Domaći film
Da preživim dane buduće: Noviji srpski film i futurizam
Iako je naučna fantastika jedan od najpopularnijih filmskih žanrova svetske produkcije, domaći autori zaziru od nje, smatrajući verovatno da je za ovaj žanr potreban veliki budžet. Tri filma novijeg datuma na koje se kritički osvrće naš stalni saradnik Zoran Janković pokazali su da srpska kinematografija može da proizvede relevantne sci-fi filmove i sa budžetima kojima ovdašnje produkcije raspolažu.
Pitanje je šta nam budućnost nosi i sprema i u narednih nekoliko meseci, a da ne pričemo o onome što se valja tamo negde iza duge, zar ne? Još od samih svojih posleratnih zametaka srpska (ranije bezmalo i čitava jugoslovenska kinematografija) kretala se manje-više istom žanrovskom trasom – drama, komedija ili onoga što će beli, beli svet docnije i formalno nazvati dramedijom (komičnom dramom ili dramskom komedijom, već kako ko od filmskih stvaralaca i/ili producenata izvoli da toj mustri pristupi).
Pri takvoj postavci, sasvim očekivano i posve razumljivo, nije bilo previše mesta za izmaštavanja na temu ovdašnjih života i egzistencija u iole daljoj budućnosti, te su naučnofantastična ostvarenja i dalje istinska retkost čak i u najrecentnijem delu kinematografije naše zemlje.
Međutim, imamo barem tri zanimljiva i dovoljno maštovita skorija ostvarenja upravo tog tipa, što daje nekakvu osnovu za brzopotezni osvrt na konkretne primere futurizma u savremenom srpskom filmu. U pitanju su filmovi reditelja Alekse Gajića, Luke Bursaća i Lazara Bodrože. Ako niste, svakako bi trebalo da ih pogledate, i to ne samo a conto teme ovog teksta pred nama – reč je o ostvarenjima koja su uspela u onom najznačajnjijem – kinestetskom smislu, a koja su upadljivo netipična za srpski dominatni doživljaj filma, njegovih tropa i, najposle, njegovih mogućnosti da iskaže nešto o životima i naravima nas za Zemlju, Srbiju i tle uglavnom prikovanih.
Technotise: Edit i ja (2009)
Iako je u pitanju film čiji autori ne nastoje da prikriju svoju želju da komuniciraju sa što širim i brojnijim gledateljstvom, ovo ostvarenje štrči kao jedinstvena ekstravaganca čak i ako ga svesno zadržimo strogo unutar okvira ovovekovnog srpskog filma.
Srbija budućnosti u viđenju ilustratora i animatora Alekse Gajića u ovom njegovom vrlo dobrom celovečernjem filmskom prvencu je tehnologizovana, u kakvom-takvom saglasju sa ostatkom sveta, uz umiljatiji i oku ugodniji cyber-punk doživljaj budućnosti. Međutim, ova povest o prkosno-borbenoj Edit i njenoj potrazi za konkretnim i višim, pa i ontološkim istinima znalački je uparena sa tipskim prikazom ovdašnjih naravi, računujaći pod tim i tipičan srpski/narodski životni i vibrantni humor i odnos prema zbilji.
Takva mešavina može na papiru i na planu same ideje delovati začudno, ali se u slučaju ovog nedovoljno vrednovanog i primećenog filma (koga jeste teško prodati brojnim ljubiteljima pučkih komedija neretko na samom rubu profesionalnog filma) ona deluje skladno, dovevši celinu do izrazito zanimljivog filmskog rada, u kome se komplementarno nadopunjuje nešto naoko nespojivo.
Svakako bi bilo zanimljivo poživeti barem koji dan u budućnosti kakvu smo videli i izučili u ovom Gajićevom maštovitom i autorski zrelom i filmu.
Tmina (2014)
Radi se o studentskom filmu Luke Bursaće (reditelja potonjeg Afterpartija) koji je za mnogo kopalja prerastao okvire studentskog filma – u sferi autorskih ambicija, filmičnosti, rediteljskih veština i onoga što obično zatičemo u toj (pred)feli srpskog filma. Narativno i dramaturški, reč je o priči u formi pletenice – jedna dimenzija se tiče devedesetih godina prošlog veka (sa sve zavodljivim dizajnom te ere), dok druga prikazuje, gle čuda, surovi svet distopijske budućnosti u Srbiji, i dalje nošene, definisane i zakovane tamom, nasiljem, stalnim borbama, beznađem...
Tmina je film koji može da iskreno oduševi autorskom drčnoću u tako ranoj fazi bavljenja filmom, a distopijski deo je vanserijski maštovit i upečatljiv i nadasve filmičan, uz podosta svežih rešenja. U svakom pogledu, Tmina nedvosmisleno zaslužuje brojniju i dobronamerniju publiku, koja će znati da je ceni ne samo zbog odvažnosti autora da se bave nečim vidno zahtevnijim i teže izvodljivim, već i stoga što jeste nagoveštaj jednog vanserijskog rediteljskog dara koji tek treba da se pokaže u pravom svetlu i u punom opsegu svojih krupnih stvaralačkih mogućnosti.
Ederlezi Rising (2018)
Zanimljivo je i to što se, poput glavnog junaka druge polovine Tmine, i Milutin, srpski kosmonaut, u filmu Ederlezi Rising scenariste Dimitrija Vojnova i reditelja Lazara Bodrože tokom svemirskih putešestvija u budućnosti uglavnom bavi bazičnim preispitivanjem vlastitih emotivnih čvorišta i kočnica.
Ederlezi Rising, nesumnjivo najzaokruženiji i najartikulisaniji film na temu futurizma sa ovdašnjih (srpskih i postjugoslovenskih) prostora, podno svoje visoko ispolirane i naglašeno osobene vizuelne kulture, poseća na to da će se, po svoj prilici, i u interplanteranim bespućima budućnosti, ljudi i dalje baviti onim što ih i ponajviše tišti i u najvećoj ili u najosetnijoj meri određuje, a to su svakako pitanja identitetskog tipa i pitalice iz domena psihičkih i duševnih neravnina.
U slučaju Milutina i Ederlezija, naglasak je na preispitivanju težine bukagija i mogućnosti stvarne emancipacije po osnovi tih nameta hipermaskulinizacije, gde je muškarac zarobljen u generacijski i generacijski prenošenoj i nasleđivanoj postavci o alfa-mužjaku koji mora barem da pokuša (pa makar to bilo i po krupnoj ličnoj ceni) da postavi i nametne pravila igre unutar tog beskrajnog nadgornjavanja rodova i polova. Sudeći po tome, budućnost je već tu i već se sladimo njenim gorkim plodovima.
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!