in memoriam
ODLAZAK KELI PRESTON: Princeza tinejdžerskih komedija i kraljica B filma
Keli Preston neće ostati upamćena samo po svojoj vanserijskoj lepoti već i po ubedljivom glumačkom umeću pomoću kojeg je uspevala da tinejdžerske komedije u kojima je igrala pretvori u nešto više od uobičajenih limunada.
Napustila nas je prelepa i vrsna glumica Keli Preston (1963-2020). Njeno ime je poslednjih dvadesetak godina u javnosti ponajpre prisutno u svojstvu gotovo nevidljive i samozatajne supruge Džona Travolte, a za generacije već sasvim zrelih zaljubljenika u američki film i popularnu kulturu u širem smislu, Keli Preston je jedna od ikoničnih pojava uz koje se odrastalo i stasavalo.
Naravno, u karijeri upadljivo srednjeg intenziteta dugoj praktično četiri decenije lako se moće naći svega i svačega: od punokrvrnih hitova (Blizanci, Džeri Mejgvajer); do neodoljivih tinejdžerskih filmova (Secret Admirer, Mischief, SpaceCamp), preko rutinskih glumačkih kreacija u rutinskim filmova (The Experts, Spellbinder, Love is a Gun, Only You, Addicted to Love), blic-pojavljivanja u kultnim ostvarenjima (Od sumraka do svitanja, Kristina - auto koji ubija), zanimljivih epizoda u osobenim ostvarenjima (Građanka Rut, Curdled), pa sve do grozomornih promašaja (Battlefield Earth, Gotti). A tu je i pojavljivanje u spotu za hit She Will Be Loved benda Maroon 5.
Neosporne lepote i, reklo bi se, nikada do kraja i u pravom smislu iskorišćenih glumačkih potencijala, ona će još zadugo ostati jedan od ekvivalenata američke lepote dostojanstvene i prefinjenije fele ne samo tog razdoblja (osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka), ali i povod za povremeni uzdah pri prisećanju na odrastanje uz tako krasne prizore. Uz, naravno, podsećanje da u čitavom njenom opusu nema dobrog filma u kome je ona ostvarila lošu i nedostatnu ulogu, te stoga i prizivamo u sećanje neke od filmova u kojima je pokojna Keli Preston, nezavisno od minutaže, zasijala lako uočljivim i ubedljivim sjajem.
Secret Admirer (Ljubav iz prikrajka / Tajni obožavalac, 1985)
U ovoj ljupkoj, fino skockanoj, duhovitoj i sveukupno efektnoj komediji koja je nepravično pala u zaborav, Keli Preston deli ekran mahom sa Si Thomasom Hauelom i Lori Laflin, a tu su i Di Volas, Klif De Jang, Fred Vord, Li Tejlor-Jang, Kori Hejm, i izvrsna je u ulozi praznoglave, površne, samožive, ali, uprkos svemu tome, šarmantne srednjoškolske lepotice koja je, mimo brojnih udvarača, ipak ponajviše zaljubljena u sam koncept zaljubljenosti. Keli Preston se sa vidnom lakoćom kretala kroz ovu umešno postavljenu ljubavnu vrtešku koju pokreće komedija zabune nastala usled nepotpisanih ljubavnih pisama koja idu iz ruke u ruku u krugu dve prijateljske porodice.
Mischief (1985)
Premda na idejnom planu jeste reč o tipski postavljenoj tinejdžerskoj komediji iz ponude A ili B filmskih studija te ere, i ovaj film svakako zaslužuje premijerna gledanja ili nove reprizne šanse. Reč je o jednom od retkih filmova pomenute epohe koji otvoreno afirmiše motiv žensko-ženskog prijateljstva i solidarnosti, čak i kada nahrupe hormoni i sa njima uvezana pometnja u glavi i duši,.
Osim toga, ovo je jedan od retkih filmova tog žanra čiji su se autori ipak odlučili za film nostalgije, odnosno, univerzalnu priču o odrastanju i nasušnoj potrebi za romansom smeštenu u pedesete godine 20. veka (u tom smislu, neizostavno obratite pažnju na sličan ali ipak kvalitetniji i zaokruženiji film Shag rediteljke Zelde Beron).
Važan adut su glavne glumice – uz Keli Preston, tu su i Ketrin Meri Stjuart i Džejmi Gerc. Sve tri su se tu nesporno dobro pokazale, a zanimljivo je da, mimo drugih zapaženih rola, nijedna od njih nije postala deo suverenog omladinskog glumačkog jata velikog i znamenitog Džona Hjuza, reditelja remek-dela i/ili klasika Klub ranoranilaca, Slobodan Dan Ferisa Bjulera, Šesnaest svećica, Lepotica u ružičastom... Mischief (u režiji Mela Damskog) nam na nova gledanja i, naravno, uz pomoć naknadne pameti pokazuje i zašto – Hjuz je prednost davao eteričnim lepoticama, kao i mladim glumicama nenaglašene, zapravo, suspregnute seksualnosti (poput krasnih dama – Moli Ringvold, Lije Tompson, Meri Stjuart Masterson, Mije Sare, Eli Šidi...), a Keli Preston je već tada plenila upadljivom putenošću, što je rezultiralo drugačije koncipranim ulogama od onih koje pamtimo iz narečenih podviga neprevaziđenog Džona Hjuza.
Džeri Megvajer (1996)
U simboličkoj ravni Keli Preston se oprostila od uloga tinejdžerske lepotice sa stavom kakve su joj pretežno dodeljivane, ali i svojih obožavatelja, sjajnom, možda i nezaboravnom epizodom u ovom izvanrednom filmu nepogrešivog Kamerona Kroua. Njoj je pripala rola ambiciozne verenice Džerija Megvajera, kog tumači Tom Kruz, koju Megvajer uz dosta premišljanja ostavlja, jer sebe vidi u nekim drugim i drugačijim pričama. Dijaloška razmena o semantičkim nijansama između istine uvek i svugde i brutalne istine uvek i svugde u segmentu koji se tiče raskida ta dva lika jedan je iz dugog niza dokaza genijalnosti Kroua, a Preston je savršena u tom minutažom omeđenom prostoru. Uz to, kao što je gore naznačeno, ona se, opraštajući se uz par udaraca od svog nekada voljenog zgubidana-sanjara, metaforički oprostila i od brojnih obožavalaca. Što bi neki rekli – tough love.
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!