šok
DIREKTORKA BEOGRADSKE ŠKOLE ZADALA OSMACIMA DA NAPIŠU SVIH 30 SLOVA AZBUKE: Rezultati su ZABRINJAVAJUĆI
Profesorka srpskog u beogradskoj školi zadala jednostavan test, rezultati šokantni
Nije novost da đaci brkaju ćirilicu i latinicu, mešaju štampana i pisana slova. Međutim, gotovo polovna učenika osmog razreda jedne beogradske osnovne škole nije znala da napiše sva slova azbuke što zaista zvuči neverovatno. Ipak, čini se da to uopšte nije neuobičajeno.
Povod za najnoviju polemiku na društvenim mrežama o pismenosti dece imala je objava na društvenim mrežama Bojana Ljubenovića, poznatog aforističara i novinara. On je napisao da je od iz "izvora kome veruje" dobio informaciju da je direktorka jedne beogradske osnovne škole testirala učenike osmog razreda tako što je svako trebalo da napiše azbuku štampanim i pisanim slovima.
- Iz izvora kome verujem dobio sam informaciju da je direktorka jedne beogradske osnovne škole testirala učenike osmog razreda na sledeći način: svako je trebalo da napiše azbuku štampanim i pisanim slovima. Od 110 testiranih čak 40 učenika nije ispunilo zadatak. Nekome je falilo pet slova nekome manje itd. Da pojasnim, nisu znali da napišu svih 30 slova azbuke. Osmi razred. Čestitam svima nama kao društvu - napisao je Ljubenović, koji nije želeo da otkriva o kojoj školi je reč.
Pitali smo i profesore srpskog jezika i književnosti u osnovnim školama kakvo je njihovo iskustvo, i da li su se susreli sa ovakvim ili sličnim slučajevima.
"Brkaju ćirilicu i latinicu"
- Radila sam sa učenicima petog razreda osnovnih škola, i primetila sam da na pismenim i kontrolnim zadacima brkaju neka slova azbuke i alfabeta. "O" pišu kao "a" i obrnuto, mešaju "u" i "l", što mi se naravno nije dopalo - kaže Milica Perić, profesorka srpskog jezika i književnosti.
Ona je rekla da je prilikom pripreme dece za završne ispite primetila da pogrešno pišu latinična slova.
- Ima jedno pitanje u zbirkama testova koje se tiče latinice gde deca ne umeju da navedu ona latinična slova koja se često ne koriste, i tako ne prepoznaju "č", "ž", "š", "ć", i pišu ih "c", "z", "s" - kaže za ova profesorka.
Ona je ocenila da je situacija u kojoj deca u osnovnim školama nedovoljno poznaju maternji jezik, na neki način nije iznenađujuća.
- Jezik je živ, i menja se u skladu sa načinom života, i nekako su i posledice koje imamo sada očekivane usled načina života danas koji je okrenut ka digitalnom svetu - istakla je ona.
Problem što u školskim sveskama pišu latinicom
Sandra, koja je profesorka srpskog jezika iz Beograda, takođe kaže da se susretala sa situacijama gde su deci pisana slova veliki problem.
- Tu se javlja mešanje ćirilice i latinice gde dolazi do pojave ćelave latinice gde "č", "ž", "š", "ć", pišu kao "c", "z", "s". Takođe, masovno deca pišu "dj" umesto "đ" - kaže ona.
Kako kaže ova profesorka srpskog jezika i književnosti, razlog ovome nalazi u korišćenju pametnih telefona na kojima deca tako pišu.
Ovo je potvrdila i Milica Bijelić, profesorka srpskog jezika i književnosti u OŠ "Branko Ćopić".
- Mislim da je veći problem taj što deca koja latinicom pišu u školskim sveskama na na pismenim zadacima greškom ubace latinično slovo, obično mešaju slova "u" i "l" - rekla je Bijelić.
Deca sve lošije čitaju
- Što se tiče učenika od petog do osmog razreda ono što primećujem jeste da mnogo lošije čitaju, a neretko se dešava da ne razumeju pitanje. Uglavnom traže da čitaju u sebi nego na glas. Što se se tiče pisanja, primetno je da mešaju ćirilicu i latinicu, a uglavnom imam problem jer učenici pitaju da pišu štampanim slovima - kaže profesorka Sandra iz Beograda.
Prema njenim rečima, ovaj problem će se tek primetiti kroz koju godinu.
- Tada ćemo videti koliko je maha uzelo korišćenje nestandardne leksike. Čak i odlični učenici mešaju latinicu i ćirilicu, loše čitaju, ne razumeju zadatke. Danas im je sve dostupno, prepričane lektire. To je nova normalnost, s obzirom da je ranije bilo normalno da učitelji zadaju domaći deci da na dve, tri strane ispisuju slovo. Danas se roditelji bune što deca imaju domaći uopšte. Nažalost, roditelji su ti koji imaju dosta negativnog uticaja na obrazovanje dece - zaključila je Sandra za "Blic".
Ilić: Ovaj rezultat jeste poražavajući
- Ovaj rezultat jeste poražavajući, i to ne bi smelo da se dešava. Mogao je biti neki sporadični slučaj, ali to ne znamo. Zbog toga je važno da što više koristimo ćirilično pismo, i to još od predškolskog jezika, a sada svi računaju na to da deca već u prvom razredu dolaze a da su ovladala pisanjem - kaže Valentina Ilić, predsednica Sindikata obrazovanja Srbije.
Ona je pohvalila ovakav vid testiranje u osnovnim školama.
- Veoma je dobro to što je urađeno u beogradskoj osnovnoj školi. Mislim da je razlog tome da se vidi primena funkcionalnih znanja. Mislim da je da je direktorka te osnovne škole ovo sjajno uradila podstaknuta lošim rezultatima PISA testa - kaže Ilić.
Prema njenim rečima, to što veliki broj dece nije znao da napiše azbuku štampanim i pisanim slovima nije iznenađujuće.
- To što skoro polovina dece nije znala da ispuni traženo, rezultat je toga što su deca od ranog detinjstva upućena na internet i pametne telefone. Mi, ako želimo da sačuvamo našu azbuku moramo da kod dece u ranom uzrastu u osnovnim školama forsiramo manuelne veštine i motoriku - kaže ona.
Ističe da je to neophodno kako bi se kod dece razvijalo mišljenje.
Deca danas ne umeju da drže olovku
- Razvoj našeg mišljenja povezan je sa pismom kojim se služimo i njegovom upotrebom kroz olovku ili hemijsku. A deca danas ne umeju da drže olovku, ali zato znaju da koriste pametne telefone i tastaturu. Kada smo uveli pametne telefone u školu to se promenilo, zbog toga je važno da deca u osnovnim školama uredno vežbaju azbuku, pisanje ćiriličnog i latiničnog pisma - govori Ilić za "Blic".
Bonus video:
(Espreso / Blic / Nikola Todorović / Prenela: J.N.)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!