OTKRIVAMO
NEMAČKA NUDILA MESEC DANA NEOGRANIČENIH VOŽNJI VOZOM ZA SITNE PARE: Evo šta se desilo!
Projekat se završava krajem meseca, ali je pokrenuo potez za pristupačniji i zeleniji javni prevoz
Šetajući od centra Brilovog grada do železničke stanice, prošao sam pored UNESCO-ve svetske baštine. Palata Augustusburg iz 18. veka -- jedan od najranijih nemačkih primera rokoko arhitekture - privlači posetioce iz celog sveta. Sam Bril, 11 milja južno od Kelna, ima prilično pešačku glavnu ulicu, hektare parka i Muzej Maksa Ernsta - umetnik je rođen ovde.
Jedini razlog zašto ovo znam? Nemačka neograničena železnička karta od 9 evra.
Nikad nisam nameravao da idem u Bril. Nisam ni nameravao da obiđem Nemačku. Imao sam preko noći povezujući let preko Diseldorfa i planirao sam da obavim neke poslove u svom hotelu, a zatim da prošetam gradom. Ali onda sam, po savetu člana osoblja na aerodromu u Dizeldorfu, promenio mišljenje. Hteo sam da kupim kartu za voz za grad -- 3 evra -- kada mi je predložio opciju od 9 evra (oko 9 dolara). „Mogao bi negde da odeš“, rekao je.
Pa sam ga kupio, ostavio svoje stvari u hotel i vratio se pravo na železničku stanicu. Plan je bio da odemo u Keln, samo da vidimo njegovu katedralu -- jer zašto ne, kada je besplatna? Ali onda sam se setio da je pre skoro 100 godina moja porodica živela u blizini, u Brilu. Tako da sam posle pola sata u vozu, umesto da sam izašao sa stanice u Kelnu, promenio perone i seo na drugi. Otprilike 15 minuta kasnije, bio sam u Brilu. Bilo je to potpuno spontano putovanje koje mi je omogućilo da vidim stari dom svoje porodice.
Putovanje od Diseldorfa do Brila koštalo bi 9 evra u jednom pravcu – za tu cenu sam dobio povratno putovanje i dve vožnje do aerodroma, umesto „pravih“ ukupno 24 evra. Ali ovde se nije radilo samo o uštedi od 15 evra – za mene je karta od 9 evra dala ideju šta Nemačka može da ponudi. Čak i za manje od jednog dana. Sada se radujem povratku. Jedna rokoko palata nije dovoljna.
Ja nisam jedina. Odluka Nemačke ovog leta da ponudi neograničena regionalna putovanja za 9 evra mesečno -- koja se završava nedelju dana od danas, 31. avgusta -- bila je veliki uspeh.
To uključuje 10 miliona pretplatnika mesečno, koji su automatski dobili kartu, 21 milion ulaznica za jun i 17 miliona za jul.
Britanski turistički bloger Aleksej Gajnanov je već planirao 11-dnevno putovanje u Nemačku kada je objavljena karta od 9 evra. Kupio je Interrail karticu koja je omogućavala neograničeno putovanje vozom – ali kaže da nam je karta od 9 evra „otvorila ostatak mreže – metro, tramvaje i autobuse.
"To je olakšalo kretanje i otklonilo svaki stres oko pronalaženja karte da dobijemo. Uštedelo nam je mnogo novca čak i za 11 dana koje smo proveli u zemlji", kaže on.
Bolji kvalitet vazduha
I to nije samo dovelo do zadovoljnih kupaca. Studija kvaliteta vazduha tokom leta za Centar za analizu ekonomske politike Univerziteta u Potsdamu pokazala je „znatan pad indeksa kvaliteta vazduha za više od 6%.“ Autor Niklas Gol rekao je za CNN da je efekat „najizraženiji u urbanim aglomeracijama i oblastima sa jakom mrežom javnog prevoza”. I rekao je da to sluti dobrom za budućnost.
„Naš papir dokumentuje da subvencija za javni prevoz, kao što je karta od 9 evra, barem kratkoročno, ima potencijal da promoviše održivija sredstva prevoza i smanji zagađenje vazduha.
Projekat se završava krajem meseca, ali je pokrenuo potez za pristupačniji i zeleniji javni prevoz. Od septembra do kraja godine, veliki deo regionalnog putovanja vozom u Španiji biće potpuno besplatan.
I sama Nemačka -- pošto je videla svoja predviđanja o 30 miliona prodatih karata mesečno -- sada razmišlja o karti od 69 evra mesečno.
Skupljanje zamaha
To bi bilo ekvivalentno 824 evra godišnje -- manje od godišnjeg Klimatiketa od 1.095 evra u Austriji, koji dozvoljava javni prevoz na godinu dana. Oliver Volf, generalni direktor VDV-a, kaže da je „zamajac“ karte od 9 evra „stvorio situaciju na koju se više ne možemo vraćati“. On je u saopštenju napisao da je cena od 9 evra bila pristupačna samo za tri meseca i predložio da se uvede nova mesečna karta za 69 evra. „Istraživanje tržišta koje je naručila vlada... i drugi nalazi daju jasnu sliku o mogućnostima i ograničenjima klimatske karte za javni prevoz širom zemlje kao rešenja za povezivanje“, rekao je on.
„Predlažemo državnu OPNV-Klimaticket (klimatsku kartu za javni prevoz) za 69 evra mesečno kao jednosmerno pravo na putovanje u drugoj klasi. Portparol nemačkog Ministarstva za digitalni i transport rekao je za Si-En-En da je karta „mera olakšice“ za suočavanje sa porastom cena energije i goriva. "Koalicija mora da odluči u kojoj meri će se takve mere pomoći sada nastaviti. Pitanje finansiranja će biti ključno", rekli su oni.
Dodali su da je Volker Vising, savezni ministar za digitalnu tehnologiju i transport, osnovao radnu grupu kada je preuzeo dužnost u decembru 2021. „kako bi zajedno radili na paktu o proširenju i modernizaciji o kojem će se raspravljati na konferenciji ministara saobraćaja na jesen. Ovo nam daje mogućnost da javni prevoz učinimo mnogo pogodnijim i atraktivnijim za sve građane“, poručili su.
Niklas Gol, autor rada o zagađenju vazduha, kaže da bi na duži rok trebalo da se izračuna visina subvencije. Prepuni vozovi, ali manje turista
Karta od 9 evra nije uvek bila zabavna. Putnici su se žalili na prepune vozove u špicu, a Gajnanov je to često video. „Transportna mreža nije bila u stanju da se nosi sa tražnjom u ionako užurbanom letnjem periodu“, kaže on. „Svaki voz kojim smo išli bio je zauzet, ali popularne destinacije za jednodnevne izlete su imale vozove koji su bili skoro potpuno popunjeni, bez slobodnih mesta.
„Bukvalno nismo mogli da se ukrcamo na jedan voz – to je bio onaj gde prva četiri vagona idu na jedno mesto, a poslednja četiri na drugo. Morali smo da uđemo u vagon koji nije bio pun i kao rezultat toga promenimo odredište. " „Mnogi servisi širom DB mreže su radili sa kašnjenjem zbog nedostatka osoblja. Rešenje za mene bi bilo da imam nešto slično, ali možda van užurbanih letnjih meseci.“
Čak sam i ja imao degustator, jednog dana kada sam ga koristio. Povezujući se preko Kelna na povratku iz Brila u špicu, bila su dva čuvara na vrhu stepenica do platforme i savetovala ljude gde da stanu. Voz je bio toliko krcat da su neki putnici, nesposobni da stoje, sedeli u prvoj klasi. Da li su ovi dodatni putnici bili lokalni stanovnici, domaći ili međunarodni posetioci privučeni jeftinim javnim prevozom tokom leta gde vlada vazdušni haos i cene iznajmljivanja automobila su visoke, tek treba da se vidi. Podaci koje je u avgustu objavio nemački savezni zavod za statistiku, Destatis, pokazuju da su noćenja u Nemačkoj porasla za 60 odsto u junu 2022. u poređenju sa prethodnom godinom. Međutim, ta brojka uključuje domaće turiste -- analiza stranih posetilaca neće biti dostupna do decembra -- a sajtovi za rezervacije za strance govore nešto drugačiju priču. Putovanja u Nemačku na Lastminute.com i Nemačkom specijalistu Enchanting Travels su ovog leta smanjena za 25% u poređenju sa 2019.
„Iako još uvek postoji mamurluk od Covid-19, potražnja se svakako razvija“, rekao je Parik Lakminaraian, izvršni direktor Enchanting Travels i USTO, koji predviđa da će 2023. imati „jednake ili veće“ brojke od 2019. godine.
„Dok su mere poput karte od 9 evra nesumnjivo dovele do povećanja domaćih putovanja u Nemačkoj, to nije imalo uticaja na naše poslovanje. Jeftina karta za javni prevoz može biti odlična za lokalno stanovništvo, ali nije t prodajno mesto za američkog gosta koji kupuje putovanje u Evropu po meri“, rekao je on.
Odakle god da su dolazili ti dodatni posetioci, Volf kaže da je povećanje cene na 69 evra zlatni presek - dovoljno pristupačno da ubedi vozače da izađu iz automobila, ali ne tako jeftino da milioni nasumičnih (poput mene) zakrče vozove mamzom -trenutna putovanja. Ta šema bi koštala oko 2 milijarde evra, kaže on.
I iako se nadao da bi nova šema mogla da bude na snazi 1. septembra, kada se završi sadašnja, do sada nije bilo ništa najavljeno -- a portparol VDV-a je rekao da više nema vremena za implementaciju nove karte na vreme za septembar.
Vlada je 2. avgusta pozvala na predloge da se lokalni transport više ujedini. A nedelju dana pre ukidanja karte od 9 evra, pojavila se nova najava ekološki prihvatljivih vozova na vodonik za prugu od 60 milja u Donjoj Saksoniji. Dakle, da li će se Nemačka pridružiti Austriji i uvesti Klimatiket? Za sada nema potvrde.
Ali, kako klimatska kriza postaje sve intenzivnija, a evropske reke presušuju ovog leta, uspeh karte od 9 evra će nesumnjivo biti u glavi političara ove jeseni.
(Espreso/CNN)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!