r.i.p.
UMRO D.A. PENIBEJKER: Svet je napustio slavni reditelj
Autor je značajnog muzičkog dokumentarca – “Ziggy Stardust and the Spiders From Mars”
Krajem 50-ih Penibejker je osnovao produkcijsku kuću Drew Associates sa rediteljem Ričardom Likokom (Richard Leacock) i bivšim urednikom magazina Life Robertom Druom (Drew). Snimali su filmove za različite klijente, a prvi veći rad im je bio “Primary” (1960), koji je nastao tokom pet dana kampanje za primarne izbore Demokratske stranke 1960. godine koji su doveli do kandidature Džona Kenedija za predsednika SAD.
Penibejker je razvio portabl 16-mm kameru sa sinhronizovano snimljenim zvukom. Do tada je zvuk odvojeno sniman i dodavan filmu kasnije u montaži. U to vreme, kako je svojevremeno izjavio, dokumentarci su snimani tako da su gotovo celi bili prekriveni muzikom.
“Ideja je bila da iskoristimo dokumentarni koncept kao svedočenje toga kako se vaša vlada odnosi prema vama”, izjavio je Penibejker, koji se, kako podseća Gardijan, najpre suočio sa otprom TV mreža u vezi sa novim načinom snimanja filmova, jer su gubile mogućnost kontrole. “Televizija je želela ljude koji snimaju u studiju i menadžment koji u sobi može da bira i uredjuje snimke… Ako šaljete nekoga napolje sa kamerom, više ne možete da mu kažete šta da radi”, rekao je Penibejker, koji je sa Likokom i Druom snimio još i “Crisis” o sukobu Roberta Kenedija sa guvernerom Alabame Džordžom Valasom, te profil mlade Džejn Fonde “Jane”…
Već 1963. Penibejker i Likok su osnovali novu kuću Leacock Pennebaker Inc.
Penibejker je 1965. počeo da radi na “Dont Look Back” – dokumentarcu o Dilanovoj turneji u Velikoj Britaniji, koji je objavljen 1967.
Iste godine napravio je i “Monterey Pop”, još jedan vredan artefakt o pop kulturi i čuvenom kalifornijskom festivalu na kojem su nastupili Džimi Hendriks, Dženis Džoplin, Who…
Potom je radio i kao snimatelj filmova Normana Mejlera “Wild 90”, “Beyond the Law” i “Maidstone”.
Likok, Penibejker i francuski reditelj Žan-Lik Godar (Jean-Luc Godard) imali su ideju o dokumentarcu o američkim društvenim nemirima u senci rata u Vijetnamu, ali nisu realizovali prvobitnu zamisao, a Penibjeker je napravio sopstvenu verziju filma koji je nazvao “1 PM” (1971).
Autor je još jednog značajnog muzičkog dokumentarca – “Ziggy Stardust and the Spiders From Mars” (1973) bio je film o poslednjem nastupu Dejvida Bouvija kao Zigija na seriji koncerata u Hamersmit Odeonu u Londonu.
Penibejker se dva puta ženio i razvodio pre nego što je upoznao Kris Hedžides (Chris Hegedus), koja se pridružila njegovoj kompaniji 1976. godine, a ubrzo su počeli da rade na niz značajnih dokumentaraca.
“The Energy War” (1978) bio je trodelna “politička sapunska opera” za PBS, svojevrsna hronika napora predsednika Džimija Kartera da 1977. godine progura novi zakon o prirodnom gasu.
“Town Bloody Hall”, u kojem je Mejler oštro debatovao sa grupom radikalnih feministkinja, Pinbejker je snimio 1971, ali je smatrao da ga treba doraditi, pa je izašao tek 1979.
Najznačajniji politički film tandema Penibejker-Hedžides bio je “The War Room” (1993) koji je dao uvid u događaje iza scene tokom predsedničke kampanje Bila Klintona 1992. godine. Dobio je pohvale kritike, a poslužio je kasnije kao inspiracija za političku TV seriju Džordža Klunija i Stivena Soderberga “K Street” u produkciji HBO.
Penibejker se vratio na staze rok muzike filmom “101” (1989) o grupi Depeche Mode i njenom 101. koncertu u okviru svetske turneje na Rouz Boul stadionu u Pasadeni. Muzika i šoubiznis nastavili su da ga inspirišu, pa je “Branford Marsalis: The Music Tells You” (1992) bio portret slavnog džez saksofoniste, a “Down from the Mountain” (2000) dokumentarni i koncertni film o kantri muzičarima koji su snimili saundtrek za film “O Brother, Where Art Thou?” braće Koen.
Između ostalog, 2010. godine snimili su “Kings of Pastry” o takmičenju francuskih kuvara u Lionu, a 2016. godine “Unlocking the Cage” o borbi za prava životinja.
Koja god da je bila tema njegovih filmova, Penibejker nikada nije gubio veru u snagu dokumentarnog medija. “Ideje su najmoćnije oružje, a dokumentarni film je fantastičan način da ih izrazite”, rekao je svojevremeno Penibejker, koji je 2012. godine dobio počasnog Oskara za životno delo. priznanje Američke filmske akademije uručio mu je Majkl Mur (Michael Moore), odajući mu priznanje kao jednom od pionira modernog dokumentarnog filma.
Povodom smrti Penibejkera, počast su mu odale brojne kolege, muzičari, stručni časopisi, festivali..
BONUS VIDEO: DANIEL KOVAČ: Ko ima zanat, taj ima čemu da se nada (VIDEO)
(Espreso.co.rs / Seecult.org)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!