ZANIMLJIV FENOMEN
DA LI VAM SE DESILO DA PRIČATE O NEČEMU, a onda Fejsbuk krene da vas zatrpava reklamama? UŽASAN OSEĆAJ, ZAR NE?
Jesmo li osuđeni na život pod lupom?
Mora da vam se desilo da ste u nekom trenutku pomislili kako vam Fejsbuk "čita misli".
To nije nimalo prijatan osećaj, zar ne?
Sedite, pričate, dopisujete se putem ove društvene mreže i onda na jednom ista ta mreža počinje da vas zasipa predlozima, sadržajima i ponudama baš na tu temu.
Istini za volju, nisam mnogo obraćala pažnju na ovaj fenomen, dok se jednom nisam našla u razgovoru u kome su razmenjivana iskustva upravo na ovu temu. I tako, dok sam čekala kafu, čujem sledeće iskustvo čoveka: "vozio sam se sa porodicom u kolima. Žena i ja pokušavali smo da zabavimo decu, nastojeći da ukažemo na sve ono što bi moglo da zainteresuje njihove poglede. Naposletku njihovo, ali i naše interesovanje palo je na traktor koji se sporo vukao ispred nas. Sve to ne bi bilo vredno pomena da nakon svega toga žena i ja nismo počeli da dobijamo notifikacije na Fejsbuk upravo o traktorima. Gde kupiti najjeftiniji traktor, najbolji traktori , samo su neki od linkova koji su mi iskakali".
Tek tada počela sam da razmišljam, obraćam pažnju i shvatam da se zapravo i meni dešava ista stvar.
Jasno nam je da postoje algoritmi, po kome nas Gugl svrstava u određene kategorije i nudi nam sadržaje prema našim sklonostima i interesovanjima u to smo se svi osvedočili. Bilo da se radi o muzici, sadržaju za čitanje ili već nečemu trećem. Međutim, Fejsbuk je "otišao i korak dalje", pa nam predloge nudi i na osnovu razgovora koje vodimo u "prisustvu naših telefona". Pravo je pitanje, da li nas Fejsbuk prisluškuje i kako?
Stručnjaci iz ove oblasti kažu kako nas Fejsbuk prisluškuje na sofisticiran način, koristeći demografske i lokacijske podatke kako bi došao do materijala za oglase.
- To je kao da vas uhode. Poput pravih istražitelja spojiće niz dokaza, i iskoristiti ih da vam pošalju oglase - objasnio je Džejmi Kourt, predsednik američke neprofitne organizacije "Consumer Watchdog".
Opasnost od prisluškivanja ne prestaje samo sa Fejsbukom, svima je poznato kako se pod istom "vlašću" nalaze i Instagram i Whats app.
Veštačka inteligencija kojom se koristi Fejsbuk može da detektujem nameru zahvaljujući telesnim i vizuelnim materijalima koje im omogućujte. Na taj način oni mogu da pronađu proizvode i usluge za koje ćete da budete zainteresovani. Na sličnom principu funkcioniše i "recommender systems" koji nudi Amazon. Međutim, Fejsbuk ima mnogo više informacija sa kojim raspolaže kako bi odlučili za šta bi mogli da budete zainteresovani, objasnio je Fil Liberman.
Fejsbuk može da vas prati i onda kada se na ostalim aplikacijama logujete putem Fejsbuka. Takođe, društvene mreže prate nas i preko naših mobilnih telefona, ukoliko im to dozvolimo, pa u svakom trenutku mogu da znaju gde smo, čak i onda kada je aplikacija zatvorena.
Iskustva korisnika Fejsbuka
Ali, kako nama "običnim ljudima" ovakva objašnjena ne znače mnogo potražili smo iskustva ljudi koji su svakodnevno u kontaktu sa društvenim mrežama i internetom.
Priče naših sagovornika su drugačije, ali sve upućuju na jedno: Prisluškuju nas! Imaju uvid u ono što delimo sa ljudima bilo u pisanoj, bilo u usmenoj formi! Takođe, društvene mreže su umrežene, pa ono što pretražujemo na jednoj, nameće nam se i na drugoj.
- Surfao sam po Instagramu o novom "Citroenu", a odmah nakon toga na Fejsbuku su počeli da me "bombarduju" plaćenim oglasima iz Citroena. Takođe, žena i ja pričali smo o dečijoj odeći i obući i "bam, bam "odmah na Fejsu oglasi o tome - ispričao nam je Saša.
Nikola se u to da nas društvene mreže "analiziraju" uverio kroz četovanje putem FB. Najviše ga je ostavilo u nedoumici to što su korišteni podaci iz privatnog četa, odnosno iz mesindžera.
- Imao sam takvo iskustvo, ne mogu da se setim šta je tačno bila tema razgovora u inboxu. Uglavnom, možda nekoliko minuta potom pojavio se fejsbuk oglas koji me targetira kao kupca za temu koju sam privatno pomenuo. Nisam čak ni pominjao kupovinu, jednostavno je fejsbukov algoritam "pokupio" ključnu reč i po tome me targetirao za oglas. Nije nepoznato da se fejsbuk oglašavanje i targetiranje ciljnih grupa zasniva na svemu što pišemo i postujemo na fejsbuku, mada nisam znao da je moguće koristiti i podatke iz mesindžera. Bilo kako bilo, lično iskustvo iz nekoliko primera me uverava da se to radi na redovnoj bazi - objašnjava Nikola.
Dejting aplikacije, takođe ne mogu da prođu nezapaženo.
- Meni se lično desilo da kada sam skinuo par dejting aplikacija, gotovo istog dana su mi širom Fejsbuka i Instagrama iskakali promotivni materijali, preporučeni sajtovi za dejtovanje, čak i pornografske stranice, pozivi za razne tematske događaje itd. Desilo se i da sam se "zapratio" sa nekim ljudima na Instagramu, a da su oni iskakali kao preporučeni prijatelji na Fejsbuku, iako mi Instagram i Fejsbuk nisu povezani sa iste mejl adrese - ispričao nam je Pero.
Dodao je još i kako mu je nakon nekoliko prepiski na Vocapu o letovanjima/putovanjima kasnije na FB iskakao promotivni sadržaj pojedinih turističkih agencija ili mesta na koje je želeo da putuje. Npr. Nova godina i Bukurešt ... Gotovo nedelju i po dana pre putovanja dobijao je reklame sa neke stranice "Upoznaj Bukurešt".
Ni Jutjub nije izuzetak u ovom "vrzinom kolu". Filipovo iskustvo, kako kaže, bilo je jezivo, a priču o ovom događaju ispratio je rečima kako je u tom trenutku bio uveren da ga neko prisluškuje.
- Pričao sam drugu o sket džezu neko vreme. Budući da on nije znao ništa o tome, okrenuo sam se kompjuteru kako bih mu pustio video na Jutjubu. Nisam morao ništa da ukucam u pretragu, ispred mene su u moru random videa stajali videi i muzika o kojoj smo razgovarali - objasnio je situaciju.
Ognjen je sa druge strane bio uveren kako je na Instagramu sve ovo mnogo zastupljenije.
- Tu bukvalno šta god da kažeš u toku dana, već kroz nekoliko sati vidiš na fidu - kaže on.
Mirjanino iskustvo vezuje se za određeno mesto.
Prilikom letovanja u Crnoj Gori, u Budvi, na njenom FB počeli su da se pojavljuju oglasi o povoljnom smeštaju, baš u tom mestu.
- Ponekad guglam nešto vezano za obuću ili odeću, FB automatski nakon toga izbacuje oglas na početnoj strani - iskrena je Mirjana.
Postoji niz načina koji omogućava Fejsbuku da vam predlaže za vas "zanimljive" oglase.
Nažalost, sve češće smo u prilici da se uverimo kako živimo u svetu "potpune prozirnosti", sve češće se uveravamo i u to kako su nas naši "mali uređaji od pomoći" potpuno pokorili, kako vladaju nama.
Bilo da svet posmatramo kroz kameru, pratimo kartu dok se krećemo gradom, odgovaramo na poruke ili pregledavamo svoje lajnove, sve to nas porobljava. I onda, kao da sve to nije dovoljno, sve naše misli, želje, najdirljiviji razgovori, promišljanja, stremljenja, takođe odlaze na jedan čudan način u etar, jedan komercijalan i upotrebljiv.
Gde i da li se ta "detektivska" moć interneta završava ili su ovo tek njeni počeci?
Da li za čoveka postoji još neko bezbedno, mirno i neizloženo mesto? Ili smo uvek i svuda na mestima "gde i zidovi imaju uši"?
Jesmo li osuđeni na život pod lupom?
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!