klasa ne zastareva
'GAZDA', 'KANIBAL', SUPER SEB, VEČITI ŠAMPION: Počeo kao gimnastičar, a sad je NAJBOLJI AUTOMOBILISTA SVIH VREMENA!
Sebastijan Loeb očigledno poseduje savršen spoj vozačke hladnokrvnosti, umeća, fleksibilnosti i iskustva takmičenja u raznim formama i automobilima. Voziće brzo sve što ima volan...
Imate skoro 48 godina, povukli ste se iz reli takmičenja pre tačno jedne decenije, pravila su se u međuvremenu promenila i počinje nova era za koju su mladi rivali imali više vremena da se spreme, dolazite na najčuveniju reli trku sveta, i uskačete u auto koiji nikad niste vozili, sa navigatorom sa kojim nikad niste vozili.
Biće dobro ako završite nekoliko etapa, pre odustajanja. Makar i sa lošim vremenom, nije to brukanje. Plasman na podijum je potpuno nerealan, a pobeda nemoguća. Ne i za njega.
Sebastijan Loeb je proteklog vikenda u Monte Karlu po ko zna koji put ispisao istoriju auto-moto sporta, ali i učvrstio status najboljeg vozača svih vremena, po mišljenju sve većeg broja stručnjaka.
U svakom slučaju je najbolji reli vozač svih vremena. Ima rekordnih devet titula, uzastopnih, a trijumfom u Kneževini je stigao do jubilarne 80. pobede u karijeri.
Are the fans happy to see WRC and Loeb back? ?? We think so ?#WRC #RallyMonteCarlo pic.twitter.com/f3eiZWaXpu
— Autosport (@autosport) January 20, 2022
Rekorde drži i sa 119 podijuma i 925 osvojenih reli etapa. A pre trkanja je bio gimnastičar - i to četvorostruki šampion rodnog Alzasa! I danas pobede kojima nema kraja proslavlja saltom unazad...
La surprise du Chef ??@SebastienLoeb ?#RallyeMonteCarlo #WRC #WRCHybrid pic.twitter.com/m56GH67aLK
— Automobile Club MC (@ACM_Media) January 23, 2022
"Patron" (Gazda) ili Kanibal, kako zovu ovog Alzašanina, od početka karijere je bio predodređen za pomeranje granica.
A nerazdvojni činilac svih njegovih uspeha u donedavno, bio je Daniel Elena, suvozač rodom upravo iz Monaka. Upoznali su se 1997. a već sledeće godine u "Sitroen Sakso trofeju" su zabeležili trijumfe na sva četiri relija na kojim su uzeli učešće.
Francuska ekipa je jasno videla nesvakidašnji talenat i postepeno ubacila tandem Loeb-Elena u WRC (Svetski reli šampionat).
Zbog promene pravila pobeda u Monte Karlu 2002. je preinačena u drugo mesto, pa je prvi zvanični trijumf Loeb ostvario iste godine u Nemačkoj.
Sledeće, 2003. godine, Super Seb je došao do još tri slavlja i sedam podijuma, i ušao u trku za titulu već u prvoj punoj sezoni u WRC-u. Možda bi je i osvojio, ali iz Sitroena su mu naredili da ne juri lidera Petera Solberga kako ne bi rizikovao titulu u konkurenciji konstruktora.
Norvežanin je tako za jedan bod završio ispred Loeba i osvojio svoju jedinu šampionsku titulu, a zanimljvio, proteklog vikenda se Loeb, između ostalih, borio i sa njegovim sinom Oliverom Solbergom.
Sitroen se već sledeće sezone odužio Sebastijanu imenujući ga za prvog vozača moćne Ksare, i žetva titula je mogla da počne.
Menjali su se rivali, ali i automobili (Ksaru je 2007. zamenio C4 WRC, a njega 2011. DS3 sa novim 1.6-litarskim turbo-motorom i izmenjenim pravilima), ali titule su se samo nizale.
Sve su osvojene dominantno sem dve - 2006. kada je Loeb tokom vožnje mauntin bajka pao i slomio ramenu kost. Zbog toga je propustio poslednje četiri trke, ali Markus Grondholm u Fordu to nije uspeo da iskoristi i stigne veliku prednost Francuza koji je slavio i iz dnevne sobe.
A 2008. Loeb i Elena su odbranili krunu sa samo jednim bodom ispred Mika Hirvonena. Naročiti eskpert za asfaltne podloge, Sebastijan je postao i prvi neskandinavski vozač pobednik relija u Švedskoj, voženom po snegu.
Nakon devete titule, sam je bio trofejniji od dotadašnjih rekordera Juhe Kankunena i Tomija Makinena, i došlo je do zasićenja. Loeb se 2012. povukao iz punog kalendara WRC-a i nastupao samo na pojedinim relijima.
Usledila je dominacija novog Francuza, takođe Sebastijana, Ožijea, koji se sada sa 38 godina na isti način povukao, ali sa osam titula. Nisu bile uzastopne, jer je niz dva Seba prekinuo samo Estonac Ot Tanak 2019.
Upravo je Ožije vodio veliku borbu sa Loebom na ovogodišnjem takmičenju u Monaku čitavog vikenda, a probušena guma ga je koštala prvog mesta na podijumu.
U međuvremenu, Loeb je nove izazove našao u maltene svim mogućim automobilskim takmičenjima, uz povremena svraćanja u WRC.
Tako je 2018. prihvatio zadatka razvijanja C3 WRC Plus automobila s koji mje čak trijumfovao na reliju Katalonije. Potom se vraćao u WRC kao vozač Hjundaija.
Dve godine zaredom je učestvovao u čuvenoj trci "24 časa L Mana" i 2006. osvojio drugo mesto, pobedio je slavnog kolegu sa dva točka, Valentina Rosija, u "Monca reli šouu" 2011, pobedio u X-Games u reli krosu, 2013. oborio rekord u "Pajks Piku" za čitavih minut i 32 sekunde...
Bio je drugi na debiju u Ikstrim E seriji, četvrti u FIA GT seriji, dva puta treći u WTCC-u, ali definitivno mu je glavni izazov već godinama strašni Dakar reli.
Na šest učešća u najzahtevnijoj trci na svetu, ima dva druga i jedno treće mesto i sigurno se neće smiriti dok ne trijumfuje i tu.
I samo par nedelja nakon osvajanja drugog mesta iza Nasera Al-Atijaha u pustinjama Saudijske Arabije, Loeb je stigao u Monte Karlo, ali ne da vozi za "svoj" Sitroen, već za M-Sport Ford i njihov 'Puma Rally1' automobil - spreman za novu, hibridnu eru WRC-a.
Konkurenti su imali mnogo više sati testiranja istih vozila, a na sve to Daniel Elena se povukao. Na mesto navigatora je sela Izabel Galmiš, 50-godišnja učiteljica matematike, espert, ali ne i profesionalni suvozač.
Ipak, to im nije smetalo da ispišu isotriju a Loeb je posato najstariji pobednik neke reli etape sa 47 godina i 11 meseci i nadmašio rekord iz 1990. koji je držao Šveđanin Bjern Valdegor.
Znamo da "klasa ne zastareva", ali kako neko uspeva da ostane na vrhu toliko dugo? Sebastijan Loeb očigledno poseduje savršen spoj vozačke hladnokrvnosti, umeća, fleksibilnosti i iskustva takmičenja u raznim formama i automobilima. Voziće brzo sve što ima volan...
(Espreso/Nedeljko Đukić)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!