POSETA FABRICI OSI Food Solutions
KAKO SE PRAVE POPULARNI ČIKEN NAGETSI? McDonald's nas je poveo na putovanje na kome smo to i saznali! (FOTO)
Ono po čemu se McDonald's izdvaja, osim duge tradicije uspešnog poslovanja i prepoznatljivih ukusnih obroka, jesu najviši standardi kada je kvalitet i bezbednost hrane u pitanju
Najveći svetski lanac restorana, čiji je prvi restoran u Srbiji otvoren davne 1988. godine na Slaviji u Beogradu, mnogima je prvi izbor kada su ukusni i kvalitetni obroci u pitanju. Danas, širom Srbije postoji 27 ovakvih restorana, a svi imaju jedno, svetski poznato ime – McDonald's.
Ono po čemu se McDonald's izdvaja, osim duge tradicije uspešnog poslovanja i prepoznatljivih ukusnih obroka, jesu najviši standardi kada je kvalitet i bezbednost hrane u pitanju, kako interno u kompaniji, tako i ka dobavljačima. Ovi standardi su često rigorozniji od onih koji su postavljeni od strane regulatornih institucija. Primera radi, u McDonald's restoranima postoji više od 50 provera pilećeg i goveđeg mesa koje se sprovode svakodnevno.
U to koliko su standardi kvaliteta i bezbednosti hrane visoki, uverila se i grupa novinara i master studenata sa Poljoprivrednog fakulteta, koja je zahvaljujući kompaniji McDonald's imala priliku da poseti fabriku OSI Food Solutions u Babolni u Mađarskoj.
Iz ove fabrike, McDonald’s u Srbiji od 2012. godine uvozi proizvode od pilećeg mesa i to pileće burgere, premium pileće burgere i čiken nagetse. OSI fabrika postoji od 1989.godine a od 1992. proizvodi proizvode od piletine. Posluje u sastavu OSI grupe koja je lider u proizvodnji proizvoda od mesa u celom svetu. Ima 205 zaposlenih, koji rade u pet smena, smena im počinje u ponedeljak ujutru, a završava se u utorak uveče, nakon čega se peru i čiste sve mašine, podovi i radne površine. Imaju dve proizvodne linije i skladišni prostor. Godišnje proizvedu 17.362 tone proizvoda od visokokvalitetnog pilećeg mesa i 90% proizvoda izvezu na 22 tržišta.
Kako nastaju popularni čiken nagetsi?
Grupa od nas 17, koju je predvodio direktor fabrike Židi Šandor (Zsidi Sandor), imala je priliku da vidi kompletan proces proizvodnje čiken nagetsa, od dopremanja pilećeg mesa u fabriku, pa do pakovanja i skladištenja gotovih proizvoda koji čekaju dalju distribuciju.
Pre ulaska u samo postrojenje, svako od nas morao je da obuče jednokratnu zaštitnu higijensku obuću I odeću, kao i zaštitu za kosu, bradu i nokte. Tek nakon dezinfekcije ruku i obuće i prolasa kroz dezo-barijeru, mogli smo da uđemo u prostorije u kojima se obavlja celokupan proces proizvodnje. Inače, ovo je neizostavana procedura za sve koji ulaze u postrojenje.
1. Prijem
Proces proizvodnje počinje dopremanjem svežeg mesa sa farmi, prvenstveno iz Mađarske, ali i iz Nemačke i Poljske. Ove farme moraju ispunjavati posebne zahtev i takozvane „friendly“ uslove za životinje. Sveže, 100% meso pilećih grudi koje stiže sa farmi najpre se meri, a onda po 20 kilograma iz svake palete radnici vizuelno pregledaju i odstrane eventualno zaostale koščice, žilice... a onda kompletan sadržaj svakog paketa vizualno kontrolišu.
2. Priprema
Nakon izvršene provere meso ide u deo pogona u kom se vrši mlevenje i dodatak začina. U fabrici postoje tri miksera, jedan se koristi za proizvodnju čiken nagetsa, drugi za proizvodnju burgera i treći za proizviodnju zamrznutih proizvoda za neke druge klijente. Za proizvodnju čiken nagetsa isključivo se melju pileće grudi bez ikakvih dodataka kao što su npr. zamrznuto meso ili drugi delovi pilećeg mesa. Nakon mlevenja se dodaju so, voda i začini (ne dodaju se jaja niti mleko). Tako pripremljeno mleveno meso prolazi kroz uređaj u kome se vrši kontrola dodatna kontrola.
Zatim, mleveno meso ide u uređaj u kome se vrši oblikovanje, odakle čiken nagetski izlaze u 4 obika: zvono, čizma, pasulj, kost. Ovde postoji još jedna vizuelna kontrola i ukoliko se ustanovi da su neki proizvodi nepravilnog oblika oni se izdvajaju iz procesa proizvodnje (ne bacaju se već se šalju pogonima koji proizvode hranu za životinje). Nakon oblikovanja, proizvod ide u uređaj u kojem se posipa mešavinom kukurznog i pšeničnog brašna i kao takav ulazi u zonu proizvodnje.
3. Proizvodnja
Proizvod se u zoni proizvodnje hladi kako bi zadržao već formiran oblik i ide na prelivanje vodom i brašnom u smeši. Nakon toga proizvod ide na termički tretman i to u uređaj sa 2 dela, u prvom delu se greje na 74 °C a u drugom delu se prži na na 86°C u trajanju od 30s, gde se na izlazu iz uređaja meri temperatura nasumično odabranih komada (temperatura mora biti oko 74°C, ukoliko nije proces se zaustavlja). Za prženje nagetsa koristi se sepcijalno ulje od uljane repice. Nakon toga, proizvod se doprema do komore za hlađenje gde se hladi na temperaturi do -32°C kako bi zadržao svoj oblik nakon prženja, ali i zbog jednostavnijeg pakovanja i korišćenja proizvoda nakon transporta u restoranima. Potom proizvod dolaze do dela gde se prska vodom, kako ne bi bio suv.
4. Pakovanje
Pakovanje čiken nagetsa vrši se u odvojenom delu pogona tako što se razvrstavaju u uređaju sa 26 pregrada i pakuju u kese. Jedna kesa sadrži 50 čiken nagetsa i teška je 1,1 kg. Kese se pakuju u kartonske pakete po 15 kesa i onda se kartonske kutije lepe i utiskuje se na njima datum proizviodnje, LOT broj – broj sledivosti pošto McDonald’s insistira da za svaki proizvod zna sa koje farme je poteklo meso od koga je proizvod napravljen i kompeltan proces proizvodnje. Takođe se utiskuje i rok trajanja. Rok trajanja čiken nagetsa je 3 meseca.
5. Skladištenje
Poslednja faza je otpremanje paketa u magacin, hladnu zonu u kojoj je temperatura -20 stepeni Celzijusa. Trnsport iz hladnjače se vrši kamionima i to po principu ona kutija koja je prva ušla u magacin, prva izlazi.
Ono što smo kao posetioci OSI Food Solutions fabrike mogli da zaključimo je to da u čiken nagetsi napravljeni od 100% očišćenog pilećeg belog mesa, proizvedeni po najvišim standardima. Degustacija, koju su nam priredili zaposleni u fabrici, samo je potvrdila zbog čega se dobro poznatom, neodoljivom ukusu ovog proizvoda, stalno vraćamo.
Tri nivoa osnovnih standard za sve dobavljače McDonald’s restorana u Srbiji
Prva dva nivoa odnose se na društvenu odgovornost (zakonito poslovanje i odnos prema zaposlenima, bezbednost na radu, odnos prema životnoj sredini, detaljnije mere bezbednosti i zaštite, itd) kroz:
- samoevaulaciju koju dobavljači popunjavaju, a zatim i kroz
- kompletno istraživanje koje sprovode nezavisne, specijalizovane audit agencije.
Treći nivo se realizuje kroz poseban McDonald's sistem SQMS (Supllier Quality Management System) koji predstavlja sveobuhvatan i kompleksan set standarda i politike bezbednosti i kvaliteta. SQMS garantuje najviši stepen bezbednosti jer se oslanja na visoke međunarodne standarde, lokalnu regulativu i specifičnosti, i omogućava stoprocentnu sledljivost svake namirnice do njenog izvora (u slučaju mesa – do farme).
Važno je napomenuti i da McDonald’s pored inostranih dobavljača, sarađuje sa više od 20 domaćih, nastojeći time da podrži domaću privredu i obezbedi kvalitetan izvor snabdevanja i najkvalitetnije proizvode za potrošače.
Ovo putovanje nam je osim korisnih informacija donelo i mogućnost da bilo kome ko posumnja u kvalitet i bezbednost hrane koja se nalazi u ponudi McDonald’s restorana, argumentovano i precizno objasnimo, zbog čega u istoj mogu uživati do ”mile volje”. Meni lično, kao velikom ljubitelju njihove ponude (čiken nagetsi su u samom vrhu liste omiljenih proizvoda), samo su potvrdili zašto im se već godinama, rado vraćam.
P.S. Hvala Biljani i Spasoju, studentima Poljoprivrednog fakulteta, što su mi pomogli da do tančina shvatim ono što sam u fabrici imala prilike da vidim!
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!