HIT
SKANDALOZNI SPOT U REKORDNOM ROKU PREPLAVIO SVE MEDIJE REGIONA: Reditelj želeo da pokaže kako MRŽNJA izgleda UŽIVO!
U rekordnom je roku preplavio sve medije regiona i ostvario svoj cilj - šokirao
Upakovan u lepršavu reklamu koja podseća na one za trgovinske lance, sa Goranom Bogdanom, Hristinom Popović i Severinom u glavnim ulogama, redatelj Predrag Ličina osmislio je spot "Hejt Sloveni, još ste živi?" u kom protagonisti, glumeći mušterije i trgovce, sa širokim osmehom razmenjuju govor mržnje.
Naravno, skeč, koji je od reditelja kultne zombi komedije "Poslednji Srbin u Hrvatskoj" naručio bosanskohercegovački magazin Buka upravo kao deo kampanje protiv govora mržnje, u rekordnom je roku preplavio sve medije regiona i ostvario svoj cilj - šokirao, ali i na crnohumoran način, uz gorak osmeh, na kraju pokazao kako izgledaju uvredljivi komentari, mahom na nacionalnoj osnovi, na društvenim mrežama i portalima kad se izgovore uživo.
Jeste li očekivali da će spot protiv govora mržnje imati toliki odjek u svim medijima regiona?
- Kako je dan odmicao, shvatio sam koliko je "pokidao" kroz medije. Čak je došao do daleke Makedonije, da ne kažem i do Slovenije. Očekivao sam da će imati odjek, ali ovoliki baš i ne. Nije niko. To znači da su ljudi shvatili i da su svesni kako se narod razgovara na društvenim mrežama i komentarima. Sve ti je kao smešno, ali na kraju i nije. U principu, smeješ se nečemu tragičnom.
Jeste li pomislili da je možda i previše provokativan?
- Meni nije, ali mislio sam da će nekima biti. Baš zato što je previše, zato je tako i eksplodiralo. Jedino na ovakav način možeš privući pažnju jer progovaraš istinu, ali na drugačiji način.
Glumci su verovatno ciljano odabrani baš zbog svoje velike popularnosti u regiji?
- Odigrali su to maestralno. Bili su jako motivisani i stalno su ispitivali kad ćemo snimati, užasno im se dopalo. Zbog korone je bilo teško to složiti, neki su u Zagrebu, neki u Beogradu, neki u Banjoj Luci. Goran Bogdan je stalno na putu, snima po celoj bivšoj zemlji. Trebalo je naći tih nekoliko sati da se svi spoje i da je barem pola ekipe negativno na koronu.
Kako ste se odlučili spot upakovati u konfekcijsku reklamu?
- Kad sam pisao scenario, prvo sam mislio te reči, koje izgovaraju jedno drugome, staviti da budu u offu, kao njihove misli. Kad ona njemu kaže: "Puno hvala", da se "Stoko" čuje u njenoj glavi, a onda sam shvatio da to nije to. Puno je efektnije da to stvarno izgovori, onda je puno moćnije. Razmišljao sam što bi bilo stepenica iznad u smislu stilizacije koja će podupreti tu moćnost, u koju formu zapakovati i odlučio sam se za odvratnu, ljigavu, konfekcijsku reklamu gdje su svi presretni. Napisao sam to u formi klasične reklame za trgovački centar, sa lepom, svetlom, prozračnom fotografijom gde se svi smeju jedni drugima, samo još nedostaju malo dete i pas. Sve se posložilo.
Već ste se u filmu "Poslednji Srbin u Hrvatskoj", pa i u spotu za kampanju Milorada Pupovca poigrali večnim antagonizmom između Srba i Hrvata. Jeste li strahovali da ljudi neće shvatiti vašu ironiju?
- Ne. Ko shvati, shvatiće. U satiri se najbolje snalazim i ona je najefektnija za ovakve poruke, a moja je prednost što ne doživljavam ove male narode previše ozbiljno i dosta su mi smešni i inspirativni. Naravno da će biti onih koji neće shvatiti. Kad smo radili Pupovca, neki je veliki Hrvat napisao pod spot: "To ja tvrdim celo vreme", a veliki Srbin: "Što radite jadnom čoveku, kako vas nije sramota tako izmišljati?" Neki ne shvataju satiru. I danas se pojavio komentar nekog radikalnijeg koji je rekao da je sve prozirno, da Muslimanke glume lepe žene, a Srbin ima bradu i sataru. Drugima smo yugo-zomboidi. Znači, hejteri su ishejtovali hejt protiv hejta.
Znači li to da smo nepopravljivi?
- Nekima nema spasa. Ali, postoji nada da će neko ipak shvatiti. Klinci barem. Ako i jedan hejter poklekne posle ove reklame, ja ću biti zadovoljan. I ako se ljudi počnu pozdravljati sa "hejt".
Kako to da ste tek u 48. godini bili debitant s dugometražnim filmom? Snimate li novi?
- Debiltant, haha. Spreman nastavak "Posljednjeg Srbina". Hrvojku Horvat iz potpuno druge perspektive. Ona će biti glavna junakinja, a radnja se događa u budućnosti, 2061., kad su svet okupirali vanzemaljci, a Hrvojka putuje kroz vreme u prošlost ne bi li sprečila vanzemaljce da okupiraju Hrvatsku. To je kao neki narodni ep o putovanju kroz vreme sa pesmom i plesom.
Što je sa serijom koju ste spremali o poznatom kradljivcu knjiga Aleksandru Milesu?
- Ivica Đikić i ja smo napisali po nama genijalan scenario, ali nismo nigde prošli na konkursu, a ni dobili obrazloženje zašto.
Radite li i neku seriju?
- Radim na zombi komediji. To sad razvijam.
Usput ste i pisac. Ima li tu nešto novo?
- Dve zbirke priča, "Bljuzga u praskozorje" i "Bljuzga u podne", koje sam objavio, zapravo su ideje za filmove koje sam pisao poslednjih desetak godina, a koje nikad neću snimiti.
Čime se još bavite u ovo doba pandemije?
- Gledam filmove i serije, čitam dosta knjiga. I pratim svaku utakmicu Liverpoola.
Mislite li da ste na svoj način otvorili prolaz prema boljem razumevanju između Srba i Hrvata, da se barem smejemo istim stvarima?
- Ja ne bih tu zaboravio braću Bošnjake jer ovaj je projekt namenjen BiH i poručio ga je banjolučki magazin Buka. Ali, proširio se na sve bivše zemlje. Slovenci pitaju gde su oni, pa sam se odlučio i na nastavak, remake stare reklame za Radensku koja je snimana po celoj bivšoj državi, ali na foru da se svi mrze. Videću koja su prava na otkup.
(Espreso/Jutarnji.hr)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!