niste znali!
PESMA KOJU SU SVI RADO PEVALI IZA SEBE NOSI VAŽNU PORUKU: Samo je Tozovac znao ko je Mile sa Lajkovačke pruge!
Danas je Predrag Živković Tozovac preminuo u 85. godini.
Pre otprilike mesec dana Oko magazin objavio je esej Đorđa Matića posvećen ovom velikom pevaču koji je zauvek obeležio srpsku narodnu muziku. Prisećajući se Tozovca i njegovih pesama, podsećamo se i ovog teksta
Reč "zabavljač" uvek se izgovarala s odjekom maloga nepoštovanja, čak i s prizvukom prezira. Ko zabavlja druge, priča viceve ili pleše, to ne može biti ozbiljan posao. A kad zabavljač još uvek dolazi iz visoke umetnosti, posebno s najvišeg - i muzike. To je takva umetnost - još gore. Velika je nepravda. Pogotovo kad se iza nekih rasnih zabavljača skrivaju ljudi duhovite, vedre i brze pameti, u pravilu visoke energije, zaokruženi muzičari, instrumentalisti i pevači, čak i kompozitori. Svojoj profesiji, koji muziku žive sve dublje od mnogih akademika i institucija, samo oni to znaju sakriti - u krug, prema zakonu svog poziva. Predrag Živković Tozovac je takav "zabavljač".
U sasvim drugoj, radikalno drugoj, ali ipak u dalekoj, maloj, nejasno podudarnoj tački, misao se neočekivano vraća u Tozovac. Kao dete svirao je i harmoniku, naučio svirati trubu i udaraljke, a u dobi od deset godina već je zarađivao novac za porodicu nakon venčanja - nakon što su Nemci pucali u njegovog oca. (Kako to tada nismo znali? Na primer, sedamdesetih godina, kada je to bilo na vrhuncu? Od čega su nas mediji i institucije čuvali?)
Do svoje prve muške zrelosti bio je potpuno formiran muzičar, prvo instrumentalista koji je pratio druge, a potom samo pevač. I potpuni profesionalac: Od onih muzičara koji instrument mogu u trenu raspakovati ili stati ispred mikrofona, na niskoj pozornici, u ćošku restorana ili kafića u kojem postoji mesto za orkestar - ili u Kući sindikata, nema veze.
Kad je počeo snimati, na prvim pločama čujemo već opuštenog čoveka svog zanata, pevača bez napora, u gotovo verbalnom tonu - "peva kao da govori", što bi se reklo - srednjeg dometa i u takvom isti tonaliteti, sa zanimljivim "suhim" glasom. "tonom, s nečim najsmešnijim, potpuno laganim, gotovo smešnim. Ovi zapisi - singlovi - su srpskog, šumadijskog i zapadnosrpskog stila, neke bosanske pesme, neke ciganske pesme, i prve novokomponovane. Već tada se u njegovu glasu čuje kilometraža i potpuna sigurnost. Govorilo se da zna hiljade pesama, a da ih toliko znaju samo Cune i već zaboravljeni Mile Bogdanović, također barmen s iskustvom.
Tozovac tada beleži nostalgičnu (!) I šaljivu odu malom čoveku u Velikom ratu, njegovu jezičnu i semantičku igru, asonantnu perturbaciju o vojniku, zaraznu i nezaboravnu od samih početaka - "Ja sam Jeremija, moje prezime Krstić! "- s očitom implikacijom da vojska koju je veteran spomenuo u tekstu nije ona koja je tada korištena, već ranija.
Bez obzira na nelagodnu, socijalnu i ideološku relativnu prihvatljivost nasledstvu i uloge Tozovčevih ljudi u Prvom svetskom ratu, na sve se to gledalo s iritacijom. Ali, hajde, pjesma je duhovita, folkloristička ("moje selo je Toponica, moja drvena prikolica"), čak je i Žika Mitrović nešto ranije snimio žanrovski film o Ceru, niti "Pohod na Drinu", skladbu Biničkog, nije na crnoj listi, tako da "Služio sam starom osoblju - topništvo!", možda to nekako može proći.
Međutim, Tozovac, kao da želi nadahnuti još više: snima vlastiti budući klasik, najneobičniji od svih, pesmu koja u svojoj narativnoj jednostavnosti, melodiji i ritmu nosi obeležja svoje domovine. Objavljuje singl: "Ide Mile lajkovačkom prugom". Niti jednostavnije ispričane priče, niti teže pesme za objašnjenje.
Važan fragment života zarobljen je u ritmičnom "asu" uvoda i strofi koju orkestar majstorski tuče, u pulsu koji se poput mangupa vuče prašnjavom cestom kroz niz ponekad povezanih, ponekad potpuno nepovezanih slika. Pesma je muževna, nespretna, s tekstom obeleženim lokalnim govorom, dijalektalnim, s motivom čak i lascivnim, što je opet u ključu narodnog i pastoralnog. A tekst je, najlepše, vrlo duhovit, a na trenutke nesvesno nadrealan ton (reka kroz selo - a na reci plovi riba, nema nikoga za ulov).
Sve je jednostavno, u narodnim slikama, nepovezano u delovima, ton je mangupski, veseo, bećarski, "geđovanski". Pa ipak, ako prođete taj prvi sloj očitog, pesma je potpuno zbunjujuća, jer ne može biti da je slučajno napravljena tako reducirana, jednostavna i tako glupa. Nije iznenađujuće što ju je volelo toliko intelektualaca, različitih generacija, pripadnosti i zemljopisa, od Mome Kapora do Predraga Lucića.
Ako je reč "o nečemu", skriva se izvan teksta. Uhvaćen i skiciran najosnovnijim potezima, ovaj fragment života ima simboličke civilizacijske znakove - "železnicu" i železnicu, pa čak i označen toponimom, detaljem s duvanom , "ide Mile, još gore njegova cigara" - i znakovi sela i seoska atmosfera, kao u refrenu.
Pesma ima svoj nepogrešivi jedinstveni geografski i kulturni pečat, a od toga presudno - pečat vrlo specifične pripadnosti. Pripadnost koja - a postoji, kako bi narod rekao, "šraf" - što se manje i eksplicitnije ističe, to je jača i vidljivija.
Iskreno su je voljeli. Kako da?
Tajne uspeha pesme nikada se ne mogu u potpunosti objasniti ni formalnim ni drugim sredstvima i razlozima. Ali ovde, u ovom slučaju, može postojati jedan mogući ključ. Uz sve umetničke kompozitore, oda pesnike, svečane i primenjene, osim sjajnih, pompoznih gesta i natecanja u hiperboli i preterivanju, jedan zabavljač, zabavljač, konoba s maskom nasmejanog pada i šaljivdžija, uspeo je i nešto jedinstveno. Snimio je pesmu koja je slična samoj Srbiji.
(Espreso/Rts)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!