MREŽA ZOOM
OVU PLATFORMU KORISTI CEO SVET, A TO NIJE BIO PLAN: Otkriveno kako je nastao Zoom!
Značaj trenutka nije izgubljen za tim u Zumu, platforme preko koje se odvijao taj video sastanak
Boris Džonson, britanski premijer, podelio je fotografiju sa svog prvog virtuelnog sastanka kabineta. Crvene zastave za sajber bezbednost odmah su iskočile. Celi ekrani nekih sekretara kabineta bili su vidljivi, mogli ste da vidite na kojoj platformi kabinet radi sa svojim računarima i što je najstrašnije, ID sastanka bio je vidljiv svima.
Značaj trenutka nije izgubljen za tim u Zumu, platforme preko koje se odvijao taj video sastanak.
"To je bio veliki 'aha' trenutak", rekao je član odbora kompanije Zum (Zoom) Santi Subotovski za CNN Business.
Zoom je prerastao u izuzetno profitabilno preduzeće koje prodaje softver preduzećima da bez problema održavaju virtuelne sastanke iz celog sveta ili da izvršni direktor komunicira sa udaljenom radnom snagom. Sastanak britanske vlade nikada nije bio u planu.
"Naša kompanija koja je nekada bila stopostotno usredsređena na preduzeća, sada napaja svet," rekao je Subotovski.
Ali za Erika Juana, 50-godišnjeg osnivača i izvršnog direktora kompanije Zum, Džonsonov tvit je taj koji je promenio sve.
"Ovo je bio naš poziv za uzbunu", rekao je Juan za CNN Business tokom intervjua preko Zuma iz njegovog doma u San Hoseu u aprilu.
Juan krivi sebe što nije predvideo da će korisnici možda želeti da dele snimak ekrana sastanka. Za njegove poslovne klijente deljenje snimka ekrana sastanka odbora bilo bi nezamislivo. Ali poslovni klijenti više nisu bili njegova jedina briga. Svet je postao njegova mušterija. U roku od nedelju dana, Zum je izbacio ažuriranje koje bi sakrilo ID sastanka od pogleda. Ali za Juana i njegov tim u Zumu šteta je tek počela.
Juan je napravio Zum kako bi udovoljio svojim kupcima - a godinama je to značilo davati svojim poslovnim klijentima visokokvalitetnu platformu za video konferencije koja je bila jednostavna za upotrebu. "Bez trenja", kako kompanija voli da kaže.
Ali tokom globalne pandemije koja je Zum transformisala u osnovno sredstvo za škole, crkvene grupe, venčanja i kabinet ekonomije G7, Juan pokušava da shvati kako od Zuma napraviti nešto što nikada nije trebalo da bude.
Sada "Zum nije samo kompanija za poslovnu komunikaciju, odjednom postaje i infrastrukturna kompanija", rekao je Juan.
Od pandemije, Juan je imao malo vremena da uživa u umnožavanju bogatstva svoje porodice (na kraju je 19 milijardi dolara, prema Forbsu). April smatra jednim od najstresnijih vremena u svom životu, koje se sastojalo od tri stvari: zumiranje, jedenje i spavanje, a za poslednju jedva da je i imao vremena.
"Imao sam nekoliko neprospavanih noći", rekao je Juan.
Koje je pitanje mučilo izvršnog direktora kompanije - koja sada vredi više nego dvostruko od General Motorsa - da nije mogao da spava noću? Juan je odgovorio - "Kako smo stigli ovde?"
Od Šandonga do Silicijumske doline
Juan je odrastao u provinciji Šandong u Kini u, kako je opisuje, porodici srednje klase. Dete geoloških inženjera, Juan je bio prosečan student koji je studirao računarstvo, a nakon rada u Japanu, odlučio je da želi da dođe u centar tehnoloških inovacija: Silicijumsku dolinu.
"Želeo sam da prihvatim taj prvi talas internet revolucije", rekao je Juan.
Podneo je zahtev za vizu H-1B za dolazak u Ameriku, ali je odbijen. A onda ponovo odbijen. I ponovo. Juan se prijavio osam puta pre nego što je primljen u Sjedinjene Države.
U Silicijumsku dolinu je ušao 1997. godine, tokom prvog internet buma. Želeo je da uđe u prizemlje živahnog startapa. Pronašao ga je u VebEku, mladoj kompaniji - bio je među prvih 20 angažmana - čiji je cilj bio da se brzo povećaju mogućnosti propusnog opsega koje se koriste u mrežne sastanke na kojima možete lako i jeftino deliti ekran radne površine.
Juan, koji je u trenutku dolaska imao 27 godina, uklopio se u globalnu radnu snagu VebEk-a - značajan broj kineskih imigranata regrutovan je zajedno sa Juanom - ali zatečen je nesposobnošću da govori engleski jezik. Iako je mogao da razume razgovore oko sebe, kaže da nije mogao da učestvuje. "Nisam mogao da se pridružim marketinškom timu ili prodajnom timu", rekao je Juan. "Morao sam da se vratim pisanju koda."
Juanove bivše kolege povezuju Juanov ograničeni engleski jezik (on i dalje ima izražen kineski akcenat) s tim da je više puta previđen.
"Video sam ogromnu količinu nesvesne pristrasnosti prema Eriku, jer on nije izgledao kao deo, nije zvučao kao deo", kaže David Najt, bivši potpredsednik odeljenja za upravljanje proizvodima u VebEk-u.
"Stavili smo toliko zaliha u to kako ljudi komuniciraju. Njihovu elokvenciju pripisujemo njihovoj inteligenciji."
Iako Juan nije mogao da kontroliše kako drugi razumeju njegov engleski, usredsredio se na ono što je mogao da kontroliše: na svoj rad.
"Od oca sam znao dve stvari: nastavi da se trudiš, budi skroman i jednog dana ćeš biti dobro", rekao je Iuan.
Od VebEk-a do Ciska
VebEk su osnovala dva imigranta: Subrah Iiar je došla iz Indije i vodila marketing i prodaju, dok je Min Zhu, imigrant iz Kine, obrazovan na Stenfordu, bio zadužen za tehnički razvoj. Oboje su postali mentori Juanu. Njima je Juan svoju vrednost predvodeći inženjerski tim kako je bogatstvo kompanije raslo.
VebEk je 2007. prodat Ciscu za 3,2 milijarde dolara. Juan, koji je bio toliko vezan za VebEk da ga je nazivao "svojom bebom", sada se našao kao radnik jedne od najvećih tehnoloških kompanija na svetu.
Za Juana se njegovo vreme u kompaniji Cisco pokazalo neprocenjivim: transformisalo ga je iz inženjera u preduzetnika. Osnivanje Zuma "bilo je čisto reakcija na to što ga nisu poslušali u nekim segmentima".
Osnivanje Zuma
Juan je napustio Cisco 2011. godine, zajedno sa oko 40 kineskih inženjera VebEk-a. Početno finansiranje njegove nove kompanije dolazilo je od njegovih poznanika i bivših kolega, uključujući Subrah Iiar. "Da mi je rekao da šalje osobu na Mars, stavio bih novac", seća se Iiar. Uz finansiranje i osoblje, Juan bi mogao da lansira svoju novu bebu: Zum.
Teren je bio jednostavan. Izgradite bolji VebEk.
"Nije pokušao da ga revolucioniše. Samo ga je učinio boljim i jeftinijim, kvalitetnijim i jednostavnijim i usredsređenim na video", rekao je Najt, koji je VebEk napustio malo pre Juana.
Pre svega, Juan je želeo da obraduje svoje kupce.
"Želeo sam da se pridružim kompaniji u kojoj sam se svako jutro budio i osećao srećnim: želeo sam da napravim bolje rešenje za pružanje sreće kupcima VebEk-a", rekao je Juan. "To je to."
"Sveti Gral"
Ispostavilo se, ono što kupce video konferencija raduje su stvari o kojima ne moraju da razmišljaju. Niko ne želi da preuzme aplikaciju ili se prijavi za račun ako ne mora. Oni samo žele da stvar uspe. Ali pitajte bilo kog inženjera i oni će vam reći da pravljenje jednostavnog proizvoda nikada nije jednostavno.
"U proizvod morate ugraditi mnogo discipline", rekao je Oded Gal, bivši veteran VebEka, koji sada radi zajedno sa Juanom u Zumu kao njegov glavni direktor za proizvode, za CNN Business.
Iako je otkrivanje načina uspostavljanja skalabilnih video poziva bilo zastrašujući izazov, za Juanov Zum tim to je bila samo polovina uspeha. Morali su i Zum učiniti takvim da bi svako mogao da ga koristi. Toliko lako da usrećuje njegove kupce.
Zum može da radi u bilo kom pregledaču. Ne bi bilo potrebno da prilagodite postavke zaštitnog zida. I za razliku od VebEk sastanaka, sa njihovim teško zapamćenim ID-ovima sastanaka, Zumu bi se moglo pristupiti jednostavnom vezom.
"Rešavanje tog korisničkog trvenja ... u tehnološkom svetu je vrsta svetog grala", rekla je Bet Kindig, tehnološki analitičar u beth.technologi.
Zum se širi
Juanov plan za Zum bio je da otme kupce VebEk-a. Da bi privukao nove korisnike, Zum je počeo da nudi besplatnu verziju svog proizvoda. Sastanci kraći od 40 minuta sa do 100 korisnika bili bi besplatni za upotrebu. Juan se kladio da će što više korisnika pokušati sa Zumom, preduzeća videti da to radi bolje od VebEk-a i da će na kraju platiti za prelazak na njegov novi proizvod.
Takav zumov model omogućio mu je ulaz na prepuno tržište gde su mu konkurencija bile neke od najvećih kompanija na svetu.
"Svi su imali Cisco VebEk ili su imali Microsoft Suite", rekao je Kindig. "Ali svi su koristili Zum zbog toga što je bilo lako poslati taj link."
Tehnološke kompanije, nadahnute Zumovom jednostavnošću i efikasnošću, prijavile su se za premium Zum pretplate. Za nekoliko kratkih godina, Zum je postao lider na tržištu video konferencija, a nakon uspešnog izlaska na berzu 2019, Juan je višestruko postao milijarder.
Ali dogodila se smešna stvar na putu ka dominiranju na B2B tržištu daljinskih video konferencija: globalna pandemija pretvorila je Zum u ime domaćinstva.
Kada se svet ugasio za nekoliko nedelja, svaka institucija, svaka škola, svaki fakultet, svaka porodica sada su se očajnički tražili način komunikacije.
"Ne ulazite u pandemiju sa rešenjem za video konferencije kakvo biste želeli da imate. U pandemiju uđete sa rešenjem za video konferencije koje imate", rekao je Bil Markzak, istraživač u Citizen Lab.
Tokom neverovatnog meseca rasta podstaknutog korona virusom, promet Zuma je u maju porastao i do 3.000 odsto.
"Možete li zumirati?" fraza koja bi ogromnoj većini nas bila nerazumljiva pre par meseci, postala je poziv koji sada razumeju i vaši bake i deke.
(Espreso.co.rs/Blic.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!