Srbijo naša.. Jadna li si
Zabranili su predstavu zbog Je*i se, Srbijo - da znaju šta se krije iza ovih reči, gledali bi je dvaput
Iako je gostovanje predstave BITEF teatra "Crvena: Samoubistvo nacije" u režiji Vojislava Arsića, a po tekstu Milene Bogavac, bilo zakazano za 20. mart u leskovačkom Narodnom pozorištu, Uprava je odlučila da otkaže igranje komada zbog, kako navode, eksplicitnog vređanja države Srbije i srpskog naroda. Milioni ljudi su videli ovu Van Gogovu sliku, ali niko nije primetio jednu stvar! Svako njeno izvođenje je puno, kritike su odlične. Dobija nagradu. A onda odjednom - šok! Direktor leskovačkog pozorišta Stanislav Grujić kaže da je bio raspoložen da sugrađanima prikaže ovaj komad kome je prošle nedelje Filozofski fakultet u Beogradu dodelio nagradu "Anđelka Milić", ali je od toga odustao kada je čuo uvodnu pesmu pod naslovom "Je*i se Srbijo". - Ja razumem umetničku slobodu i pobornik sam toga da na daskama koje život znače uvek treba izneti kritički stav prema društvenom sistemu u kojem živimo, ali ovo je prevazišlo svaku meru. Zamislite da se u nekom nemačkom pozorištu zapeva pesma "Jebi se Nemačko", pa taj bi odmah završio u zatvoru. U pesmi, citiram, stoji tekst koji kaže: "Je*i se Srbijo zbog krsne slave i kolača" - kaže direktor Stanislav Grujić. On navodi da je to "vređanje nacionalnog identiteta srpskog naroda" i da zato nije želeo ovu predstavu na repertoaru. Reditelj predstave Vojislav Arsić potvrđuje da ovaj komad, osim Beograda i Novog Sada, nije moguće, kako se ispostavilo, odigrati ni u jednom drugom gradu. - Svaki put se dešava isti scenario: predstava se zakaže, objavi na repertoaru, a zatim, u poslednjem trenutku, pozorišta iz "nekih" razloga predstavu otkažu. Situacija je postala previše očigledna kada je došlo do Leskovca. Direktor tamošnjeg Narodnog pozorišta, nije se ni potrudio da smisli razlog za otkazivanje. Prosto je rekao da ga "zabole" i prestao da odgovara na naše pozive i mejlove. Jasno nam je da na to moramo da reagujemo! Nije to više pitanje jednog igranja predstave, u pitanju je princip kojim se otkriva sve najgore iz naše kulture - kaže reditelj Arsić. U ovoj predstavi 14 mladih glumaca, na hrabar i otvoren način, govore o nasilju nad ženama, ženskim pravima i tabloidizaciji ovih tema u srpskom društvu. - Zabranu izvođenja, kao i velike probleme s kojima se suočavamo kada organizujemo gostovanja ove predstave, shvatamo kao simptom ozbiljne dijagnoze društva. To je društvo koje nema interes za teme ženskih prava i nasilja nad ženama. To je društvo koje nema poštovanja za rad, trud i entuzijazam mladih ljudi voljnih da se bore protiv nasilja, a za ravnopravnost i ljudska prava - poručuju organizatori predstave. - Predstava "Crvena" se bavi temom nasilja nad ženama i padom nataliteta, abortusom koji ljudi u Srbiji smatraju ključnim uzrokom pada nataliteta. Mi smo povukli tezu da je nasilje nad ženama uzrok pada nataliteta, jer ako hoćemo da nam žene rađaju male Srbe i Srpkinje ne možemo da ih bijemo i maltretiramo. Predstavu završavamo statistikama i informacijama. Što se tiče uvodnog songa koji se zove "Jebi se, Srbijo" on ima dve strane, a najmanje tu na koju se poziva reditelj i direktor iz Leskovca. Jedna strana je kritika svega u društvu što uzrokuje nasilje nad ženama i u toj pesmi se pominje i Tijanin zakon i razne neke druge stvari koje su osnova i za koje smatramo da su uzročnici ovakve situacije. S druge strane, ako hoćemo da kažemo Srbima da rađaju decu i razmnožavaju se, onda to moramo da kažemo na način koji je prilagođen mladima. To je osnova songa. On kao takav jeste provokativan, ali ne možete praviti ovakvu predstavu bez provokacije - rekao nam je Vojislav. Kako tvrdi, direktora pozorišta u Leskovcu je molio da ne zabranjuje predstavu dok je ne pogleda. - Govorio sam mu: "Samo je pogledajte". Mi smo njima poslali snimak pre mesec i po dana, on ga nije pogledao. Nije video predstavu. Molio sam ga i govorio mu da to uopšte nije ono što misli, jer je čuo od nekoga da se negde nešto psuje. U predstavi nema psovanja krsne slave, kao što je naveo. Publika se, dok gleda taj song, ne oseća najbolje jer je jak i brutalan, koreografija je dosta jaka, ali ja znam šta se dešava nakon te predstave. Znam kako publika reaguje, sale su prepune, od ljudi dobijamo poruke koliko im je predstava značila i kako su danima posle nje spoznavali razne stvari i razmišljali o njoj - kaže režiser Inače, predstava je realizovana skoro bez ikakve institucionalne podrške, osim BITEF teatra koji je dao prostor za probe i izvođenje, a nijedna druga gradska ili državna institucija nije podržala ovu produkciju.
Južnevesti.comUz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!