au
LOLA VOZI CRNO-ŽUTI TAKSI U BARSELONI: Nakon konkurencije sa Uberom i korone sada se suočava sa NOVIM PROBLEMOM!
Njeni prihodi su već smanjeni za 20 odsto zbog pandemije, a sada skok cena nafte jede još dodatnih 10 odsto
Lola Eksposito vozi jedan od legendarnih crno-žutih taksija u Barseloni poslednjih 16 godina.
Pošto je preživela ekonomsku krizu 2008. godine, konkurenciju sa Uberom i pandemiju korona virusa, sebe smatra srećnicom.
Radi od 8 do 17 časova. Kako bi što bolje iskoristila svoju taksi dozvolu, Eksposito (57) već četiri godine angažuje sina da radi noćnu smenu, koja traje do jedan sat ujutru. U poslednje dve godine, restrikcije zbog kovid-19 smanjile su broj korisnika na 20-25 dnevno u proseku, sa tridesetak ili više koliko je bilo pre pandemije.
Međutim, nedavni skok cena energije i uticaj rusko-ukrajinskog sukoba naterali su je da se zapita da li će ovoga puta moći da prebrodi oluju. Njeni mesečni troškovi porasli su sa otprilike 400 evra (425 američkih dolara) na preko 600 evra – što je skok od 50 odsto.
„To je ogromno povećanje i zaista utiče na nas“, rekla je ona.
Njeni prihodi su već smanjeni za 20 odsto zbog pandemije, a sada skok cena nafte jede još dodatnih 10 odsto.
Osim energije, poskupljuju i svakodnevne potrepštine, što Eksposito dodatno uznemirava. Prema podacima španskog statističkog zavoda (INE), inflacija je u martu dostigla 37-godišnji maksimum, pošto je porasla za 9,8 odsto na godišnjem nivou.
Kao i većina njenih sunarodnika, ona stalno upoređuje cene namirnica u supermarketima kako bi proverila koliko još treba da plati za zelenu salatu ili paradajz.
Promenila je i navike: pokušava da koristi struju kada je jeftinija i dobro razmisli pre nego što uključi aparate sa velikom potrošnjom energije, poput rerne, mašine za pranje sudova ili mašine za pranje veša.
Prosečna cena struje u martu bila je 283,3 evra po megavat-satu (MWh) – 80 evra više nego u februaru i šest puta više nego pre godinu dana, kada je koštala 45,44 evra po MWh.
Ipak, ne bi oklevala da uključi grejalicu u svom domu. „Moja majka živi sa mnom i želim da joj bude udobno“, rekla je.
Ona nerado upoređuje svoje račune za struju. „Ne znam koliko je poskupelo i ne želim da znam – sada je sigurno skuplje.“
Bezbrojni taksisti širom Španije žive s istim problemima. Mnogi od njih su 23. marta organizovali protest „spore vožnje“ u Barseloni koji je počeo na aerodromu, a završio se na ulazu katalonskog parlamenta. Lokalna policija je saopštila da je učestvovalo 300 taksista.
Tito Alvares, portparol Elite taksi sindikata rekao je da rastuće cene goriva narušavaju profitabilnost vozača i da su dalji protesti u planu ukoliko vlada ne preduzme hitne mere.
Španski vozači kamiona takođe su nedavno stupili u 20-dnevni štrajk koji je poremetio saobraćaj i snabdevanje hranom širom zemlje.
Pod rastućim političkim i društvenim pritiskom, španska vlada je usvojila paket hitnih mera za rešavanje energetske krize. Nove mere su stupile na snagu 30. marta i podrazumevale su popust od 20 centi po litru goriva za sve vozače. Od tada su cene goriva smanjene za 10 odsto, na 1,647 evra, odnosno 1,613 evra po litru.
Međutim, cene su i dalje mnogo više nego pre godinu dana. Benzin košta 22,2 odsto više, a dizel je skuplji 33,9 odsto.
Popust jeste „nešto, ali je nedovoljno“, komentariše Ekposito.
(Espreso / Beta)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!