tragedija iz prošlosti
NA NOĆ VEŠTICA SE U ZAGREBU DOGODILA JEZIVA NESREĆA: Ukleti tramvaj posle toga nije saobraćao 29 godina!
Poginulo je 19, a povređeno 37 ljudi...
Zagreb se te kobne nedelje probudio u magli.
Bio je 31. oktobar 1954. godine, dan pre katoličkog praznika Svih Svetih. Zagrepčani su već masovno išli na groblja, prisetiti se onih koji više nisu s njima...
I saobraćaj je, naravno, bio pojačan prema gradskim grobljima. Tramvaj broj 13 vozio je svoju redovnu liniju i u njemu je tog jutra oko 8:30 sati bilo 60 putnika. Kretao se prugom od Mirogoja prema Gupčevoj Zvezdi.
U jednom trenutku tramvaju su otkazale kočnice.
Vozač tramvaja krenuo je s Mirogoja i spustio ručnu kočnicu za četiri od pet okretaja. Ulazeći u prvu krivinu na nizbrdici, shvatio je da kočnica ne radi i pokušao da koči ručnom kočnicom uz sipanje peska. Ali, kola su već dobila brzinu u kojoj je kočenje ručnom u nizbrdici bilo uzaludno.
Tramvaj je jurio sve većom brzinom, oko 80 na sat, što je bilo pet puta brže od dozvoljenog. Ispred Gupčeve zvezde izleteo je iz šina prema drugoj strani ulice, pao na stranu i klizio 40 metara. Udario je u tri stabla i čelični stub, a putnici su ispadali napolje.
Vest o nesreći brzo se proširila metropolom, građani su panično nazivali bolnice i odlazili na Zavod za sudsku medicinu, dok su lekari neumorno spašavali povređene udove i organe putnika. Poginulo je 19, a povređeno 37 ljudi...
Na mesto mirogojske nesreće među prvima je stigao Ljubomir Gudelj, danas kriminalistički inspektor u penziji.
- Završio sam noćnu smenu i malo odremao kad je stigao poziv. Bio sam među prvima na Zvezdi. Dočekali su me krš, razbijena stakla i leševi svuda. Čuli su se krici i jauci, nismo znali ni koliko je mrtvih ni ima li preživelih - ispričao je svojedobno Gudelj za portal "24 sata" i nastavio:
- Poslali su me na sudsku medicinu gde su ljudi dolazili u strahu tražeći među stradalima svoje najmilije. Jednu ženu uspeli smo da identifikujemo po linijama kažiprsta desne ruke - prisetio se Gudelj.
Istraga je bila opsežna, razgovaralo se s više od 30 svedoka i utvrdilo da je za nesreću kriv vozač jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravovremeno kočio ručnom kočnicom.
Takođe, pokazalo se i da su ista tramvajska kola garažnog broja 21 ranije tog dana imala sudar na raskrižju Degenove i Medveščaka. S obzirom na to da nije bilo veće štete, vozač je nastavio vožnju prema Mirogoju.
Danas tramvaj više ne vozi na Mirogoj, pruga je raskopana i putnike je na toj ruti počeo da prevozi autobus. 'Ukleta' tramvajska linija 13 nakon nesreće je ukinuta na punih 29 godina.
(Espreso.co.rs/24sata.hr)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!