![PRE 14 GODINA REKLI SMO ZBOGOM LEGENDARNOM STOJADINU: Evo gde se sve izvozio NAJUSPEŠNIJI MODEL JUGOSLAVIJE!](/data/images/2016/10/25/11/101145_celebrtiy01-news1-nebojsa-mandic_ls.jpg)
AUTO
PRE 14 GODINA REKLI SMO ZBOGOM LEGENDARNOM STOJADINU: Evo gde se sve izvozio NAJUSPEŠNIJI MODEL JUGOSLAVIJE!
Bio je najpopularniji model tada još domaćeg proizvođača, ali i automobil koji je označio kraj jedne epohe
Zastava 101, lagendarni Kec/Stojadin proizvodio se punih 37 godina, a u tom periodu je izrađeno 1.045.458 primeraka od čega je 224.851 vozilo izvezeno u zemlje širom sveta.
Poslednji 101 sišao je sa proizvodne trake 21. novembra 2008. godine, što je ujedno bio i poslednji proizvedeni domaći automobil, podseća Zastava 101 forum.
Koliko god da danas deluje neverovatno, Zastava 101 je najuspešniji model jugoslovenske auto-industrije. Proizveden je u daleko većem broju primeraka u odnosu na Fiću" i Juga, a svoje mesto u istoriji automobila zauzima i kao začetnik klase Golf.
![Zastava 101](/data/images/2020/04/23/14/754633_stojadin_ff.jpg?ver=1669028741)
Stojadin, Kec ili Stojka, svejedno, može da se pohvali da je prvi model koji je objedinio prednji pogon, poprečno postavljen motor, nezavisno ogibljenje na obe osovine, od čega je napred mekferson, i peta vrata gepeka.
Bio je praktično prvi moderan hečbek na svetu, pojavivši se na tržištu tri godine pre Golfa.
Da je Stojadin derivat Fiata 128, to već svi znaju. U vreme kada je u Kragujevcu počela proizvodnja (15. oktobar 1971.), italijanski original je već dve godine bio na tržištu, a proglašen je za automobil godine 1970. i okarakterisan kao vozilo koje je ispred svog vremena – sa odličnim kočnicama i izvanrednim upravljanjem.
Još nešto je Fiat 128 učinilo veoma naprednom za svoje vreme – motor. Bio je to prvi auto sa novim Fiatovim SOHC motorom.
Konstruisao ga je Aurelio Lampredi, a glavne karakteristike motora su bile da je bregasto vratilo u aluminijumskoj glavi pogonjeno nazubljenim kaišem.
Ovakav koncept je deceniju kasnije, početkom osamdesetih godina bio prihvaćen od većine proizvođača automobila, ali je krajem šezdesetih bio vrlo neuobičajen. U stvari, kažu da je koncepcija preuzeta sa tadašnjih Ferrarijevih motora, koje je konstruisao takođe legendarni Lampredi.
![Zastava 101](/data/images/2020/04/23/14/754743_101_ff.jpg?ver=1669028726)
Prvi primerci su prikazani na Sajmu automobila u Beogradu 15. marta 1971. godine, a serijska proizvodnja u Kragujevcu počinje tačno sedam meseci kasnije.
Tokom 37 godina proizvodnje, usledilo je mnogo estetskih i tehničkih izmena, ali i različitih verzija.
Zastava je izvozila Keca u veliki broj zemalja Zapadne Evrope kao što su Francuska, Nemačka, Luksemburg, Švajcarska, Belgija, Holandija i Velika Britanija.
Balkan i Centralna Evropa su takođe bili pokriveni, a osim što se prodavao u Grčkoj, Bugarskoj, Rumuniji, Mađarskoj i Čehoslovačkoj, sklapao se i u Poljskoj.
(Espreso)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!