pozivanje na savest
ZAKLETVA PRIVATNOSTI ZA TEHNOLOŠKE KOMPANIJE? Direkor Vajbera predložio nov način da se zaštite korisnici
Agaua kritikuje pohlepu kao glavni razlog zbog čega su neke kompanije razvile običaj da „izvrću" zakone i pravila zarad profilta
Otvoreno pismo osnivača Fejsbuka Marka Zakerberga, koje je nedavno objavio Vol strit džornal – već je izazvalo brojne reakcije u svetu informativne tehnologije.
Među prvima koji je elaborirao svoj kritični – ali i konstruktivni stav ovim povodom bio je Đamel Agaua, generalni direktor Vibera, sa željom da sumira stanje tržišta tehnologije usmerene ka potrošačima i da odredi etičku platformu po kojoj bi Fejsbuk – ali i svi drugi veliki „igrači" na informatičkoj sceni – trebalo da razvijaju svoje usluge i odnose sa korisnicima.
Iznoseći zamerku da je ova industrija uskratila korisnicima odgovarajuću uslugu na razne načine, pre svega iz nedostatka obzira prema njihovim potrebama – Agaua kritikuje pohlepu kao glavni razlog zbog čega su neke kompanije razvile običaj da „izvrću" zakone i pravila zarad profilta (ako ih već otvoreno ne krše).
Kako brojni nedavno objavljeni i dokazani primeri zloupotrebe podataka korisnika, i pored toga što nesporno deluju negativno, ipak činjenično ne krše zakone – oni predstavljaju devijaciju principa i duha koji bi trebalo da korisnike društvenih mreža i aplikacija pre svega poštuje kao – ljude, u skladu sa osnovnim moralnim kodeksom savremenog poslovnog sveta.
- Viberov poslovni kodeks je baziran na ubeđenju da je tehnologija za razmenu poruka nastavak slobode ljudskog izraza, kao osnovno ljudsko pravo – i da zbog toga treba da ostane besplatna – u svakom smislu! - ističe Agaua, i nastavlja:
- Kako bismo mogli da održimo pružanje usluge korisnicima bez nadoknade, mi moramo da generišemo druge prihode iz našeg poslovanja. Jedina dva načina koja nam to omogućavaju su – ili da se pretvorimo u fondaciju (po modelu Vikipedije) - ili da omogućimo stvaranje profitabilnih partnerstava sa robnim markama koje žele da se obrate našim korisnicima, što je opcija koja je nama donela uspeh.
Moguće je izgraditi velike i rasprostranjene poslovne modele bez iskorišćavanja korisnika. Jedan od bitnih postulata konkurentnosti kompanija zastupljenih u ovoj oblasti tržišta bi trebao da bude baziran na zaštiti korisničkih podataka i integriteta. Ciljano reklamiranje čiji je preduslov saglasnost korisnika, njihova jasna zaštićena prava i anonimnost metadate su fer i održivi načini da se vodi potrošački orijentisana platforma. Problemi nastaju kada se na sceni pojave preambiciozni menadžeri – koji "rastežu" ili otvoreno krše ove principe u trci za profitom – a onda daju izjave kako će ispraviti ono što se više ne može ispraviti – narušenu privatnost naših razgovora.
Tehnološke kompanije – baš kao i ljudi – moraju biti vrednovane po tome šta čine – a ne šta govore. U tom smislu, nužno je jasno razdvojiti one kojima je najvažnije da štite privatnost podataka i komunikacije svojih korisnika kroz instalaciju enkripcije sa-kraja-na-kraj (end-to-end encryption) i oprezno barataju njihovim podacima – i one koje jure za slavom i zaradom, ne hajući previše za „svetost" načela privatnosti. I, kome biste vi poklonili svoje digitalno poverenje?
Svi uspesi Fejsbuka – a bilo ih je mnogo – doneli su i brojne posledice po naše društvo. Uz uspehe bi trebalo da ide i odgovornost za ponašanje vođeno po standardima koji će predstavljati uzor za celu scenu informatičke tehnologije. „U tom smislu – verujem da Fejsbuk ima moć da promeni ne samo tehnološku industriju – već suštinu naše kulture time što će se obavezati da štiti privatnost podataka svojih korisnika primenom bezbednosne enkripcije – kao osnovnim standardom," ističe Agaua, i navodi sledeće principe u formi „Zakletve privatnosti" koji bi trebali da budu prihvaćeni od strane svih kompanija u ovoj oblasti:
Ne čitati niti skladištiti sadržaj privatnih razgovora korisnika
Ne prisluškivati niti snimati privatne razgovore
Ne skenirati razmenjene privatne fotografije ili video klipove
Ne prisluškivati razgovore uživo putem mikrofona mobilnih telefona
Primeniti kao osnovni standard u podešavanjima najviši nivo zaštite korisnika, poput enkripcije sa-kraja-na-kraj. Ako budu želeli da to promene, korisnici bi morali sami da otključaju ta podešavanja i daju eksplicitnu saglasnost
Modele zaštite objasniti korisnicima na sažet i razumljiv način – umesto izrazima koji su jasni samo tehnološkim kompanijama.
Ovakva „Zakletva" bi mogla da predstavlja pravu revoluciju u razumevanju značaja ljudi i ljudskih vrednosti za postojanje tehnologije i tehnoloških proizvoda – što vrednost njihove privatnosti čini – apsolutnom. „Vreme je da se pokaže svetu da tehnologija nije samo bazirana na vrtoglavom statističkom rastu, berzanskim senzacijama i maksimizaciji. Vreme je da koristimo tehnologiju koju smo stvorili – ne za eksploataciju, otuđenje i iznurivanje – već kao izraz pravičnosti, poštovanja i zaštite naših korisnika!" konstatuje Agaua u apelu tehnološkoj sceni da prihvati ljudsku etiku kao osnovu i cilj svog delovanja.
BONUS VIDEO:
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!