gde je granica?
Šta bi sad? Najveća opsesija postala je i najveći PROBLEM vlasnika Fejsbuka!
Po nalogu Marka Zakerberga, više od 100 zaposlenih u Fejsbuku jedan četvrtak početkom prošle godine stavljeno je "pod ključ", kako to u firmi nazivaju.
OK, znate da Espreso ima aplikaciju. Niste znali da je od danas još bolja!
Odvučeni su sa svojih projekata kako bi se usresredili na trenutni prioritet njihovog šefa – omogućavanje milijardama Fejsbuk korisnika da strimuju lajv-video. Dva meseca kasnije izašao je Fejsbuk lajv.
KRAJ MANIPULACIJE? Fejsbuk počinje da označava lažne vesti!
U tradicionalnim kompanijama na lansiranje novih, važnih proizvoda i usluga, često se čeka godinama. Tehnološke firme, a Fejsbuk posebno, naglasak stavljaju na brzinu, iako su svesne da to znači da će verovatno biti problema koje će kasnije rešavati. A problema sa Fejsbuk lajvom je bilo.
Kada nasilje treba cenzurisati?
Žurba oko uvođenja ove opcije na Fejbuku otvorila je mnogo pitanja sa kojima se ova kompanija još bori. Možda najvažnije pitanje među njima je kako odlučiti kada nasilje, snimljeno uživo, treba cenzurisati. "Vol strit džurnal" izbrojao je 50 slučajeva nasilja koji su uživo emitovani preko Fejsbuka. Ti slučajevi uključuju ubistva, samoubistva, tuče…
Fejsbuk se suočio s oštrim kritikama prošlog jula nakon što je uklonjen lajv video Dajmond Rejnolds iz Minesote koji je prikazivao njenog dečka Filanda Kastile kako umire nakon što ga je upucao policajac. Iz Fejsbuka su rekli da je video, zbog tehničkih problema, uklonjen samo privremeno. Naknadno su ga vratili.
Niko nije shvatao težinu medija
Gotovo godinu dana nakon njegovog pokretanja, mnogi izdavači kažu da je gledanost Fejsbuk lajva mlaka i neuverljiva. Fejsbuk i dalje pokušava da dokuči način na koji bi mogao od ovih emitovanja da zaradi. Zasad ne otkrivaju kolika im je publika, ali ni koliko od Fejsbuk lajva zarađuju.
Dobre, ali i loše poslednice odražavaju svojstvenu napetost u Zakerbergovoj viziji Fejsbuka kao ključnog dela svetske "društvene infrastrukture", kako ga je nazvao u svom eseju koji je objavio pre mesec dana.
Zakerberg, koji je, pokušavajući da privuče ljude da emituju lajv video naglašavajući pozitivne i zabavne aspekte ove opcije, prošlog meseca priznao da je "u prošloj godini složenost problema na koje su naišli nadišla procese koje trenutno imaju kako bi upravljali (fejsbuk) zajednicom".
Fejsbuk mora da "pojača pozitivne posledice svoje platforme, a ublaži negativne" napisao je Zakerberg na svom profilu. Jedna osoba upoznata s razvojem Fejsbuk lajva rekla je da kompanija "nije shvatala težinu medija” tokom njegovog planiranja i izrade.
Nezasitan apetit za stvarima koje se događaju uživo
Pre više od deset godina Jutjub je ponudio platformu za plasiranje videa bez prolaska kroz tradicionalne medijske kanale. Fejbuk lajv gradi se upravo na tim temeljima. Najgledaniji Fejsbukv lajv video poznat je pod imenom "Chewbacca Mom". U videu korisnica Kendens Pajn sedi i autu i nekontrolisano se smeje maski Čubakae. Video traje 31 minutu i pregledan je 166 miliona puta.
- Postoji jedan nezasit apetit za stvarima koje se događaju uživo. Kada Fejsbuk normalizuje upotrebu ovakve tehnologije i to na masovnom nivou, s njom dobija i njene pozitivne i negativne strane - kaže Itan Zakerman s MIT-a.
- Pre nego što je Fejsbuk lajv lansiran, dugo smo razmišljali o stvarima koje bi ljudi mogli da dele. Bili smo svesni da bi neke stvari mogle biti šokantne ili traumatične. Imamo više od deceniju iskustva sa osetljivim sadržajima i na lajvu smo primetili mnoga od njih - kaže Fiđi Simo koji je u fejsbuku zadužen za medijske sadržaje.
Sadašnji i bivši zaposleni Fejsbuka rekli su da je timovima zaduženima za upravljanje sadržajem naređeno da uklanjaju uvredljive ili nasilne videe poput obezglavljenja ili pornografije. Lajv videima se bavi manja grupa koja u osmosatnim smenama ceo dan prati sadržaj.
Kontekst videa ključan je u utvrđivanju da li je dopušten
Ipak, videi poput onog gospođe Rejnolds pripadaju sivoj zoni Fejsbukovih pravila. Iz kompanije kažu da je kontekst videa ključan pri utvrđivanju da li će li sadržaj biti odobren. Snimci koji osuđuju nasilje su dozvoljeni. Oni koje ga slave, nisu.
Profesorka prava sa Univerziteta u Majamiju kaže da su iz Fejsbuka bili naivni oko toga za šta će se njihov lajv koristiti.
- Ako ne znate da upravljate tehnologijom, možda tu tehnologiju ne bi trebalo odmah ni da izbacite - rekla je i dodala da je, kada tako nešto kaže ljudima iz IT firmi "gledaju kao da joj je izrasla još jedna glava".
Bonus video: Google smartwatch 2.0 stiže početkom februara!
(Espreso.co.rs / Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!