PROFESOR SA BERKLIJA DOŠAO DO ZADATKA KOJI JE ZALUDEO BALKANCE, EVO ŠTA JE KAZAO: Da li vam je sada jasnije?
Foto: Michael Piepgras / Panthermedia / Profimedia

SVAKA MU ČAST

PROFESOR SA BERKLIJA DOŠAO DO ZADATKA KOJI JE ZALUDEO BALKANCE, EVO ŠTA JE KAZAO: Da li vam je sada jasnije?

Evo šta je rekao ovaj profesor matematike.

Objavljeno:

Matematički zadatak zaludeo je korisnike društvenih mreža u Srbiji, ali i regionu. Svako ima svoje rešenje i smatra da je baš ono tačno i ima objašnjenje za to. Ali nikako da se većina oko toga složi.

Sada je jedna korisnica Tvitera pitala poznatog profesora matematike sa Univerziteta Berkli Edvarda Frenkela da reši dilemu. Ono što je zanimljivo, ispostavilo se da ovaj zadatak zapravo po njegovom mišljenju, nije korektno ni postavljen, odnosno da ovako napisan i ima dva podjednako tačna rešenja, što u matematici dobro znamo nije prihvatljivo.

Evo šta je rekao ovaj profesor matematike.

-Zadatak je dvosmislen. Bez zagrada, nije jasno u kom redosledu treba izvršiti deljenje i množenje u brojiocu. Ako se prvo izvrši deljenje (36 podeljeno sa 3), a zatim množenje sa (8-6), onda je brojilac 24, pa je ukupan rezultat 4. Ako se prvo izvrši množenje (3 puta (8-6)), onda je rešenje 1.

Bez zagrada, postavlja se pitanje koji je podrazumevani postupak. Meni nije jasno. Obično se deljenje i množenje smatraju operacijama "na istom nivou" i stoga, u odsustvu zagrada, trebalo bi ih izvršiti sleva nadesno, pa je ukupan odgovor 4. ALI... to je samo jedna mogućnost. Budući da između 3 i (8-6) nema tačke (ili krsta), može se tvrditi da ovo daje množenju veći prioritet, pa je ukupan odgovor 1.

Nadam se da je jasno iz gore navedenog da ovo pitanje nije o suštini već o pravilima notacije. U matematici uvek težimo da koristimo notaciju na što jasniji način, kako bismo izbegli dvosmislenost. Ova formula nije napisana na dobar način jer zahteva da se vratimo na neka podrazumevana pravila. Ali čija su to podrazumevana pravila? Zamislite učitelja koji učenicima govori koja su ta pravila, a zatim proverava da li su učenici zapamtili ta pravila. Po mom mišljenju, ovo nije pravi način za učenje matematike. Jednostavnim postavljanjem zagrada na pravo mesto izbegava se dvosmislenost i tada se problem može lako rešiti izvršavanjem potrebnih računskih operacija, napisao je u svom odgovoru profesor matematike Edvard Frenkel.

Povrh svega zanimljivo je da se i na njegov odgovor mnogi nastavljaju sa objašnjenjima zašto misle da je baš njihovo rešenje tačno.

Da li vam je sada jasnije?

Bonus video: Božović: Matematika prvog kruga nalaže da je nemoguće da Milo ostvari pobedu

02:53

Božović: Matematika prvog kruga nalaže da je nemoguće da Milo ostvari pobedu

(Espreso/24sedam/Prenela: D.S.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.