iskoristili potencijale
CRNA GORA POSTAJE NOVI MONAKO, HRVATI LJUBOMORNI! A razlozi za ovo su prosto NEVEROVATNI!
Porto Montenegro možda je najbolji primer koji upućuje da se s vremenom u ovoj balkanskoj zemlji sve drastično promenilo
Portal "Arhitektual dajdžest" (AD) je napisao tekst o Crnoj Gori u kojem je nahvalio ovu zemlju kao i razvoj turizma u njoj, a hrvatski portal Express.hr prenosi ovo pisanje.
Kao i većina naroda koji su doživeli rat, Crna Gora je složeno mesto, piše AD.
Pomešana s činjenicom da je rat završio pre nešto manje od tri decenije, kao i da se osamostalila od Srbije 2006. godine, zemlja poput Crne Gore nije samo komplikovana nego i neobična. Ipak, u malenoj balkanskoj zemlji smeštenoj između Hrvatske, BiH, Srbije i Albanije, sve se budi i to u poslednjih desetak godina. Naravno, tome pridonose predivne planine, reke, jezera i obala Jadranskog mora ali ljudi su jednako prijateljski i topli kao i mediteranska klima.
Zapravo, nije reč samo o netaknutom terenu, obilnoj sunčevoj svetlosti i gostoljubivim meštanima koji su Crnu Goru učinili uzbudljivim odredištem za putovanja, nego i novi i obnovljeni i izgrađeni luksuzni hoteli i restorani koji sve više Crnu Goru čine novom sledećom francuskom rivijerom, piše "Arhitektual dajdžest".
I dok Côte d'Azur privlači zbog bezbroj razloga, delovi južne Francuske izgubili su svoj šarm, uglavnom zbog beskrajnih stampeda turista koji dolaze da upijaju sunce na proslavljenim plažama. Crna Gora, s druge strane, ima istu neverovatnu lokalnu kuhinju, vina i prekrasnu prirodnu i lepotu rivijere - a nije izgubila dušu s prilivom posetitelja iz drugih zemalja. Najveća crnogorska industrija je turizam, ali to ne znači da će neko biti ljut na putnike koji fotografišu i zauzimaju svaki centimetar plaže.
U tu svrhu zemlja je proteklu deceniju provela dokazujući da ne žele privući gomile ljudi iz celog sveta, nego one putnike koji traže luksuzni odmor. Doista, jedan od najsigurnijih znakova svetle budućnosti Crne Gore je s takvim znamenitostima kao Porto Montenegro. Završena je 2009. godine. Predivna marina za jahte koju je prvenstveno financirao kanadski milijarder Peter Munk (govori se da je video zemljište dok je leteo iznad njega u avionu i znao da mora ovde izgraditi nešto spektakularno). No, marina za superjahte može se izgraditi bilo gde na svetu. Poređenja s Monakom bila bi neizbežna, no to nije ono što Porto Montenegro želi postići.
Zapravo, ni to ne žele ni približno.
- Ne, ne volimo se porediti s Monakom - kaže Kai Diekman, generalni direktor hotela Regent Porto Montenegro, prve nekretnine s pet zvjzdica u zalivu Boka.
- Po mom mišljenju, Monako je izgubio dušu - više nema stvarne atmosfere. Ali u Crnoj Gori imamo prirodnu lepotu, neverovatnu hranu i vino od lokalno uzgojenog grožđa, i prijateljske domaćine. Ne trebamo da ova zemlja bude porezno utočište za privlačenje posetitelja, oni će doći i bez toga - govori.
Spominjanjem porezne olakšice Diekman misli to što je Monako krajem 19. veka prestao naplaćivati poreze na dohodak svojih stanovnika. Dovoljno je da tamo živite šest meseci i jedan dan svake godine i smatrate se njihovim stanovnikom. A Diekmanove reči zvuče uverljivo jer su se ulagači upisali u vlasništvu Regent Porto Crne Gore (87 soba može se iznajmiti kao hotelska soba, a 62 su na prodaju), kupujući stanove brže nego hotel može izgraditi nove nekretnine. Stoga se trenutno gradi novo krilo rezidencija koje se nalazi iznad mora, a očekuje se dovršetak do sredine 2019. godine).
Atrakcija nije samo marina i klub za jahtaše, nego i obližnji Kotor. Smešten na sedam milja od Porto Montenegro, drevni grad je neverovatno šarmantan (toliko da je ušao na popis UNESCO-ve Svetske baštine). Meštani i posetitelji podjednako mogu uživati u malim uličicama koje se penju do brojnih crkava, trgovina i restorana.
Porto Montenegro možda je najbolji primer koji upućuje da se s vremenom u ovoj balkanskoj zemlji sve drastično promenilo. Na mestu gde se sada veže oko 450 jahti nekada je Sovetski savez koristio za izgradnju i održavanje svojih ratnih brodova. No ova marina uskoro namerava proširiti kapacitete za prihvat 850 jahti. Ali to ne znači da se Porto Montenegro odmaknuo od svoje istorije. Na zemljištu koja se lako moglo prenameniti za bilo koju drugu vrstu profita, ova marina je ostavila postav starih sovetskih podmornica koje se mogu obići kao i muzej koji objašnjava istoriju zemlje od sredine 19. veka, pa do modernog doba.
Porto Montenegro je tako ponosan na svoju istoriju ali se istovremeno ovje održao prvi međunarodni modni show. Scenografija u pozadini? Sovjetske stare podmornice. Iako Crna Gora može biti novootkriveni dragulj za mnoge proječne zapadnjake, ona ima bogatu prošlost u ugošćavanju slavnih istorijskih osoba. Sveti Stefan bio je, na primer, omiljeni hotel za zvezde poput Sofije Loren, Marlin Monro i mnoge druge. U vlasništvu prestižne skupine Aman, ovo ostrv -hotel izgrađeno je na postojećem nacrtu sela iz 16. veka koju su izvorno podigli lokalni Crnogorci koji su nadvladali Osmanlije. Danas, sobe u hotelu s pet zvezdica i dalje odražavaju veliku količinu izvorne arhitekture. Kao rezultat toga, okviri za vrata u određene prostorije mogu biti nespretno mali. No, gosti koji bi se mogli udariti glavu, imaju s druge strane nagradu nagrađeni gledajući s prozora spavaće sobe neometano na plavo Jadransko more.
Ono što Francusku rivijeru već decenijama čini tako atraktivnim prostorom (uključujući naravno klimu, kulturu i krajolik) je da je to vrlo prijatna okolina za život. Svatko ko počne razmišljati o selidbi u drugu zemlju, na prvo mesto stavlja sigurnost. Crna Gora po sigurnosti i broju zločina zaista nadmašuje vuropske zemlje kao što je Francuska, a samo je jedno mesto ispod Velike Britanije prema lestvici Globalnog mirovnog indeksa za 2018. godinu, koji pored ostalog, uzima u obzir takve pokazatelje kao što su odnosi sa susednim zemljama, teroristička aktivnost i nivo nasilja. Ali to ne znači da Crna Gora još uvek ne predstavlja rizik za ulagače. Iako je Crna Gora poduzela ozbiljne korake za dodatnu stabilnost i obećavajuću ekonomsku budućnost, kao što je njihov nedavni ulazak u NATO, što je korak bliže pristupanju EU, još uek ima puno posla
Ali kako se kaže, gde postoji opasnost, postoji i nagrada, i očito je da u svetu postoji mnogo ljudi bi stavili veliki ulog na opkladu da Crnu Goru u bliskoj budućnosti očekuje veliki uspeh. Nije neuobičajeno putovati kroz slikovita sela na jadranskoj obali (poput Kotora ili Budve) i videti kako se u okolnim brdima grade kuće za više miliona dolara. Ipak, za razliku od St. Tropeza, Kana ili Monaka, mnogi od tih velikih pojeda nemaju asfaltirane prilaze, nego makadame koji žude za popravkom.
Zapravo, Crna Gora je jedina zemlja u Evropi koja trenutno nema autoput, kao što nema niti jedan McDonald's. Nedostatak autoputa prilično je unervozio njihove političare i zabrinutost zbog njihove sudbine u sve globaliziranijoj ekonomiji. Nedavno je, međutim, vlada potpisala sporazum za više milijardi dolara s kineskom vladom za izgradnju autoputa koja će se protezati nekoliko stotina kilometara. Veliki infrastrukturni projekt povezat će lučki grad Bar sa srpskim gradom Boljare. Inače, autoput je trebala graditi hrvatska firma Konstruktor, ali nije ispunila obaveze i osigurala garancije. Da je dobila ovaj posao, inkasirala bi 2,77 milijardi evra i bio bi to najveći izvozni hrvatski posao jer će autoput biti dugačak 167,2 km i imat će 48 tunela i 107 mostova i vijadukata. Zbog brojnih jezera i planina koja krase raznolik krajolik Crne Gore, ovaj put sada traje oko četiri sata. S novim autoputem, međutim, vreme putovanja skratiće se na pola. Uslovi dogovora za ovaj autoput finansiran kineskim novcem su takvi da ako Crna Gora ne može platiti otprilike 3,2 milijarde dolara do 2040. godine po kamatnoj stopi od 2 posto, tada kineska vlada može iskoristiti određene delove crnogorske teritorije. Takvi su rizici koje neki investitori žele poduzeti s ovom malom, lepom obalnom zemljom.
Ko zna? S trenutnom putanjom Crne Gore u izgradnji luksuznih hotela i njenom sklonosti da privuče investitore s dubokim džepovima, možda u ne u tako dalekoj budućnosti uloga će biti preokrenuta.
BONUS VIDEO:
(Espreso.co.rs/Express.hr)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!