bura
Ljudi pobesneli zbog Temua, traže svoje pare, nastao haos: Evo šta se krije iza jeftinih stvari i džidža-bidža!
Temu posluje kao onlajn prodavnica, koja prodaje robu po sniženim cenama od samozaposlenih prodavaca
Sajt za onlajn kupovinu Temu se ranije suočavao sa teškim pitanjima o svojoj poslovnoj praksi. Sada ima novi problem: reakciju nezavisnih trgovaca sa sedištem u Kini koji prodaju svoje proizvode na veoma popularnom rivalu Amazonu.
Na stotine njih organizovalo je ove nedelje demonstracije u kancelariji povezanoj sa Temuom u južnom kineskom gradu Guangdžou. Oni su, između ostalih pritužbi, protestvovali protiv, kako su nazvali, „nepravednih“ kazni koje je nametnula kompanija ili zadržala plaćanje već prodate robe. Protest, koji je dostigao vrhunac u ponedeljak i uglavnom se rasplinuo sredinom nedelje, naglašava bezbroj izazova sa kojima se suočava Temu, u vlasništvu kineskog giganta za e-trgovinu PDD (PDD), dok nastavlja ambicioznu i skupu globalnu ekspanziju.
Temu posluje kao onlajn prodavnica, koja prodaje robu po sniženim cenama od samozaposlenih prodavaca. Više od 100.000 njih ima sedište u Kini, prema Marketplace Pulse, istraživačkoj firmi.
Prema video snimcima koje je demonstrant snimio u ponedeljak i koje je video CNN, oni su se okupili da uzvikuju slogane tražeći svoj novac. Desetine njih su uspele da uđu i u kancelariju.
Atmosfera, iako glasna i napeta, bila je mirna.
Dva dobavljača, koji su odbili da budu imenovani iz straha od odmazde, odvojeno su rekli za CNN da su tu da se žale na, kako su nazvali, „nesrazmerno visoke“ kazne koje je Temu naplaćivao za lošu uslugu korisnicima.
To može uključivati zakasnele isporuke, netačne opise proizvoda ili slanje pogrešnih proizvoda. Četiri prodavca koje je intervjuisao CNN rekli su da su kazne bile do pet puta veće od veleprodajne cene proizvoda.
Jedna od njih, koja prodaje potrepštine za domaćinstvo, dodatno je tvrdila da je platforma takođe navodno zamrznula oko dva miliona juana (276.000 dolara) u završenoj prodaji koju je želela da povuče da bi isplatila plate i druge troškove poslovanja. Trgovac je rekao da ju je Temu obavestio da su njeni proizvodi „kršili pravila“, ali da nije razumela šta je pošlo naopako.
- Sada sam stvarno očajna. Mislim da ću izgubiti porodicu i posao. Zaista žalim (što sam se pridružila platformi) - rekla je u intervjuu. CNN je video snimke ekrana Temu naloga prodavca koji pokazuju da ukupno nešto manje od dva miliona juana ne ispunjava uslove za povlačenje.
Portparol Temua se nije složio sa obimom protesta, rekavši da se „desetak prodavaca“, uglavnom prodavaca odeće koji takođe posluju sa rivalom Šeinom, okupilo u Guangdžouu.
- Bili su nezadovoljni načinom na koji je Temu rešavao pitanja nakon prodaje u vezi sa kvalitetom i usklađenošću svojih proizvoda, osporavajući iznos vredan nekoliko miliona juana - rekao je portparol, dodajući da su prodavci odbili da reše sporove putem normalne arbitraže i pravnih kanala navedenih u ugovorima prodavca.
- Situacija je stabilna, a kompanija aktivno radi sa trgovcima na pronalaženju rešenja - rekla je osoba.
Sa sloganom „kupuj kao milijarder“, Temu je lansiran u Sjedinjenim Državama uz malo pompe u septembru 2022. Ali brzo je stekao sledbenike proizvodima poput kupaćih kostima od 6,50 dolara i trimera za obrve od 90 centi.
Nekoliko meseci kasnije, dospeli su na naslovne strane kada su objavili oglas na Super Boulu. Od svog lansiranja, aplikacija Temu je preuzeta više od 600 miliona puta, prema Sensor Tover, firmi za tržišno obaveštavanje. Bila je to osma najrpeuzimanija aplikacija na svetu prošle godine i ostaje broj jedan u SAD. Tokom protekle godine, agresivno se proširio u Latinskoj Americi, Bliskom istoku i jugoistočnoj Aziji, a ima je i kod nas.
Abe Iousef, viši analitičar uvida u Sensor Taver, rekao je za CNN da će kratkoročno, Temu verovatno biti više zabrinut za sebe da se plasira potrošačima nego za marže koje ostvaruje, što je strategija koja je dobro funkcionisala za Amazon (AMZN) i Vaifair ( V). Da bi privukao kupce, nudi besplatnu dostavu, besplatan povraćaj u roku od 90 dana i prilagođavanje cena u roku od 30 dana.
Goldman Sachs je u junu rekao da očekuje da će Temu generisati 45 milijardi dolara u bruto vrednosti robe, što je ukupna vrednost robe prodate na njegovoj platformi, u 2024, u odnosu na 18 milijardi dolara prošle godine i oko 300 miliona dolara u 2022.
Ajvi Jang, kineski tehnološki analitičar i osnivač konsultantske firme Vavelet Strategi, rekla je da je Temuova snažna ekspanzija stvorila „neravnotežu“ podsticaja. Potrošači žele bolju, jeftiniju robu brže, rekla je ona, dok prodavci žele da prodaju više uz veće marže, a Temu želi da vidi stalni prihod kako bi opravdao svoje ogromne marketinške investicije.
- Nezadovoljstvo nastaje već neko vreme i konačno je dostiglo prekretnicu - rekla je ona.
- Prodavci su ljuti zbog nedostatka transparentnosti i komunikacije u vezi sa ogromnim kaznama... i strašnom realnošću da je skoro nemoguće ostvariti profit prodajom na Temu.
Prodavac po imenu Peng, koji prodaje žensku odeću na platformi, i drugi po prezimenu Mi, koja je prodavala artikle poput žice za pecanje i eterična ulja tokom dve nedelje pre nego što je efektivno zatvorila svoju prodavnicu na mreži, rekla je za CNN da su kazne otežale stvaranje profita.
CNN ne navodi njihova puna imena zbog zabrinutosti zbog odmazde lokalnih vlasti. Kompanija je osporila ovu karakterizaciju, rekavši da većina trgovaca na platformi doživljava uspeh i korist od povećane prodaje i pozitivnih povratnih informacija kupaca.
- Iako su kazne neophodne za održavanje tržišta visokog kvaliteta, mi smo posvećeni pravičnoj primeni i rešavanju sporova - rekao je portparol Temua.
Ako vas zanima ko je vlasnik Temua, pogledajte ovde.
Bonus video:
(Espreso/Telegraf/M.P/Preneo: V.Š)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!