RASIZAM I DRUGE VRSTE DISKRIMINACIJE NA AIR BNB: Diskriminišu i domaćini i gosti, šta čini platforma da to spreči?
Foto: Pexels.com/ veerasak Piyawatanakul

kultura putovanja

RASIZAM I DRUGE VRSTE DISKRIMINACIJE NA AIR BNB: Diskriminišu i domaćini i gosti, šta čini platforma da to spreči?

Putovanje je oduvek bilo izuzetno značajno za razvoj kako lične tako i kolektivne kulture, a možda presudni deo svake komunikacije koja se tokom putovanja ostvari je odnos između domaćina i gosta. Šta se dešava kada neki gost ili neki domaćin nisu poželjni zbog boje kože možda je najlakše utvrditi na primeru platforme AirBnB, koja je za kratko vreme postala jedno od glavnih mesta za nuđenje i traženje smeštaja širom sveta

Objavljeno: 18:20h

Mora se priznati da je Airbnb od kada se pojavio uneo dramatične promene na tržište. Amazon i eBay su u tom trenutku već bili prisutni godinama i uz njih smo se navikli na neku dinamiku i sistem koji je još uvek obezbeđivao priličnu anonimnost. S druge strane, pojava platformi kao što su Airbnb, Uber i Upwork su dodatno izmenile i profilisale tržište, i ponudu i potražnju, i odgovore na iste.

U svemu tome, Airbnb je ostao najspecifičniji jer su, kao kontrast sa anonimnošću koja je obeležavala tržište i prethodne platforme za prodaju, lični profili sa važnim informacijama postali presudni. Sve je počelo da se vrti oko što bolje prezentacije sebe kako bi se domaćini osećali sigurnim kome izdaju stan, ali im je uvek ostajalo dopušteno i da odbiju gosta bez ikakvog objašnjenja. To su bili davni počeci nakon čega je neko vreme Airbnb kažnjavao domaćine koji to rade, smanjujući im rejting na profilu. Međutim nakon jednog krupnog incidenta u kome je jedan stan potpuno oštećen, Airbnb je morao postati popustljiviji i čak je i ohrabrio domaćine da odbiju goste ukoliko se iz nekog razloga ne osećaju prijatno da ima neka osoba dođe u goste. Nažalost, to je ostavilo previše sivih zona za rasplamsavanje predrasuda i diskriminacije.

Kada su Majkl Luka (Michael Luka) i Ben Edelman, kasnije i Maks Bejzermen (Max H. Bazerman), započeli istraživanje o poverenju na digitalnim platformama, Airbnb je bio izvor živih primera za studije slučaja, i u početku im je bio fokus na tome kako učiniti da se domaćini osećaju što prijatnije sa činjenicom da neko dolazi u njihov dom, ali i kako između njih i gostiju izgraditi poverenje. Tokom tog procesa primetili su da je fotografija prvo što se na sajtu vidi i da je imati što više informacija izuzetno značajno, što u kombinaciji sa fleksibilnošću koju sajt daje domaćinu da odbije korisnike navodi na pitanje da li ovakav sistem možda ostavlja prostor za diskriminaciju? Da li su ljudi manje rapoloženi da ugoste osobe druge rase i nacionalnosti? Nekoliko primera je to i potvrdilo, a kako je takođe poznato da Afroamerički domaćini zarađuju manje novca po noći od belaca koji izdaju slične stanove, nije preveliko iznenađenje očekivati i diskriminaciju od strane gostiju.

Nekoliko desetina sličnih iskustava kasnije, Majkl Luka je započeo istraživanje i potvrdio da Airbnb i zvanično ima problem sa diskriminacijom. Na uzorku od 6400 slučajeva pokazalo se da je gotovo 16-20% veća šansa da neko sa izrazito afričkim ili afro-američkim imenom dobije “ne” kao odgovor, od onih sa tipično evropskim ili američkim. Studija je potvrdila diskriminaciju i to ne u redovima samo jednog tipa smeštaja već širom platforme, preko različitih delova gradova i bogatih i siromašnijih, kroz različite vrste smeštaja, od jeftinih do preskupih, od stanova do soba za iznajmljivanje. Diskriminacija se, kao i na svakom drugom polju, i ovde može prikriti svuda, i protiv nje se treba uporno i strpljivo boriti.

Airbnb upravo to radi, pa je odmah po objavljivanju istraživanja iz 2017. započeo razne kako dizajnerske tako i sistemske izmene u cilju poboljšanja uslova za sve. Uveli su opciju instant rezervisanja gde odobrenje domaćina nije neophodno jer je bukiranje dostupno za sve, pomeranje fotografija na sam kraj stranice, kao i redovno kontrolisanje koliko je domaćin prihvatio i eventualno odbio upita i zašto. Ipak, iako su promene koje je Airbnb uveo išle u pravom smeru, najnovije istraživanje pokazuje da je diskriminacija na platformi ne samo nastavila da postoji,već se i produbila. Trenutni eksperimenti su zabeležili diskriminaciju prema istopolnim parovima, prema gostima sa arapskim imenima kao i onima koji su sa invaliditetom.

U takvoj situaciji, jedina uteha je to što Airbnb zaista posvećeno vodi borbu za udobniji i ravnopravniji sistem za sve. Godišnje se obave stotine eksperimenata i svako malo unose se promene, kao što je najnoviji projekat Lighthouse koji je stupio na snagu od 1. jula 2020. Ovo je najnovija Airbnb-ova inicijativa koja ima za cilj da razotkrije rasnu diskriminaciju i bori se protiv nje, zarad ravnopravnije pozicije svih onih koji rezervišu ili nude smeštaj, a nisu belci. Kako je godinama bezuspešno pokušavao svoje probleme da reši na nižem nivou, Airbnb se okrenuo ekspertima na najvišoj ravni i projekat Lighthouse je izrađen u partnerstvu sa Colors of Change, najvećom američkom organizacijom za rasnu pravdu. To podrazumeva detaljno istraživanje istorije profila, a zatim i delovanje u skladu sa podacima.

Poznato je da je od 2016. do danas ova platforma uklonila oko 3 miliona korisnika koji su se ponašali osuđujuće i diskriminatorno, stoga verujemo da će ovaj projekat doneti pravo okončanje sistemskog i dugotrajnog problema.

Bonus video:

espreso.co.rs/buro247.rs


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.