gotovo je
BIO NA FORBSOVOJ LISTI NAJBOGATIJIH, A SADA NA IVICI SLOMA: Za svoju POPAST Slovenac, tvorac Dromea, KRIVI NJIH
Nekada milijarder, Češko sada pokušava da opstane ne samo na tržištu, nego uopšte
Ne tako davno, Sandi Češko, osnivač Dormea i "kralj" TV prodaje bio je na Forbsovoj listi najbogatijih biznismena u regionu. Sa imovinom procenjenom na 410,5 miliona evra, 2013. našao se u društvu biznismena Emila Tedeskog i Ivice Todorića, a sada se Češko, koji je godinama slovio i za najbogatijeg Slovenca, nalazi na "ivici" poslovnog sloma.
Pre samo godinu dana "gospodario" je imovinom vrednom 200 miliona evra. Gotovo da nema domaćinstva u koje nije ušao svojim brendovima Dormeo, Delimano i Kosmodisk. Njegov Studio Moderna radio je u više od 20 zemalja sveta i bila je to najveća kompanija za direktnu prodaju u istočnoj Evropi. Sada je osnivač Dormea i ostalih brendova slovenskim medijima priznao da ima problema u kompaniji i da kasne plate zaposlenima. Češko se u maju ove godine požalio i da mu je rat u Ukrajini doneo velike probleme i da je izgubio značajna tržišta. Mnogi prodajni lokali zatvoreni su i nedavno i po Beogradu.
Kako je Češkov biznis počeo da "pada"?
Samo prošle godine kompanija Studio Moderna - TV prodaja ostvarila je minus od 3,5 miliona evra, a poslednji je put radila sa profitom 2018., koji je iznosio 131 hiljada evra. Padao je istovremeno i broj zaposlenih.
- U 2021. kompanija je zatvorila neprofitabilne maloprodajne jedinice, smanjila broj zaposlenih, suzdržala se od novih projekata zbog povećanih neizvesnosti iz okruženja", navodi se u poslovnom izveštaju Studija Moderna - TV prodaja sa sedištem u Zagrebu.
Porodična firma koja je krenula od nule
Porodična firma koja je krenula od nule. O tome je Češko više puta pričao iako nije slovio za biznismena o kome se puno pričalo i pisalo.
Predstavljao se kao "skroman milioner" koji nema jahtu i sekretaricu i čovek koji živi jedan "običan" život.
- Moj ego zadovoljava da sam među najboljima, ako ne i najbolji u onome što radim, a ne u onome što sam na osnovu toga i kupio za sebe. Ljudi očigledno misle da se uspeh meri dužinom jahte, brojem vikendica i drugim luksuznim atributima. Ja nemam ništa od toga. I sat mi je “swatch” - ako ga i imam na ruci - rekao je Češko za “Blic” 2013. godine.
U preduzetništvo je ušao pre više od 25 godina, kada je otvorio kompjutersku firmu. Ulagao je najviše u nematerijalnu imovinu, talente, inovacije i tehnologiju, a svoj softver je uspeo da proda i Japancima. U posao s direktnom prodajom je ušao bez vizije i strateškog plana. Kad mu je Branimir Brkljač iz Srbije predstavio “kosmodisk”, bio je, kako kaže, apsolutno skeptičan.
- “Studio Modernu” je najpre počela da vodi moja supruga Livija Dolanc. Branimir se pridružio 1993, a ja tek sledeće 1994, kada sam video da se brže razvija taj posao nego moja kompjuterska firma. Onda je Branimir predložio da idemo u telešoping, a ja sam rekao da se to neće desiti. Iako su mi predrasude bile prevelike, uspeo je da me nagovori. Desilo se i da su nam se slučajno otvorila vrata ka istočnoj Evropi, gde smo sledili trend otvaranja novih privatnih TV stanica, a onda je sve krenulo uzlaznom putanjom - navodi Češko.
Firma je pregistrovana u Holandiji a ceo posao je počeo u maloj garaži u Zagorju, gradiću u Sloveniji, kada je Češko počeo da prodaje pomagalo za ublažavanje bolova u leđima.
Vrlo brzo firma je izrasla u kompaniju sa 7.000 zaposlenih u 20 zemalja i sa pola milijarde evra prihoda u pojedinim godinama. U to vreme, pre oko tri godine Češko je deo biznisa prodao investicionih fondovima pod kontrolom slovenskog biznismena Darka Horvata.
Rat u Ukrajini
Češko se u maju ove godine požalio da mu je rat u Ukrajini doneo velike probleme.
- Kad je počeo rat u Ukrajini i kada su nas pogodile sankcije, izgubili smo dva tržišta. Osim toga, izgubili smo i finansijskog investitora. Morali smo poduzeti određene mere, a jedna od njih bila je prisilni dogovoru u Švajcarskoj. I menadžer se odlučio na prodaju brendova koje je kupio Darko Horvat - rekao je osnivač Studija Moderna.
Iz intervjua Sandija Češka Jutarnjem listu moglo bi se zaključiti da je Studio Moderna možda imao i prebrz rast, koji za kompanije može biti jednako rizičan kao i prespor razvoj, tokom kojeg kompanija može postati meta bržih i agresivnijih konkurenata.
- Imali smo vrtoglavu stopu rasta od dvadeset do trideset posto godišnje, ali nismo imali tog iskustva. Nekada je za gradnju ovakve kompanije bilo potrebno više generacija. Još od 1999. godine nas su obilazili zainteresirani investitori. Na početku sam to odbijao, no onda sam odlučio prihvatiti - posvedočio je Češko u razgovoru za Jutarnji, vođenom za vreme globalne pandemije koronavirusa.
Bonus video:
(Espreso/ Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!