nova drama u sad
MISTERIJA PADA "NEVIDLJIVOG" AVIONA VREDNOG PREKO 100 MILIONA: Niz pitanja bez ODGOVORA, jedno nikome nije JASNO
Preliminarni izveštaj o padu aviona obično bude gotov posle 90 dana, ali bi potpuni izveštaj mogao da bude sastavljen tek za godinu dana
Vojni istražitelji se suočavaju sa nizom pitanja o tome zašto je borbeni avion F-35 nestao na više od 24 sata pre nego što je ustanovljeno da se srušio u ruralnom delu Južne Karoline.
Dok se ispituje kako je došlo do incidenta sa sofisticiranim ratnim avionom, čiji pilot se katapultirao prošle godine tokom neuspelog sletanja u Teksasu, očekuje se da će istražitelji mesecima sastavljati vremensku liniju događaja koji su počeli u nedelju po podne kako bi utvrdili zašto se pilot katapultirao i zašto je mlaznjak nastavio da leti neotkriven tako dugo dok je bio zaključan u režimu autopilota.
Kada je zajednička baza „Čarlston“ u Južnoj Karolini zatražila pomoć javnosti u nalaženju mlaznjaka, internet se usijao od mimova kao što je: „Čoveče, gde je moj F-35?“, i komentara u kojima su ljudi izražavali čuđenje što je avion s mogućnostima stelt moda mogao tako da nestane.
- Kako, dođavola, možete izgubiti F-35? Kako nema uređaja za praćenje, a mi tražimo od javnosti šta, da nađe mlaznjak i preda ga? - napisala je na društvenim mrežama predstavnica Južne Karoline Nensi Mejs.
Šta je poznato do sada?
Mlazni avion „F-35B Lightning II“, proizvođača „Lokid Martin“, kojim upravlja Korpus marinaca od 2015. godine, poleteo je iz zajedničke baze „Čarlston“ u nedelju po podne. Bio je jedan od dva aviona uključena u rutinski trenažni let, rekao je novinarima kapetan Džo Lajtner, portparol Drugog krila marinskih aviona.
Nešto pre 14 časova jedan od pilota se katapultirao, skočivši padobranom u dvorište rezidencije u Čarlstonu, rekla su dva zvaničnika odbrane. Pilot, koji nije identifikovan, prebačen je u bolnicu u stabilnom stanju.
Posle 17 časova zajednička baza „Čarlston“ objavila je na društvenim mrežama da se pilot bezbedno katapultirao nakon popodnevne „nesreće“ sa F-35. Zvaničnici su rekli da su se fokusirali na nekoliko jezera severno od baze.
- Ako imate bilo kakvu informaciju o tome gde se F-35 nalazi, pozovite naš operativni centar - napisali su zvaničnici.
Tada je počela intenzivna potraga za mlaznjakom, ali tek u 18.30 u ponedeljak objavljeno je da je policija locirala polje krhotina u okrugu Vilijamsburg, ruralnom delu udaljenom oko dva sata vožnje severoistočno od baze.
Pilot je ranije u ponedeljak pušten iz bolnice, rekli su zvaničnici odbrane.
Zašto se pilot katapultirao?
Vojni zvaničnici nisu mogli odmah da objasne zašto je pilot padobranom iskočio iz aviona, ali stručnjaci i bivši piloti F-35 rekli su da se takva odluka ne donosi olako.
- Katapultiranje je poslednja odluka - rekao je Dejvid Berke, koji je služio kao komandant u prvoj eskadrili F-35 marinaca u Južnoj Karolini od 2012. do 2014. godine.
- Nešto katastrofalno se dogodilo, rizik za letelicu i okolinu mora da je bio toliko visok da je jedino katapultiranje moglo da sačuva život pilota - dodao je.
F-35B je jedinstven u poređenju sa drugim modelima, rekao je Dan Gracijer, viši saradnik za odbrambenu politiku u Projektu vladinog nadzora, neprofitnoj saveznoj organizaciji.
- F-35B ima funkciju automatskog izbacivanja. Zanima me da li je pilota slučajno izbacio - rekao je Gracijer.
Odluka da se napusti letelica značila je da će se ona na kraju srušiti, što je skup gubitak jer ova verzija aviona košta oko 140 miliona dolara, utvrdila je grupa za nadzor u izveštaju iz 2020.
- Ne krivim pilota što je izašao iz aviona ako je to ispravan tok akcije - rekao je Gracijer, dodajući da će vojska želeti da zna da li je to učinjeno zbog mehaničkog ili softverskog kvara, greške pilota ili nečeg drugog.
Bez obzira na to, stručnjaci kažu da je moglo biti i gore.
- Tako smo srećni što su oba pilota dobro, a niko na zemlji nije povređen. Ovo je dobra vest u tom pogledu - rekao je Berke.
Zašto je mlaznjak izgubio komunikaciju?
Avioni F-35 su opremljeni transponderima koji omogućavaju praćenje aviona, ali vojni zvaničnici su prvobitno rekli da transponder ne radi, navodeći da nisu bili sigurni zašto.
Dž. Dž. Gertler, viši analitičar u „Til grupu“, konsultantskoj firmi za odbranu, rekao je da su raketni motori u sedištu za izbacivanje pilota mogli biti toliko moćni da su skuvali elektroniku, žice i prekinuli napajanje transpondera.
Berke je istakao da transponder možda uopšte nije bio uključen jer je leteo sa vodećim F-35, koji bi imao uključen transponder. Drugi mlaznici bi ga isključili kako bi se sprečilo da dodatna buka ometa pristupni kontroler.
- To je normalna procedura - rekao je Berke.
Zašto je avion tako dugo leteo?
Vojni zvaničnici će takođe želeti da znaju kako je mlaznjak, koji je bio stavljen na autopilot kada se pilot katapultirao, uspeo da nastavi da leti nebom satima umesto da se sruši mnogo ranije.
Berke je objasnio da bi avion, ako nema problema sa motorom, mogao da nastavi da se kreće dugo.
- Ako motor mlaznog aviona radi dobro i ako je bio u stabilnom položaju kada se pilot katapultirao, to je potpuno uverljivo objašnjenje - rekao je on.
Šta će se dalje dešavati?
Svi avioni marinaca unutar i izvan SAD prizemljeni su u ponedeljak i utorak kako bi se omogućilo jedinicama da „razgovaraju o pitanjima bezbednosti u vazduhoplovstvu i najboljim praksama“, saopštio je Pentagon.
Gracijer je rekao da incident visokog profila zahteva potpunu istragu kako bi se utvrdilo da li je uzrok izolovani incident ili ukazuje na sistemski problem.
On je rekao da preliminarni izveštaj o padu obično bude gotov posle 90 dana, ali bi potpuni izveštaj mogao da bude sastavljen tek za godinu dana.
Bonus video:
(Espreso/ 24 sedam)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!