počinje da prevladava na beogradskim ulicama – rekao je ranije gradonačelnik Šapić, a preneo je Beoinfo.

Nova vozila

Osim privatnih autopevoznika koji su dužni da nabalvljaju nova vozila, obnavlja se i vozni park GSP "Beograd".

Prvih 13 BMC zglobnih autobusa na gas već su stigli u pogone ovog preduzeća, a očekuje se nabavka 100 takvih autoba, kao i 50 solo "Otokara".

Osim plave boje i grba Beograda, novo je i to da više na njima nema loga GSP-a. Postoji samo identifikacioni broj posle oznake P.

Ovo je jedinstveni broj koji dobija svako vozilo koje učestvuje u javnom prevozu u Beogradu i po kome je moguće pratiti autobus na aplikaciji Beograd plus.

"Do kraja 2025. neće biti autobusa starijih od dve godine na gradskim ulicama, kako od privatnika tako i gradskih. Sada nam je stiglo četrdeset, pedeset vozila stiže, a i čitave naredne godine sukcesivno će stizati. Tokom 2025. stižu i prvi tramvaji, za koje smo nabavku već završili, njih 25, a do kraja 2027. zadali smo sebi zadatak da za sve trolejbuse, njih sto, i preostalih 120 tramvaja obezbedimo sredstva, možda kroz privatno-javno partnerstvo, ili ćemo to mi učiniti, kako bi i svi oni bili zamenjeni novim vozilima. Cilj je da na kraju 2027. imamo sva nova vozila, bez naplate javnog prevoza, što nijedan grad u svojoj istoriji, i u ovako kratkom periodu, nije uradio. To možda zvuči kao nemoguće, ali su i mnoge druge stvari, koje su danas realnost i koje su urađene, delovale nemoguće. To je realnost otkad je ova gradska uprava počela da donosi važne i teške, ali hrabre i odgovorne odluke, koje su uvek bile poduprte dobrim planom", nedavno je rekao gradonačelnik Aleksandar Šapić.

Autobus
foto: Washington Imaging / Alamy / Alamy / Profimedia

Dinamički red vožnje

Veliku pažnju u javnosti privukla je ideja o tzv. dinamičkom redu vožnje.

On će podrazumevati poseban režim organizacije prevoza koji se neće oslanjati na definisanu satnicu sa okretnica. Za putnike to neće značiti dramatičnu promenu, izuzev činjenice da se neće dešavati, ili bar ne bi trebalo da bude tako, da zarednom dolazi dva ili tri autobusa na jednoj istoj liniji, a da potom narednog vozila nema po dvadeset minuta.

Raznim korekcijama dispečari i otpravnici trudiće se da se održi definisani takt, jer je satinicu u uslovima gužve svakako teško ispoštovati.

- Prvo smo ukinuli plaćanje privatnicima po provedenom vremenu u saobraćaju, nego samo onoliko koliko pređe kilometara. Drugo, ne može više da zatvori vrata i da vozi na početnu stanicu, nema tog dispečera koji će mu reći kad treba da bude na početnoj stanici, jer neće juriti radno vreme. Uvodimo posebne table koje će vozaču davati signal kada treba da krenu. Zato što ćemo mi nakon svakog kruga koji obiđe raditi ponovnu rekalkulaciju u odnosu na raspored ostalih vozila i truditi se da sva vozila budu u jednakim intervalima da se ne bi dešavale "kobasice" - objasnio je gradonačelnik Šapić na jednoj konferenciji.

Bonus video:

03:45

U Londonu je dnevna karta za gradski prevoz više od 14 £, a u Beogradu je besplatan! Rabrenović otkriva kako je ovo moguće: Ključ je u ovome

(Espreso/ Telegraf/ Prenela: T.M.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.