tragedija
Umro čovek zbog kog se tresla planeta: Izgubio bitku u 82. godini
Do međunarodne slave došao je početkom 1980-ih
Italijanski fotograf i art direktor Olivijero Toskani, koji je izazvao kontroverze svojim provokativnim kampanjama za brend Benetton tokom 1980-ih i 90-ih, preminuo je u 82. godini, saopštila je njegova porodica u ponedeljak.
Toskani je tokom leta otkrio da se bori sa retkom bolešću poznatom kao amiloidoza, u kojoj se protein amyloid nakuplja u vitalnim organima.
Rođen u Milanu 1942. godine, Toskani je bio sin poznatog foto novinara Fedelea Tokanija, koji je radio za "Corriere della Sera".
Nakon što je studirao fotografiju i grafički dizajn na Univerzitetu umetnosti u Cirihu krajem 1960-ih, Tokani je započeo svoju karijeru kao modni fotograf u magazinima kao što su Elle, Vogue i Harper’s Bazaar.
Do međunarodne slave došao je početkom 1980-ih, kada ga je Luciano Benetton angažovao za art direktora njegove porodične modne kompanije.
Toskani je za Benetton realizovao kampanje koje se nisu fokusirale na brendove šarene džempere, već su istraživale aktuelne društvene teme kao što su HIV/AIDS epidemija, rasizam i smrtna kazna.
Jedna od najpoznatijih kampanja bila je iz 1992. godine, kada je korišćen snažan imidž žrtve HIV/AIDS epidemije Dejvida Kirbija, koji je preminuo u hospicu u Kolambusu, Ohajo, okružen porodicom.
Upotreba slike, koju je snimila tadašnja studentkinja novinarstva Tereza Frejre i koja je prvi put objavljena u časopisu Life 1990. godine, izazvala je bes i među rimokatolicima koji su smatrali da slika izruguje religijsku ikonografiju, ali i među aktivistima za borbu protiv AIDS-a koji su smatrali da je njen prikaz uvredljiv i eksploatatorski.
Porodica Kirbi je saopštila da je dozvolila upotrebu slike kako bi se podigla svest o AIDS-u i kao poslednji omaž preminulom sinu.
"Zapravo, nisam bio zainteresovan za džempere kompanije," rekao je Tokani u intervjuu za sajt The United Nations of Photography 2012. godine.
"Naprotiv, mislim da je važno da kompanija pokaže svoju društvenu inteligenciju i osetljivost prema društvu... rezultati su pokazali da je ovaj koncept funkcionisao. Tokom 18 godina koliko sam radio sa Lucianom Benettonom, kompanija je porasla 20 puta," rekao je Tokani.
Tokani je nastavio sa provokativnim kampanjama u Benettonu, uključujući 2000. godinu, kada je istakao problem smrtne kazne kroz portrete ljudi na smrtnoj kazni u SAD-u, koje je fotografisao tokom dvogodišnjeg perioda krajem 1990-ih.
Njegova saradnja sa Benettonom uključivala je i osnivanje magazina "Colors" početkom 1990-ih u partnerstvu sa američkim grafičkim dizajnerom Tiborom Kalmanom, koji je prikazivao porast sve više multikulturalnog sveta.
Takođe, Toskani je bio uključen u osnivanje istraživačkog instituta Fabrica u severnom italijanskom gradu Trevisu. Institut je u 2000-im godinama imao kratak izlet u svet filma pod rukovodstvom Marka Mulera, ali sada funkcioniše uglavnom kao rezidencija koja promoviše razmenu među mladim kreatorima.
Nakon što je 2000. godine napustio Benetton, Toskani je nastavio da se bori za prava koja su mu bila važna, kao što su prava gej osoba, borba protiv rasizma i anoreksije, kroz rad sa drugim brendovima.
Iza njega ostaju supruga Kirsti Toskani (rođena Moseng) i njihovo troje dece: Roko, Lola i Ali Toskani.
Bonus video:
(Espreso/Kurir.rs/Deadline/I.M./PrenelaM.S.)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!