kontroverzno rešenje
Moguće trajno ukidanje tramvaja kroz Vojvode Stepe!? Ove linije više neće postojati, evo šta se čeka!
Grad Beograd razmatra trajno ukidanje tramvajskog saobraćaja preko Savskog mosta
Grad Beograd ozbiljno razmatra da trajno ukine tramvajski saobraćaj kroz Ulicu vojvode Stepe. Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, a na osnovu informacija koje je dobio upravo iz kabineta gradonačelnika Beograda, smatra da je razlog zbog kog Stari dvor razmišlja da tramvaje protera iz Vojvode Stepe je to što u gradu smatraju da će se time povećati protočnost automobilskog saobraćaja.
Ideja rukovodstva grada je da ovo kontroverzno saobraćajno rešenje bude sprovedeno u delo kada budu isporučeni novi turski tramvaji. Ovakav potez, kako kaže Jovanović, u skladu je sa aktuelnom politikom gradonačelnika, a to je da se, gde god je to moguće ukidaju tramvajski koridori.
"Tu mislim i na planirane i na postojeće tramvajske koridore, kako bi se prednost dala putničkim vozilima. Do sada se to desilo u Višnjičkoj ulici i u Bulevaru Zorana Đinđića gde je bio ostavljen tramvajski koridor. Umesto da se dugoročno i sistemski reše gužve, što se jedino može postići šinskim javnim prevozom, ide se na improvizovana, kratkoročna rešenja, za koja se već sada vidi da, ne samo da nisu rešila problem, nego su nas dugoročno onemogućila da ga rešimo u budućnosti. Jer jednom kad se slobodan prostor pogrešno zauzme, jako je teško vratiti ga u izvornu ili optimalnu namenu", naglašava Jovanović.
On podseća da su ti koridori (u Višnjičkoj i Bulevaru Zorana Đinđića) planirano ostavljani za tramvaje zato što je procenjeno da jedino sa šinskim sistemom, kada bude resursa za njegovu dalju izgradnju, može dugoročno da se olakša saobraćajna situacija u gradu.
"Upravo za širenje tramvajske mreže bi i trebalo da bude novca, jer se jedino širenjem te mreže i izgradnjom metroa u dobroj meri rešavaju se problemi saobraćajnih gužvi. Zato je ova ideja grada o ukidanju tramvaja u Vojvode Stepe poseban skadal jer se planira ukidanje aktivnog tramvajskog koridora i aktivog tramvajskog saobraćaja", ističe Jovanović.
Na pitanje kako bi se onda u budućnosti, ako ovaj plan grada zaista zaživi, odvijao tramvajski saobraćaj na postojećim linijama 9, 10 i 14, on ukazuje da je, prema njegovim saznanjima, ideja da tramvaji ubuduće idu do Autokomande, odnosno Trga oslobođenja, i da se onda vraćaju nazad, zato što je planirano da se ubuduće na toj relaciji koriste tramvaji sa dve upravljačnice, odnosno oni u kojima postoji mogućnost da se nazad vraćaju bez okretanja.
"Ali to onda znači da Voždovčani ostaju bez jednog efikasnog i pouzdanog sistema javnog prevoza. Ukidanje tri tramajske linije kroz Vojvode Stepe neće moći da nadomeste autobusi ni u kom slučaju, već će doći do dodatnih zagušenja. Uostalom, veliko je pitanje da li tu mogu da se uspostave potpuno žute trake, ali čak i da mogu tramvaj je čistiji, kapacitetniji javni prevoz", naglašava Jovanović ukazujući da se umesto na šitrenje, ide na smanjivanje tramvajske mreže u Beogradu, što je, kako dodaje, jedinstven slučaj u Evropi - da neko ukida živ tramvajski koridor da bi dao prednost automobilima.
Da potencijalno ukidanje tramvaja kroz Vojvode Stepe ni u kom slučaju ne bi bio dobar potez smatra i prof. dr Vladimir Momčilović, vanredni profesor i prodekan na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu.
"Tramvaji su, kada govorimo o javnom prevozu, viši hijerarhijski i kapacitivniji sistem nego što su autobusi. Tramvaji kao šinski sistem bi trebalo da se u što većoj meri vode nezavisno od ostalog saobraćaja. Skraćenje tramvajskih linija mora da bude predmet ozbiljne studije prevoznih potreba građana, kao i da se obezbedi jednostavno i bezbedno presedanje putnika. Potencijalne posledice ukidanja tramvaja u toj ulici su zbog toga danas nesagledive. Kada je rađena poslednja rekonstrukcija (završena u leto 2015. godine, kada su šine prebačene na sredinu kolovoza, prim. eKapije), moglo je da se razmatra rešenje da se tramvajski koridor izmesti u obližnji Bulevar oslobođenja, u kome su manja prostorna ograničenja čime bi se i dalje zadržao kapacitivni sistem javnog prevoza na ovoj relaciji. Ali, ni tada, ni sada nisu rađene studije prevoznih potreba koje bi jedine bile relevantne za ovakvu odluku grada", ističe profesor Momčilović.
Profesor naglašava da jednostavno ne može na ovakav način da se donosi ovako važna odluka.
"Dodatni problem je što bi se onda tim šinama vodili autobusi i putnička vozila, što je već danas problematično u Ulici vojvode Stepe, jer se preklapanjem tramvajskih linija sa ostalim vozilima umanjuje tačnost i prednost javnog prevoza u odnosu na putnička vozila. Osim toga, u svetu se izbegava "konkurencija" između linija javnog prevoza, nastoji se da bude što manje preklapanja različitih hijerarhijskih nivoa čime se direktno "guši" kapacitivniji vid prevoza. U konkretnom slučaju autobuske linije treba da služe kao "fider" linije, čime bi se izbegla njihova preklapanja na velikim potezima, kao što je npr. od Autokomande do Trošarine. Smisao "fider" linija je da dovoze putnike do kapacitivnijeg sistema koji onda nadalje nastavljaju da koriste tramvaj", napominje profesor Momčilović.
Prema njegovom mišljenju, posebno je problematično što se uopšte razmišlja o ukidanju postojećeg tramvajskog koridora, sa ne tako davno obnovljenom infrastrukturom.
"To mora da bude predmet ozbiljnog razmatranja, da se osim istraživanja potreba putnika, uradi studija ili da to bude zaključak transportnog master plana, koji nije predvideo ukidanje tramvaja na ovom potezu. Zbog toga smatram da to nije nešto što je dobro promišljeno", ukazuje profesor Momčilović.
Da li se zaista može očekivati povećanje protočnosti putničkih vozila ukoliko bi se ukinuli tramvaji kroz Vojvode Stepe? Profesor Saobraćajnog fakulteta smatra da ne bi.
"Već sada postoji mnogo vozila koja se nepropisno kreću tim šinama. Kad god je gužva u ulici Vojvode Stepe, bez obzira na to što relativno često saobraćajna policija reguliše saobraćaj, ovakva pojava se ne sankcioniše. Tramvaj bi bio značajno pouzdaniji jer ga ne bi ometala putnička vozila koja se kreću šinama. Kada bi izvesnost sankcionisanja kretanja žutom trakom, odnosno šinama bila visoka, to bi zaista promenilo stanje na terenu. Osim toga, sve su češće gužve po celom gradu. Zašto? Zbog porasta broja automobila, ne samo u Beogradu, nego u celoj Srbiji u poslednjih nekoliko godina, zbog uvoza polovnih automobila iz Evrope. Imajući u vidu navedeno, sistem ne može da podrži toliki broj vozila. Svetski trend je upravo suprotan, da se odustane od korišćenja putničkih vozila i da zbog toga građani radije koriste vozila javnog prevoza. Rešenje je u promeni načina razmišljanja građana", naglašava profesor.
On napominje da, ako u gradu zaista žele da se saobraćajne gužve smanje, upravo treba da se obezbedi prioritet javnom prevozu, posebno tramvajskom vidu, kao i da se poštuje zabrana kretanja žutom trakom i prostorom rezervisanim za saobraćaj šinskih vozila. To bi sa druge strane, ukazuje, dovelo i do manjeg zagađenja vazduha.
"Ukoliko se ideja o ukidanju realizuje, naredni korak bi verovatno bio da se te šine, u koje je nedavno uloženo dosta novca, uklone (ili asfaltiraju) kako vozila koja trenutno koriste šine u Vojvode Stepe ne bi oštetila pneumatike, što bi neizbežno rezultiralo saobraćajnim kolapsom", naglašava profesor.
U prilog očuvanja tramvajskog saobraćaja u Vojvode Stepe, ali i daljeg širenja tramvajske mreže, navodi da imajući u vidu prosečnu popunjenost putničkih vozila od najviše 1,5 putnika po vozilu i gabarit tramvaja koji zauzima površinu od približno 6 putničkih vozila, govori činjenica da bi se zbog devet putnika u automobilima, ukinuo tramvajski prevoz, kojim se i van špica, preveze znatno više putnika.
Zato smatram da se ukidanjem tramvaja u Ulici vojvode Stepe neće realno dobiti ništa, pa je razmišljanje o ukidanju tramvaja van svake logike, ne samo inženjerske nego i zdravorazumske – zaključuje prof. dr Vladimir Momčilović.
Osim asfaltiranja planiranih tramvajskih koridora u Višnjičkoj i Bulevaru Zorana Đinđića, u prethodnom periodu Stari dvor se odlučio i za gradnju kružnih tokova kao "saobraćajnih rešenja" za bolju protočnost vozila na ulicama. Ali, saobraćajna struka, čini se, nije bila mnogo pitana u vezi sa svim time. Da li će se to promeniti kada je reč o razmatranju trajnog ukidanja tramvajskog saobraćaja kroz Vojvode Stepe, ulicu u kojoj se upavo nalazi Saobraćajni fakultet, najstarija visokoškolska ustanova iz ove oblasti u jugoistočnoj Evropi i jedini koji ima sveobuhvatne programe obrazovanja stručnjaka iz oblasti saobraćaja, transporta, komunikacija i logistike.
Bonus video:
(Espreso / E-kapija / Prenela: J.N.)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!