BELGRADE SAXPERIENCE: Na otvaranju sa direktorom festivala Milanom Savićem (FOTO) (VIDEO)
Foto: Stefan Kojić

ESPRESO NA LICU MESTA

BELGRADE SAXPERIENCE: Na otvaranju sa direktorom festivala Milanom Savićem (FOTO) (VIDEO)

Sinoć je u Kolarčevoj zadužbini počeo peti po redu međunarodni festival saksofona

Objavljeno: 12:27h

Belgrade SAXperience je jedinstven međunarodni festival, na kojem nastupaju najznačajniji strani i domaći saksofonisti različitih žanrova. Specifičan je po tome što prati savremene tokove i nastoji da dopre do najširih slojeva publike, pa tako osim na klasičnim i džez koncertima u najvažnijim beogradskim dvoranama, publika ima priliku da prisustvuje dnevnim koncertima na otvorenom i večernjim klupskim nastupima.

Sastavni deo Festivala čini i edukativni program za mlade, koji svoje veštine sviranja usavršavaju na majstorskim kursevima. U fokus su stavljene promocije novih kompozicija za saksofon, te odabrani kompozitori po porudžbini pišu dela koja se premijerno izvode upravo na Festivalu.

foto: Stefan Kojić

Belgrade SAXperience je nosilac međunarodnog priznanja EFFE Label 2017/2018, koje se dodeljuje manifestacijama od izuzetnog nacionalnog, lokalnog i internacionalnog značaja, kao i nagrade Zvezde Beograda, koju dodeljuje Kancelarija za mlade grada Beograda.

O Belgrade SAXperienceu i o tome zašto obožava saksofon pričali smo sa Milanom Savićem – muzičarom i osnivačem pomenutog festivala.

Milan Savić, direktor festivala
Milan Savić, direktor festivala foto: Stefan Kojić

Ovo je peti po redu SAXperience festival, a takođe ste i direktor petu godinu zaredom. Kako ste došli na ideju za samo osnivanje?

- Došao sam na ideju putujući po Evropi i po svetu, po raznim seminarima i festivalima. Video sam da je to super stvar, i odlučio da organizujem tako nešto. Kao profesor saksofona svojim učenicima sam hteo da omogućim da imaju ista znanja kao i ja. Onda je usledila obuka oko menadžmenta i oko svega, malo muke, nespavanja, ali uspeli smo nekako peti put zaredom.

Po čemu se edukativni program samog festivala razlikuje od onoga što je klasična, formalna, školska edukacija za saksofon? Šta je to što želite da prenesete muzičarima što ne mogu da nauče negde drugde?

- Na naše radionice i kurseve dovodimo predavače koji su fantastični izvođači i fantastični muzičari. Oni mogu praktično, na koncertu, da prikažu kako se to radi, kako se priprema za koncert, kako se nastupa. Neke stvari ne mogu da se kažu na času, nego moraju da se vide. Po tome se razlikuje ovaj naš edukativni deo.

Takođe, imamo letnju verziju ovog festivala koji se održava u Herceg Novom - Summer SAXperience. Zašto da nam bude dosadno leti! Pokupimo se lepo, odemo u muzičku školu u Herceg Novom, tamo održavamo časove, na Trgu imamo koncerte, preko dana se kupamo, sve je lepo spakovano. Uzrast nije ograničen, najviše je srednjoškolaca i starijih osnovaca. Ima i rekreativaca i hobista.

foto: Stefan Kojić

Gde je mesto klasičnog saksofona u istoriji muzike, uzevši u obzir da je ovaj instrument uglavnom poznat po džezu? Zbog čega mislite da donedavno nije bio baš popularan u ovom kontekstu, a šta je ono specifično što može da pruži u poređenju sa džezom?

- Saksofon je izmišljen, tj napravljen 1844. godine. Skoro smo slavili rođenje Adolfa Saksa, izumitelja saksofona, tada nije ni postojao džez. Berlioz je jedan od prvih kompozitora koji je ubacio saksofon u simfonijskun klasičnu muziku. Može se reći da je njegovo mesto tada počelo da se "uglavljuje" u orkestar i uopšte u ozbiljnu muziku. Mlad je instrument, nije se dovoljno implementirao, ali tu je bio džez koji ga je popularizovao, koji ga je učinio ovako lepim kao što je sada.

Svedoci smo činjenice da je Beogradska filharmonija netipičnim, neretko provokativnim marketinškim pristupom uspela da animira publiku da posećuje programe klasične muzike. Da li se Vama dopada takav pristup i dokle biste išli u nekonvencionalnom pristupu animiranju publike kojoj su ovakvi programi strani?

- MI idemo do kraja! Imamo dnevne koncerte sa bandom saksofonista. To je pet mladih saksofonista koji će tokom festivala nastupati na raznim lokacijama u Beogradu. Na Trgu Republike, na Trgu Nikole Pašića, na Cvetnom Trgu, u Knez Mihajlovoj, na Kalemegdanu, na svim tim prometnim mestima. Oni će slučajne prolaznike osvajati zvukom saksofona i na taj način pridobijati novu publiku.

Kolarčeva zadužbina je bila puna, a delić atmosfere možete pogledati i u našoj foto galeriji:

1 / 10 Foto: Stefan Kojić

Od 3. oktobra do 5. oktobra ulaz je slobodan, dok nas 6. oktobra čeka poslednji dan festivala i koncert Batista Erben i Bojan Zulfikarpašića, koji će se održati u Kombank dvorani sa početkom u 20h.

Pogledajte i kompletan video intervju:

BONUS VIDEO: Espreso intervju - Aleksandar Zograf

(Milica Milojević / Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.