VELIKI DAN ZA CRNU GORU
ĐUKANOVIĆ I ABAZOVIĆ ZVANIČNO OTVORILI NOVI AUTO-PUT: Nosiće naziv po PRINCEZI SA BALKANA?
To je do sada najveći i najsloženiji građevinski projekat u putnoj infrastrukturi Crne Gore
Pritiskom na dugme predsednik Crne Gore Milo Đukanović, premijer Dritan Abazović, ministar kapitzalnih investicija Ervin Ibrahimović i otpravnici poslova Ambasade Kine Hua Yafang zajednički su otvorili auto-put.
Svečanost povodom otvaranja prioritetne deonice auto-puta Smokovac-Mataševo održana je večerad na Pelevom.
Premijer Dritan Abazović na otvaranju auto-puta kazao je da je "možda i najveći neimarski poduhvat u našoj istoriji zalog je za razvijenu Crnu Goru koju ćemo ostaviti deci.
- Zato danas, sedam godina od početka izgradnje, ne otvaramo samo put, već i perspektivu - za građane i privredu, za Crnu Goru i njenu budućnost. Auto-put je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svetom. Vrleti crnogorskog krša sjediniće se sa plodnom ravnicom, Glavni grad sa Severom, Crna Gora sa Evropom - rekao je Abazović.
On je predložio da ime auto-putu bude po prvoj ženi vozaču na Balkanu – princezi Kseniji.
- Ličnosti koja umnogome oslikava Crnogorku tog vremena – stamenu borkinju, odvažnu ženu, intelektualku preko čijih leđa je izneti veliki teret u izgradnji naše države. Danas, ovde, prelamamo istoriju i ono što dolazi - 13. jul i put budućnosti, prve kilometre princeze Ksenije po neravnim crnogorskim džadama i savremenu saobraćajnicu. Apelujem da svi damo maksimalan doprinos tome da naučeni lekcijama prošlosti gledamo u evropsku budućnost Crne Gore, gradimo snažne i neprobojne veze među nama, građanima antifašističke, građanske i evropske Crne Gore. Ovo je put za budućnost. Živjla nam Crna Gora - rekao je Abazović.
Deonica Smokovac - Mateševo ima 20 mostova, 16 dvocevnih tunela i četiri petlje.
To je do sada najveći i najsloženiji građevinski projekat u putnoj infrastrukturi Crne Gore.
Polovinu deonice čine vijadukti i tuneli, a složenost trase potvrdjuje i činjenica da će budući vozači iz pravca Podgorice putovanje počinjati na 60 metara nadmorske visine, a nakon odredjenog vremena biti na 1.100 metara u planinskom delu.
Trasa auto-puta položena je od Smokovca, dolinom reke Morače i obroncima Vežišnika, a zatim u zoni ušća Male rijeke i Morače nastavlja izdizanje preko Bratonožičkih njiva i Pelevog Brijega u rejon Vjeternika i Duške.
U nastavku preko Dedinca, Mrkog Krša, Zagradja kroz masiv Kosmana izlazi u dolinu Uvača.
U nastavku od Uvača, trasa se pruža padinom uz potok Čestogaz i dalje brdovitim predelima zapadno od doline reke Tare, a završava u zoni Mateševa, iza petlje Mateševo.
Sa svojih 960 metara "Moračica" predstavlja najduži most, dok je tunel "Vjeternik" dug skoro tri kilometra.
Ukupna prosečna dužina mostova na glavnoj deonici je 6,1 km, što čini oko 15 odsto ukupne dužine auto-puta.
Širina kolovoza sa dve sobraćajne trake je 10,5 metara po jednom smeru.
Na otvorenoj trasi, predviđene su trake za prinudno zaustavljanje na svim pozicijama, dok su na mostovima predvidjene zaustavne trake u slučaju da su kraći od 150 metara.
Širina kolovoza sa tri saobraćajne trake iznosi 11,2 m po jednom smeru.
Auto-put je pokriven sa više od 600 kamera, a sve kamere u tunelima imaju mogućnost da automatski detektuju incident.
Izgradnja prioritetne deonice trajala je sedam godina.
Pregovori sa glavnim izvođačem - kineskom kompanijom CRBC oko konačne cene, prema ranijim najavama, počeće tek nakon okončanja radova.
Cena putarine iznosiće od 1,5 evra za motocikle, 3,5 za automobile i do 17 evra za najveće kamione.
Vožnja auto-putem prvih sedam dana biće besplatna.
Glavni izvođač je CRBC, a Vlada Crne Gore poverila je preduzeću Monteput poslove stučnog, građevinskog i projektnog nadzora izrade projektne, pripremne tenderske dokumentacije i druge poslove.
I pored brojnih izazova, zahtevnog terena, pandemije korona virusa, konačan rezultat je impozantan, poručuju nadležni iz Crne Gore.
Takođe, ističu da tim projektom sever Crne Gore postaje nikad bliži centralom i južnom delom države, kao i da je značaj za privredu, građane i turizam nemerljiv.
Protest meštana kod autoputa, Abazović obećao priključak
Meštani Veruše, Lijeve rijeke i Brskuta blokirali su danas kratko kružni tok na Zlatici kako bi iskazali nezadovoljstvo što nema saobraćajnice do sela na Veruši, koja bi ih povezala sa autoputem.
Predstavnik meštana Svetozar Orović kazao je da su se ranije danas sastali sa premijerom Dritanom Abazovićem i ministrima kapitalnih investicija i unutrašnjih poslova Ervinom Ibrahimovićem i Filipom Adžićem, koji su im obećali da će rešiti njihov problem.
Abazović je kazao da će već u ponedeljak direktor Uprave za saobraćaj, Monteputa, ministar kapitalnih investicija i Glavni grad imati sastanak kako bi se odmah pristupilo proširenju deonice u cilju obezbeđivanja boljeg saobraćaja.
- To je privremena mera, samo sa ciljem da se saobraćaj može odvijati mnogo bolje nego što je to sada slučaj i bezbednije. Takođe će Uprava policije preuzeti jedan deo obaveza vezan za priključenje, kako bi se bezbednost saobraćaja bila na nivou - kazao je Abazović.
(Espreso / Agencije)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!