nova pravila
VOZAČI, DOBRO OBRATITE PAŽNJU NA OVE ZNAKOVE: Ovo može nekome da UNIŠTI ŽIVOT!
U spomenutoj Velikoj Britaniji svaki vozač stariji od 70 godina moraće za produžetak dozvole na svake tri godine da ide na lekarski pregled
Pažnju svetske javnosti nedavno je privukla vest o tome da je britanska kraljica Elizabeta po savetu svojih saradnika odlučila da odustane od vožnje u javnom saobraćaju.
Nešto ranije njen suprug, princ Filip, učestvovao je u automobilskoj nesreći, nakon čega je u javnosti počelo da se postavlja pitanje trebaju li osobe u poznim godinama da učestvuju u saobraćaju kao vozači.
Britanska kraljica, podsetimo, nedavno je proslavila 93. rođendan, a samo dan nakon spomenute nesreće njen supruga je primećen da vozi bez sigurnosnog pojasa.
Kraljica je jedina osoba u Velikoj Britaniji kojoj je bilo dopušteno da vozi bez valjane vozačke dozvole...
Međutim, šta je s nama ostalima, koji ne pripadamo kraljevskoj porodici i koji tokom vožnje moramo da imamo valjanu vozačku dozvolu?
U spomenutoj Velikoj Britaniji svaki vozač stariji od 70 godina moraće za produžetak dozvole morati na svake tri godine na lekarski pregled, u Hrvatskoj je situacija malo drugačija.
Pitanje odluke o prestanku vožnje ne bi se, smelo ostavljati sopstvenom nahođenju svakog pojedinog vozača i kod nas se o tome već godinama lome koplja između MUP-a s jedne i Sindikata i Matice s druge strane.
Trenutno je aktualna još jedna rasprava o tome da li treba vozače starije od 65 godina starosti slati na obavezni lekarski pregled za produžetak vozačke dozvole ili ne, i jasno je ko tu drži koju stranu. Obaveznih pregleda je bilo, pa nije bilo..., i dosta je teško oteti se dojmu da je ovde zapravo reč o prikupljanju političkih bodova pred svake nove izbore. Kako god bilo, policija je još prošle jeseni najavila promene zakona koje bi ponovno aktualizovale uvođenje te obaveze.
S druge strane, penzioneri tvrde da su pregledi pitanje interesa lekarskih lobija, da uvek postoji mogućnost da se potvrda o sposobnosti kupi, da se pregledima duplira postojeće rešenje , da se starosna granica ne temelji na istraživanjima, da stariji nisu rizična skupina i, konačno, da je ovde reč o napadu na kućni budžet penzionera.
Ne ulazeći sada u raspravu o tome ko je ovde u pravu, činjenica je da pregled trenutno nije obavezan, što znači da odluku o tome kada treba da prestanete da vozite donesu sami vozači. Jer, s gubitkom sposobnosti na koje smo navikli nikad se nije lako nositi, pa ne čudi da je teško priznati samom sebi da je jedna toliko jednostavna i svakodnevna radnja koju smo obavljali godinama sada postala prevelik zalogaj.
Najprije bi trebalo da se osvrnemo na dve činjenice: prvo, da ta radnja nije jednostavna, nego vrlo kompleksna i sa sobom može da vuče niz opasnih posledica, i drugo, da refleksi, vid, sluh i brzina i koordinacija i sposobnost donošenja najboljih odluka, dakle fizičko i mentalno zdravlje, s vremenom postaju lošiji. Reč je o previše važnom pitanju da bi ono moglo da ostane neizrečeno. Primećujete li da vam vid ili sluh više nisu dobri kao nekad? Imate li problema s održavanjem vozila u traci? Jeste li ogrebali automobil u poslednje vreme ili ste primetili da češće zapinjete za volanom, a pri parkiranju teže procenjujete udaljenost? Osećate li se i dalje ugodno za upravljačem ili vam vožnja predstavlja stres, posebno noću ili pri lošem vremenu? Svaka od navedenih stavki sama po sebi ne mora da značiti ništa, ali i može, pa bi svakako bilo dobro da se o tome savetujete s nekim, najbolje lekarom. Pijete li lekove ili patite od nekih bolova, na primer u vratu i leđima, i to može uticati na vašu budnost i brzinu reakcije, ali i preglednost na sve strane iz vozila.
Bonus video
(Espreso,.rs/Večernji.hr)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!