BEOGRAD
KAKO SU INFORMATIVNE TABLE UNAPREDILE JAVNI PREVOZ U BEOGRADU? Građanima štede vreme i mogu bolje da se organizuju
Unapređenje javnog saobraćaja podrazumevalo je nekoliko ključnih promena
Informativne table na stajalištima vozila javnog prevoza u Beogradu predstavljaju veoma kompleksan deo procesa oporavka sistema javnog prevoza u Beogradu. Uvođenje ovih tabli je najavio gradonačelnik Aleksandar Šapić u oktobru prošle godine, a prvih hiljadu tabli je postavljeno početkom decembra.
Unapređenje javnog saobraćaja podrazumevalo je nekoliko ključnih promena:
Uvođenje novog sistema: Ukinuti su validatori i ulaz u vozila samo na prednja vrata, kao i komplikovan sistem zona i tarifa. Sada postoje samo dve zone (A i B) i dve tarife. Takođe, omogućena je kupovina karata putem SMS poruka i nove aplikacije, „Beograd plus“, koja pruža informacije o dolasku vozila i omogućava prijavu nepravilnosti.
Povoljnije cene: Cene karata su značajno snižene. Penzioneri i srednjoškolci sada imaju besplatan prevoz, a cena povlašćenih karata za socijalne kategorije standardizovana je na 1000 dinara. Mesečna karta za obe zone sada košta 3300 dinara, a cena karte za 90 minuta vožnje smanjena je sa 89 na 50 dinara.
Kontrola i sertifikacija: Grad je preuzeo kontrolu nad naplatom karata u vozilima, povećavajući efikasnost i transparentnost. Uveden je institut sertifikacije vozila, koji podrazumeva postavljanje strogih uslova za vozila koja učestvuju u javnom prevozu radi poboljšanja kvaliteta usluga.
Prema njegovim rečima, ovo predstavlja istorijski događaj i svojevrsnu revoluciju za javni prevoz u glavnom gradu. Na tablama će biti ažurne informacije o kretanju vozila pa će svaki građanin moći da, s lakoćom, proveri za koliko minuta dolazi vozilo koje čeka. Podaci se odnose na sve linije koje prolaze pored stajališta i iste su kao i oni na aplikaciji za „pametne” telefone. Table su posebno pogodne za starije sugrađane i goste Beograda koji ne koriste ove telefone ili im je lakše da bace pogled na tablu nego da otvaraju aplikaciju.
„Do sada je vozilo bilo kog prevoznika pratio samo naš dispečerski centar, a od ovog trenutka ih prati i kontroliše ceo grad i svi Beograđani".
Na info-tabli putnici se mogu informisati o nazivu stanice, dnevnim, ali i noćnom linijama koje tuda prolaze. Na ekranu se uvek prvo prikazuje linija koja prva dolazi, dok su ispod navedene ostale. Uz tačno vreme dolaska, precizirano je i koliko je stanica svakom vozilu ostalo da prođe do konkretne lokacije.
Digitalne LED table, kakve se viđaju po najvećim evropskim prestonicama, postaće i svojevrsni „trejd mark”
Sve ove informacije do sada su nedostajale, tako da putnik koji čeka određenu liniju na stajalištu sa više opcija za sopstveno krtanje i presedanje nije mogao da planira i računa na linije koje dolaze. Informacije o tome kada je prvo ili drugo sledće vozilo na liniji omogućile su planiranje maršute i vremena putnicima.
Plan je da prestonica bude kompletno pokrivena pametnim info-tablama. Dok se to ne dogodi, obezbeđena je mogućnost da se preko USSD koda dobiju informacije o linijama koje građane zanimaju.
Uz one o prevozu, na tablama će biti prikazane i informacije o vremenu, temperaturi, lokaciji. Kako je rekao gradonačelnik Šapić, vodilo se računa da tabla bude apsolutno u skladu sa dizajnom autobuske stanice koja ima i nadstrešnicu kao i đubrijeru sa specijalnim poklopcem. Digitalne LED table, kakve se viđaju po najvećim evropskim prestonicama, postaće i svojevrsni „trejd mark” Beograda.
„Reč je o novom konceptu lokalne samouprave u vezi sa javnim prevozom, koji ne može da se vidi tek tako, čak ni u najrazvijenijim gradovima Evrope. Table nude informacije o tome za koliko minuta dolazi vozilo za svaku liniju koja tuda prolazi, koliko stanica je udaljeno, rutu, kao i informacije o vremenu, temperaturi, lokaciji”.
Zahvaljujući informacijama na ovim tablama, putnici mogu lakše da planiraju svoje vožnje i da sa mnogo manje nervoze sačekaju autobus. Kada uđu u vozilo, oni preko zvučnika dobijaju informacije o stanici na kojoj se nalaze, kao i onoj koja sledi na konkretnoj liniji. To je važno, pre svega, za slepe i slabovide, ali i za sve druge putnike. Nastavak putovanja i eventualno presedanje mogu da planiraju i dok su u vozilu, putem aplikacije za „smart” telefon.
Informativne table imaju još jednu funkciju, a to je da građani mogu i sami da kontrolišu kako se poštuje red vožnje vozila gradskog javnog prevoza.
Bonus video:
(Espreso / Gradonačelnik.Beograd.rs/ Prenela: A.P)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!