ART Scena
Reakcije kandidata za direktora MSUB o nastavku v.d. stanja: Paradoks koji karakteriše naše posrnulo društvo
Nakon raspisanog konkursa Ministarstvo kulture na kom je za direktora Muzeja savremene umetnosti izabran ugledni i međunarodno priznati savremeni umetnik i umetnički pedagog Dr Vladislav Šćepanović, dekretom premijerke Ane Brnabić za V.d. direktora postavljen je vajar i osnivač kulturnog centra Ciglana, Viktor Kiš
Odluka Vlade Srbije da imenuje vršioca dužnosti direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu (MSUB), godinu dana posle konkursa kojim je trebalo da bude okončano upravo višegodišnje v.d. stanje, predstavlja za većinu kandidata na tu funkciju primer političke samovolje i ignorisanja mišljenja struke. Imenovanje v.d. direktora MSUB-a bilo je očekivano u stručnoj javnosti upravo zbog višemesečnog odlaganja Vlade da se izjasni o predlogu Ministarstva kulture i informisanja da za direktora imenuje dr Vladislava Šćepanovića, ali je iznenađenje izazvao izbor Viktora Kiša, koji je dosad bio poznat pre svega po festivalu Dev9t u Staroj ciglani.
Šćepanović, koga je Ministarstvo kulture i informisanja predložilo bilo za direktora na osnovu konkursa, na kojem su učestvovali i dosadašnji v.d. direktora Slobodan Nakarada i istoričari umetnosti dr Branislav Dimitrijević i dr Zoran Erić, izjavio je za portal SEEcult.org da je odluka Vlade o imenovanju v.d. direktora “još jedan paradoks koji karakteriše naše posrnulo društvo”.
“Konkurs je realizovan, predložen je kandidat i onda se sve to ospori i dovede čovek koji nije ni učestvovao na konkursu. Ako gospođi premijerki ja nisam po volji, bilo je još kvalitetnih kandidata koji su učestvovali na konkursu. Ovako se obesmišljavaju stručnost, reference, pokazani rezultati”, izjavio je Šćepanović, koji je bio v.d. direktora MSUB-a od juna 2013. do juna 2014. godine, kada je takođe učestvovao na konkursu, ali je za direktora imenovan Jovan Despotović.
Šćepanović je naveo i da, koliko zna, “nije postojala ni jedna primedba na legalnost konkursa i sve je urađeno po zakonu”.
“O ovome je trebalo dobro razmisliti, jer to je primer autokratskog, nedemokratskog delovanja koje vodi u iracionalne odluke koje mogu biti pogubne po našu savremenu umetnost (ako je to ovome društvu uopšte i potrebno)”, naveo je Šćepanović, koji je profesor na Fakultetu primenjene umetnosti u Beogradu, a predstavljao je Srbiju na Bijenalu u Veneciji 2017. godine, dok je 2019. bio komesar izložbe u srpskom paviljonu.
Za Branislava Dimitrijevića, koji je više puta tokom proteklih meseci javno postavljao pitanja Upravnom odboru MSUB-a i Vladi Srbije u vezi sa odlaganjem okončanja konkursa, odluka o imenovanju v.d. direktora je očekivana.
“Za mene je ovo očekivana odluka - o tome se već dugo govorilo kao o rešenju koje je usklađeno sa politikom Saveta za kulturne industrije i premijerkom lično, jer je to i onako njen lični Savet, kako i sami njegovi članovi redovno ističu”, izjavio je Dimitrijević, kustos niza međunarodnih izložbi, profesor na Visokoj školi za likovnu i primenjenu umetnost u Beogradu i autor više stotina eseja, studija i prikaza u oblasti savremene vizuelne umetnosti i teorije umetnosti.
Dimitrijević je rekao za SEEcult.org da ga najviše zanima u ovoj situaciji šta će izjaviti i uraditi predsednik UO MSUB Nikola Šuica. “Uostalom, ja sam se i javio na konkurs imajući na umu da je ličnost iz struke na čelu UO koji je raspisao taj konkurs. Ne bih se javio na konkurs da sam znao da je Ana Brnabić predsednica UO”, rekao je Dimitrijević, dodajući da ga zanima i šta ima da kaže Ministarstvo kulture, čiji je predlog bio Vladislav Šćepanović.
Dimitrijević je napomenuo i da, kao učesnik konkursa, nije obavešten da je poništen.
Zoran Erić, kustos MSUB-a i šef Odeljenja umetničkih zbirki i izložbi, smatra da je imenovanjem v.d. direktora institucija konkursa obesmišljena.
“Prošlo je godinu dana od kada je raspisan javni konkurs za izbor direktora MSUB-a i, nakon današnje odluke Vlade o imenovanju novog v.d. direktora, sasvim je jasno da je sama institucija javnog konkursa potpuno obesmišljena. UO Muzeja je blagovremeno konstatovao da sva četiri kandidata ispunjavaju uslove konkursa, te činjenica da nijedan od njih nije izabran, jer očigledno nije bio po ‘volji’ vlasti, govori više o ‘samovolji’ i ignorisanju demokratskih procedura izbora direktora javnih institucija”, izjavio je Erić za SEEcult.org.
Prema rečima Erića, pitanje stručnosti i stručne kompetencije kandidata nije previše isticano u javnosti, te se stiče utisak da je ostalo u drugom planu i marginalno, što je simptom partokratije u srpskom društvu.
Dosadašnji v.d. direktora MSUB-a Slobodan Nakarada nije želeo da posebno komentariše odluku o imenovanju naslednika na tom mestu, na kojem je od septembra 2015. Pitanje odlaganja završetka konkursa nedavno je postavio na konferenciji za novinare, na kojoj su sumirani rezultati retrospektive “Čistač” Marine Abramović.
Nakarada je tada podsetio da je njegov uslov da bude na čelu MSUB-a za vreme rekonstrukcije zgrade na Ušću bio da se odmah po njenom završetku (u oktobru 2017. godine) raspiše konkurs za direktora. “Trebalo mi je šest i po meseci da ubedim ministra da pusti taj konkurs, konkurs je pušten kada se promenio Upravni odbor koji sada radi u manjkavom sastavu, nakon smrti Vladimira Veličkovića i ostavke Aje Jung. Mi smo naš deo odradili. Sva ostala pitanja vezana za konkurs treba uputiti Ministarstvu i Vladi”, dodao je Nakarada, koji je izrazio i nezadovoljstvo MSUB-a zbog nerazvojnog budžeta za 2020. godinu i ocenio da je ta ustanova na neki kažnjena, uprkos uspehu izložbe “Čistač”.
Ministarstvo kulture i informisanja odbacilo je te navode kao neosnovane, a za odgovor na pitanje zašto još nije imenovan direktor MSUB-a na osnovu konkursa, uputilo je Nakaradu na Vladu Srbije.
Ministarstvo kulture podsetilo je u saopštenju da je još u 20. martu 2019. godine dostavilo Vladi predlog za imenovanje novog direktora MSUB-a, na osnovu rezultata konkursa i mišljenja UO, koji je i sproveo konkurs. “Na pitanje zbog čega direktor koji je izabran na konkursu još uvek nije imenovan, v.d. direktora Nakarada odgovor mora da potraži na drugoj adresi, ne kod Ministarstva kulture i informisanja”, navelo je Ministarstvo kulture i informisanja 14. januara u saopštenju, u kojem je izrazilo i uverenje da Nakarada “vrlo dobro zna ili bi trebalo da je upoznat sa mehanizmom izbora članova upravnih odbora, te da ima saznanja da je u toku procedura izbora, odnosno da se vode konsultacije između Ministarstva kulture i informisanja i Vlade oko izbora novih članova UO MSUB-a”.
Predsednik UO MSUB-a Nikola Šuica nije bio dostupan za komentar.
Prema Zakonu o kulturi, Vlada Srbije može imenovati v.d. direktora ustanove bez prethodno sprovedenog javnog konkursa u dva slučaja - kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata i kada javni konkurs za direktora nije uspeo. Javni konkurs za izbor direktora smatra se neuspelim takođe u dva slučaja - ako UO utvrdi da nema kandidata koji ispunjava uslove da uđe u izborni postupak, odnosno ukoliko osnivač ne imenuje direktora ustanove sa liste koju mu dostavlja Ministarstvo kulture. Zakonom nije preciziran rok za izjašnjavanje Vlade Srbije o predlogu Ministarstva kulture za izbor direktora, a nije detaljnije obraložena ni situacija u kojoj Vlada ne imenuje predloženog kandidata, što dovodi do toga da se konkurs smatra neuspelim.
Prema nedavnim izmenama i dopunama Zakona o kulturi, kandidati za direktore ustanova moraju imati visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva u kulturi, a ne u struci – kako je bilo do sada.
Novi v.d. direktora MSUB-a Viktor Kiš, rođen 1973. godine u Beogradu, završio je Fakultet primenjenih umetnosti – Odsek za keramiku. Najpoznatiji je kao osnivač festivala Dev9t u prostoru Stare ciglane, na kojem je i sam izlagao skulpture.
Povodom imenovanja za v.d. direktora MSUB-a, Kiš je izjavio Tanjugu da planira da implementira principe festivala "Devet“ u funkcionisanje MSUB-a, preneli su mediji.
"Najveći izazov za mene i moj tim biće motivacija ‘gerilske’ publike da dolazi u instituciju kao što je MSU. Organizaciju festivala ‘Devet’ vidim kao dobru platformu za delovanje u Muzeju savremene umetnosti…Sada je moja odgovornost na stepenici više, ali sada sam bliže suštini delovanja na kulturnoj sceni i nemam razloga da ne verujem u uspeh“, kazao je Kiš, preneli su mediji. Dodao je i da tek mora da se upozna sa okolnostima u kojima MSUB funkcioniše. "Videćemo, puno posla je pred nama“, naveo je Kiš.
espreso.co.rs/seecult.org
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!