BISERI TURBO FOLKA: O čemu zaista pevaju Jala Brat i Buba Koreli? Šta se krije iza stihova koji su mnogima nerazumljivi?
Foto: Profimedia, Printscreen, Ilustracija / Espreso.co.rs

ČAS KNJIŽEVNOSTI UZ ESPRESO

BISERI TURBO FOLKA: O čemu zaista pevaju Jala Brat i Buba Koreli? Šta se krije iza stihova koji su mnogima nerazumljivi?

MOTIV IDEALNE DRAGE U PESMI PRAVO VREME: Prišli smo Jali i Bubi s književno-teorijskog aspekta i evo šta smo shvatili

Objavljeno: 09:36h
Lidija Stoisavljević

Mnoge stvari koje smo učili u školi tamo i ostaju. Koliko puta ste se smorili na času srpskog jezika i književnosti obrađujući dela od starog preko srednjeg veka, pa do moderne i avangarde i rekli "Šta će meni ovo u životu"? Pa kako šta će vam? Da možete svako umetničko delo da shvatite na pravi način.

Vreme je da obnovimo stečena znanja i primenimo ih na svakodnevicu. Stvari su onakve kakvim ih vidimo, zar ne?

Kada na Jutjubu uđete u listu takozvanih "trending" pesama, hit Maje Berović i Bube Corellija nalazi se na samom vrhu.

Klasična igra toplo-hladno
Klasična igra toplo-hladno foto: Printscreen Youtube

O čemu oni to pevaju i šta se krije iza tih stihova koji su mnogima nerazumljivi?

Pokušali smo da pesmu "Pravo vreme" analiziramo kao što bismo to uradili u školi.

Zore sviću, noći nam kriju tajne

Slobodno zovi mene ako zatreba ti plan B

Stavila metak u šaržer, pucala sa distance

Iskren moram bit, nisam imao šanse

- Lirski subjekt na samom početku ističe opčinjenost svojom "idealnom dragom". On je toliko "pogođen" njenom pojavom da se oseća kao da je pucala u njega i da prosto nije mogao da joj se odupre. Dakle, toliko hladna, jer je "pucala sa distance", a opet toliko bliska s njim da njihove noći "kriju tajne". Dakle, klasična igra toplo-hladno.

U rukama tvojim oči bih sklopila

S usana tvojih otrov bih popila

I nikom mi se ne otkriva

Da skupa smo noćima na istom mestu zločina

- Sada čujemo i reči "idealne drage", koja ističe niz radnji koje bi s njim proživela, a njihove sastanke naziva mestom zločina, što govori da je ova ljubav riskantna.

A ja bih samo ti radio to, bebo

Skinô sve sa tebe, onda bacio na pod, bebo

Dao bih ti sve što nije on, bebo

Pravu kraljicu bih vratio na tron

- Kao odgovor imamo i niz radnji koje bi lirski subjekt izvršio nad svojom dragom, uz klasično gradacijsko nabrajanje, gde je krajnji stepen njeno postavljanje, odnosno, vraćanje na imaginarni tron. Ovde imamo i direktno obraćanje rečju "bebo", ili književnim jezikom apostrofu, što govori o tome da ona u njemu istovremeno budi i nežna i strastvena osećanja.

Ona u njemu istovremeno budi i nežna i strastvena osećanja
Ona u njemu istovremeno budi i nežna i strastvena osećanja foto: Printscreen Youtube

A radila bih ti ja sve i svašta u pravo vreme

I baš radi mi mašta u pravo vreme

I ne gledam na sat da l’ je pravo vreme

Da upadnemo u probleme

- Funkcija refrena u pesmi jeste da poveže strofe i da emocionalno obeleži čitavu pesmu. Dakle, idealna draga ne bira vreme u kome bi s lirskim subjektom radila sve i svašta (šta je to "svašta", prepušteno je recipijentu, odnosno slušaocu da prosudi). Poslednji stih ukazuje na to da je posredi možda zabranjena ljubav, s obzirom na to da oni zbog svog odnosa "upadaju u probleme".

Parirala njoj još nijedna nije parirala

Srce kontrolirala mi je

Sabotirala, za druge me sabotirala

Silu demonstrirala mi je

- Lirski subjekt ističe da joj nijedna nije ravna, odnosno, da nijedna nije dostojna poređenja s njom. Ona "kontroliše" njime, celim njegovim bićem, čak toliko, da on to naziva silom. Naravno, ne fizičkom, nego nekom emocionalnom, apstraktnom, neobjašnjivom.

Ona 'kontroliše
Ona "kontroliše" njime, celim njegovim bićem foto: Printscreen Youtube

Na tebi sve mi se sviđa

Kako gledaš, kako dišeš, kako pričaš

Sve mi se sviđa

- Ovde vidimo školski primer stilskog postupka koji se u teoriji književnosti naziva simploha - ponavljanje stiha na početku i na kraju strofe. Time se naglašava glavni motiv strofe, a to je da se njoj sviđa sve što ima veze s njim i da se njemu sviđa sve što ima veze s njom.

Zamišljô sam te ja u svakoj pozi

Pada noć, ja čekam tvoj poziv

Klizi znoj sporo po goloj koži

Ti si stroj, seks tvoj je kô eksploziv

- Sada dolazimo do momenta lascivnosti u pesmi. Lirski subjekt eksplicitno navodi da je svoju dragu zamišljao "u svakoj pozi", da čeka njen poziv kako bi s njom doživeo "eksploziv".

Pusti, pusti da te vozi

Kad već navučen si na opasnoj dozi

Pusti, pusti da te loži

Mi nismo loši, mi previše smo grozni

- Draga mu na ovo odgovara da se ne odupire emociji i strasti, već da joj se prepusti. Strast je toliko eskalirala da ona za njihov odnos ne može da nađe drugu reč osim reči "grozan".

Ako smo bar malo uspeli da vam približimo ovaj biser moderne muzike, pišite nam u komentarima koju biste sledeću pesmu želeli da obrađujemo na času književnosti uz Espreso, koji će se održavati svake subote.

Bonus video

ESPRESO TVITER: Jala Brat i Buba Corelli


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.