Industrijski dizajn
Mazda R360 "Kei": Slučajna lepota prvog modela mazde
Mazda R360 lansirana je davne 1960. godine, kao takozvani “kei” model koji se prodavao samo u Japanu. Verovali ili ne, u ovog mališu moglo je da stane četvoro putnika. Po svemu sudeći, jugoslovenska autoindustrija tada je bila daleko tehnološki ispred japanske. Šta se desilo kasnije, bilo bi dobra tema za nečiju doktorsku disertaciju. Mi samo želimo da ukažemo na slučajnu lepotu početnog modela Mazde.
Iako se ubraja među manje japanske proizvođače automobila, Mazda je poslednjih decenija doživela veliki uspon na svetskom tržištu, a njeni modeli su danas veoma cenjeni u auto-industriji.
O tome najbolje svedoči i ovogodišnji izbor za titulu najboljeg automobila na svetu (World Car of the Year 2020), gdje su se među troje finalista našla čak dva Mazdina modela – Mazda3 i CX-30.
Ipak, počeci japanske kompanije u auto-industriji bili su skromni.
Prvi putnički automobil Mazda je napravila tek 1960. godine, četiri decenije nakon osnivanja te kompanije. Automobil je nosio oznaku R360, a pripadao je kategoriji takozvanih “kei” vozila, koja su Japanci osmislili za domaće tržište.
Ovi modeli, izuzetno skromnih dimenzija i male mase, sa ograničenjem kubikaže motora, bili su idealni za infrastrukturu skučenih saobraćajnica u japanskim urbanim sredinama sa manjkom parking prostora.
Čim se pojavila na tržištu, Mazda R360 je postala hit među Japancima, pa je već prvog dana prodato čak 4.500 primjeraka. Do kraja te godine, ovaj automobil osvojio je skoro dve trećine tržišta u svojoj klasi vozila i preko 15 odsto tržišnog udela u ukupnoj prodaji novih automobila u Japanu.
Za razliku od svojih konkurenata, koji su uglavnom imali dvotaktne motore, R360 imao je četvorotaktnu pogonsku jedinicu od 360 ccm, koja je proizvodila 16 KS (12 kW).
Mada to danas ne zvuči impresivno, zahvaljujući maloj masi praznog vozila od svega 380 kg, ova mazda je mogla da razvije brzinu od 90 km/h. To je bilo više nego dovoljno ako se uzme u obzir kvalitet tadašnjih puteva u Japanu.
Mazda je uštede u masi postigla, između ostalog, zahvaljujući upotrebi aliminijuma u izradi motora i legure magnezijuma u proizvodnji menjača.
Hauba je takođe bila od aluminijuma, dok je zadnji prozor napravljen od pleksiglasa.
Dodatne uštede su postignute prilikom konstruisanja mehaničke osnove vozila, a sva četiri točka su imala nezavisno oslanjanje, što je uticalo na smanjenje vibracija i veću udobnost u vožnji.
Kada je reč o prenosnom sistemu, snaga se na točkove prenosila putem četvorobrzinskog manuelnog menjača, dok je kao opcija nuđen i poluautomatski menjač.
U vjeme kada se pojavila na tržištu, Mazda R360 koštala je 300.000 jena, što je tada iznosilo oko 380 dolara. Preračunato u današnji novac, cena bi bila oko 7.500 dolara.
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!