domaća muzika
KORMILARI HARMONIJE: NAJBOLJI BAS GITARISTI JUGOSLAVIJE i njenih država-krhotina (1. deo)
Bas gitaristi su od laika neshvaćeni i potcenjeni kao svirači "one gitare sa četiri žice". Bas gitare su odavno počele da se izrađuju i sa dodatnim žicama, ali samo ozbiljniji poznavaoci muzike razumeju koliko je sviranje bas gitare zahtevno i sofisticirano umeće, te koliko su basisti važni za rock muziku i sve srodne forme - bez ikakve sumnje bar podjednako važni kao precenjeni i uvek preterano bučni gitaristi.
Fadil Redžić (Indexi)
Manje je poznato da je Fadil Redžić bio dugogodišnji član Big benda RTV Sarajevo. Rođeni je brat još jednog značajnog bas gitariste jugoslovenske rok muzike - dve godine mlađeg Zorana Redžića (Bijelo dugme). Redžić je autor ili koautor muzike, najčešće u tandemu sa gitaristom Slobodanom Kovačevićem, nekih od najvažnijih pesama Indexa - "Bacila je sve niz rijeku" (samo Redžić), "Svijet u kojem živim" (Kovačević/Redžić), "Balada" (Kovačević/Redžić) i drugih. Fadil Redžić je izvanredan rok basista sa istančanim osećajem za harmoniju, ali je od 1971 kada je postao stalni član big benda povukao i određenu dozu džez revijalnosti u izrazu. Da bi bilo jasnije o kakvom muzičaru je reč, obratimo pažnju na poluminutnu solo deonicu na bas gitari od 1:39 - 2:05 u jednom od najsjajnijih uzoraka jugoslovenskog prog-rock zvuka - pesmi "Samo jednom" (autor muzike Slobodan Kovačević).
Nenad Stefanović - Japanac
Pored toga što je verovatno najtraženiji studijski muzičar jugoslovenske i postjugoslovenske muzičke scene svih žanrova koji su ikada postojali na ovom području, Neša Japanac je i hodajuća istorija muzičke kulture: bacimo pogled samo na ovu - nepotpunu - listu albuma koje je snimio ovaj čovek. Ima devet stranica sa ukupno 216 odrednica, međutim to je samo jedan od nekoliko desetina takvih spiskova koji su formirani na međunarodnoj bazi diskografskih izdanja Discogs, tako da verovatno samo Bog zna koliko albuma je Neša Japanac odsvirao, ali je sasvim moguće da bi i On uložio kviska ili savremenije rečeno, zatražio pomoć prijatelja. Nenad Stefanović je u osnovi vrhunski fusion basista koji bi bez problema mogao da se uklopi i u najzahtevnije svetske orkestre. Ipak, ponajviše je svoj na svome u fanki zvuku.
Bodan Arsovski (Leb i Sol)
Virtuozni jazz-rock basista upravo u trenutku kada je jazz rock bio na vrhuncu aktuelnosti širom sveta, Bodan Arsovski na prvim albumima grupe Leb i Sol poput Atlasa nosi na svojim leđima harmonsku arhitekturu pesama dok gitarski heroj samo daje konačne začine - što se naročito lepo čuje u priloženoj pesmi "Ručni rad", ali i u "Kumovoj slami" i drugde. Ako bi se ukinuo kanal sa bas gitarom, od tih pesama ne bi ostalo gotovo ništa vredno slušanja.
Srđan Sacher (Haustor/Vještice/Sacher)
Srđan, ili kako je u skorije vreme odlučio da se zove, Samuel Sacher, neprikosnoveni je kreativni predvodnik grupe Haustor na prva dva albuma, i autor glavnine muzike (i dobrog dela tekstova) na dugosvirajućem remek delu "Treći svijet". Prvi jugoslovenski muzičar koji je shvatio i progovorio "jezik" dab rege muzike, i takođe prvi koji je primenio načelo "manje je više". Sacher uvek svira apsolutni minimum tonova, ali tonovi koje odsvira kažu daleko više nego lavina tonova kod nekog drugog muzičara. Pored minimalizma, veoma su interesantni nepredvidivi smerovi u kojima Sacherova bas gitara pilotira harmoniju, pa muzika u kojoj je prisutan Sacherov bas uvek ima veću ili manju količinu začudnosti.
Dušan Kojić Koja (Šarlo akrobata/Disciplina kičme)
Koja, kome već mesecima držimo palčeve da ozdravi i odnese pobedu nad teškim moždanim udarom, obeležio je jugoslovensku muzičku scenu svojim snažnim zvučnim idiomom koji uspešno spaja najbolje elemente domaće muzičke tradicije sa mahom "crnim" uticajima: Hendriks, Afrika Baambaataa, soul, funky, u izvesnoj meri i rege i ska. Kojina bas gitara je ujedno definicija beogradskog zvuka u rock muzici, a spoj distorzirane bas gitare i wah-wah efekta je njegov patent koji nema prethodnika ni pravog pandana u svetskim razmerama, baš kao i spoj post punka i zvuka tipičnog za etno trubače, koje je Koja u fazi saradnje sa pokojnim Zoranom Erkmanom, na albumima Discipline kičme "Zeleni zub na planeti dosade" i "Nova iznenađenja" otkrio i daleko umesnije ugradio u svoju muziku nego preprodavac lokalne egzotike Goran Bregović.
Bojan Pečar (Ekatarina Velika/Via Talas)
Bojan Pečar je muzičar koji je ostao u senci harizme Milana Mladenovića i Margite Stefanović, ali je veoma doprineo ukupnom zvuku benda Katarina II/Ekatarina Velika, kao i sastavu Via Talas pre toga. Njegov muzički DNK lakše je prepoznati kada je otišao iz benda i kada su pesme koje je on formirao preuzeli drugi bas gitaristi. Bojan Pečar bio je nenametljivi ali i neponovljivi vajar zvuka.
Vladislav Rac (Kanda Kodža i Nebojša/Presing/Partibrejkers)
Muzičar i autor veoma prefinjenog osećaja za harmoniju i gruv, majstor dab rege zvuka koji je dostojan naslednik Srđana Sachera, a opet i značajno drugačiji i dijapazonski širi. Rock muzika je živi organizam kom svaki muzičar može da donese bitnu promenu, a Vladislav Rac je zvuku svakog sastava s kojim je sarađivao donosio krov stabilnosti i brojna pozitivna iznenađenja u pogledu melodijskih i ritmičkih rešenja. Ovaj genijalni muzičar i autor nakon završetka saradnje sa Partibrejkersima sasvim se povukao iz aktivnog bavljenja muzikom i posvetio se naučnoj karijeri.
(Nastaviće se)
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!