vaspitavanje dece
JAKO JE VAŽNO: Koliko vremena dnevno deca treba da provode uz ekran?
Sve je više dokaza da korišćenje mobilnog i društvenih mreža može da škodi detetovoj pažnji, pamćenju i samokontroli...
Naučnici su na osnovu istraživanja došli do zaključka da deca koja provode manje od dva sata vremena dnevno uz ekran, bilo da je u pitanju mobilni ili računar, bolje pamte i imaju veću koncentraciju. Deca uzrasta od osam do jedanaest godina koja vreme provode uz ekran manje o dva sata dnevno postižu bolje rezultate na testovima mentalnih sposobnosti, uz uslov da spavaju devet do jedanaest sati, pokazala je studija.
Naučnici koji su sproveli istraživanje kažu da je potrebno sprovesti i dodatna istraživanja radi boljeg razumevanja učinaka različitih tipova ekrana.
Naučnici priznaju da njihova studija posmatra samo vezu između vremena provedenog uz ekran i kognitivinih sposobnosti, ali ne može da dokaže uzročnu vezu. Studija se nije posebno bavila vrstom ekrana, televizijskom ili igranju video igrice ili korišćenju društvenih mreža. Studija je obuhvatila 4.500 američke dece, a rezultati su objavljeni u časopisu The Lancet Child & Adolescent Health journal, na temelju upitnika putem kojeg su procenjivane fizičke aktivnosti deteta, spavanje, način organizovanja slobodnog vremena. Deca su pisala test kojim su se merile njihove jezičke sposobnosti, pamćenje, pažnja. U obzir su uzeti i prihodi u porodici, stepen brazovanja roditelja, etnička pripadnost, pubertet, indeks telesne mase i traumatične povrede mozga.
Dete koje svakog dana provede uz ekran u slobodno vreme manje od dva sata, spava između devet i 11 sati na dan i fizički je aktivno barem sat vremena postiglo je bolje rezultate od dece koja nisu ispunila te uslove. Doktor Džeremi Valš iz Instituta CHEO u Ottawi u Kanadi rekao je da na temelju rezultata pedijatri roditelji i drugi stručnjaci treba da ograniče vreme koje deca provode ispred ekrana i prednost daju zdravom spavanju tokom detinjstva i adolescencije.
Potrebna su dodatna istraživanja kako bi se ustanovila veza između vremena provedenog uz ekran i kognitivnih sposobnosti. Postoje neki dokazi da bi, na primer, video igrice i obrazovni televizijski program mogli imati pozivitne učinke na kognitivan razvoj deteta. Nasuprot tome, sve je više dokaza da korišćenje mobilnog i društvenih mreža može da škodi detetovoj pažnji, pamćenju i samokontroli. Autori ipak priznaju da studija ima ograničenja te i oni i drugi stručnjaci očekuju da će podstaći na druga istraživanja.
BONUS VIDEO:
(Espreso.co.rs/Net.hr)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!