savet
VOZAČI STALNO GREŠE KADA VOZE PO KLIZAVOM ASFALTU: Ovo je JEDINO pravo REŠENJE za poledicu, morate nežno...
Radi vaše bezbednosti u tekstu je objašnjeno šta treba raditi po klizavom asfaltu
Kada je podloga klizava osnovno pravilo vožnje je - polako je brzo. Pokušate li da krenete brzo s previše gasa ili grubo spajajući kvačilo nećete postići ništa osim proklizavanja kotača.
No ako krenete nežno, polako otpuštajući kvačilo i minimalno stiskajući papučicu gasa postići ćete puno bolji učinak i brže pokrenuti automobil s mesta, piše Jutarnji list.
Na snegu i ledu podloga je toliko klizava da je gotovo nemoguće izbeći proklizavanje točkova. Malo proklizavanja na tako klizavim podlogama ne šteti, u nekim slučajevima čak i pomaže zbog čega većina automobila nudi mogućnost isključivanja ESP-a, no cilj je što pre uhvatiti kontakt s podlogom.
Ako i dođe do proklizavanja prilikom kretanja zadržite gas na što nižem broju okretaja dok gume ne uhvate. Zimske gume tu uveliko pomažu s obzirom na to da hemijski sastav gazne površine osigurava elastičnost na niskim temperaturama, a lamelice grabe sneg.
Čak i kada nije prekriven snegom i ledom, asfalt zimi može biti i te kako klizav. Kombinacija puno vlage u vazduhu, magle, masnih naslaga i niske temperature na putu mogu stvoriti tanki, prozirni i vrlo sklizavi sloj koji se zove crni led. Crni je možda i opasniji od pravog leda s obzirom na to da ga puno vozača ne očekuje niti uočava na vreme i da može opstati i na višim temperaturama.
Ostale nedaće koje vrebaju na putevima zimi su dobro poznate i lako prepoznatljive – mraz, inje, kiša koja se ledi u dodiru s tlom, sneg, led... Sve to drastično smanjuje trenje između gume i podloge pa vožnji zimi pristupajte s posebnim oprezom. Najvažnije je da komande koristite nežno i s puno osećaja. Zbog toga je preporuka da vozite u udobnoj i lakoj obući umesto tvrde i krute zimske obuće ili teških čizama u kojima se gubi svaki osećaj za pedale.
Automobili sa stražnjim pogonom lakše kreću u takvim uslovima od automobila s prednjim pogonom, no prednjepogonaši mogu zakretati pogonske točkove što može i te kako biti od pomoći ako primera radi zaglibite u snegu. Pogon na sva četiri točka je u takvim uslovima superioran, no vozači takvih automobila ohrabreni dobrim performansama prilikom starta često bespotrebno jure kada je klizavo zaboravljajući da 4x4 pogon ne pomaže prilikom kočenja.
Kočenje na klizavomje naime veći problem nego kretanje. Automobili s ABS-om imaju mogućnost upravljanja prilikom kočenja, no na utabanom i dubokom snegu čak imaju i duži put zaustavljanja od automobila bez ABS-a, čiji se blokirani točkovi ukopavaju i zbog toga ranije zaustavljaju automobil. U svakom slučaju, važno je da na klizavom asfaltu držite veći sigurnosni razmak od uobičajenog te počnete kočiti na vreme.
U krivini ponašanje automobila uveliko zavisi o konstrukciji pogona, odnosno vašem baratanju papučicom gasa. Što se tiče upravljača, nežnost je i tu ključna. U krivini ulazite oprezno, postupno okrećete upravljač i osluškujte reakcije automobila. Prilikom ulaska u krivinu nemojte davati gas, a ako kočite, radite to s merom. Ako automobil ipak nastavlja ravno umesto da skreće, probajte što više rasteretiti prednje točkove tako što ćete pustiti kočnicu i pritisnuti kvačilo.
U drugoj fazi prolaska krivine, fazi ubrzavanja, budite vrlo nežni. Ako preterate s gasom automobili s prednjim pogonom klizaće prednjim delom prema spoljnom uglu krivine šireći putanju, dok će automobili sa zadnjim pogonom klizati zadnjim delom okrećući se prema unutrašnjoj strani krivine zatvarajući putanju. Prva pomoć je u oba slučaja pritiskanje kvačila čime ćete trenutno rastereti pogonske točkove vučne sile. Takođe je važno tada ne paničiti već upravljač nežno i postupno zakrenuti u smeru u kojem želite ići.
Bonus video:
(Espreso/ Jutarnji list/ Prenela: V.A.)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!