predlozi za čitanje
Gotovo pa haiku sajamske preporuke - njih 18 (osamnaest)
Dokazao je da dobri pisci i rođeni pripovedači svakim narednim korakom osvajaju nove teritorije i bivaju sve bolje u aspektu stila
Ostalo je još malo vremena za odlazak u ono čudesno privlačno sajamsko grotlo, te moramo hitro, gotovo pa u haiku-stilu. Istina, neki kažu da postoji zaseban, maleni krug pakla za one koji daruju knjige i/ili ih decidno preporučuju, namećući tako vlastite prefrence i stojeći na putu lepoti ličnih otkrivanja skorih favorita, ali neka, neko mora i da reskira nešto, pa bilo to i krčkanje u ognju večnosti.
Opekotina – Lora Lipman (objavila Laguna)
Zašto – zato što je velika Lora Lipman još jednom, i to krajnje elegantno pokazala da je možda jedina prava naslednica veličanstvene Patriše Hajsmit, ali uz otklon – u domenu krimića sa jakim centralnim ženskim likovima,a, kao kod Hajsmit, sa fokusom na pitanje „zašto“.
Tekst – Dimitrij Gluhovski (objavila kuća Dereta)
Gluhovski (Metro...) je ovde (nanovo) promenio žanr, ali je dokazao da dobri pisci i rođeni pripovedači svakim narednim korakom osvajaju nove teritorije i bivaju sve bolje u aspektu stila, izraza...
Ovaj iznutra – Sem Šepard (objavila kuća Geopoetika)
Ovo je za pod morati, zapravo, za pod hitno morati, za sve poštovatelje Šeparda i u svim mu pojavnim oblicima, ali i za vatrene ljubitelje splina, amerikane, motelskih soba i bolnih samopreispitivanja.
Kako da zavoliš tržne centre – Natalija Fjoderčuk (objavila Agora)
Natalija Fjoderčuk se u ovoj svojoj zbilja unikatnoj prozi hrabro zaputila i stigla na samu tačku razdvajanja dokumentarne proze i lepe književnosti, pokazavši da pravi spisateljski dar ne mari previše za te ionako diskutabilne finese.
Ljubav i rite vremena – Anilda Ibrahimi (objavila kuća Rende)
Da odličan roman Crveno poput neveste (kod nas objavio isti izdavač) nije bio slučajni i samim tim nedovoljno pouzdan uzorak, pokazuje ovaj roman u kome Ibrahimi istražuje mogućnosti tihih mutucija i dekonstrukcija unutar realistički ustrojene proze.
Sedma funkcija jezika – Loran Bine (objavila Booka)
Paradeetektivski roman, koji je u isti mah i filozofska studija i sprdnja na temu kvaziintelektualnosti i elitizma, je nova igrarija Lorana Binea, koji još jednom strasno dokazuje da postpostmoderna ne mora bude lišena šarma i suštinske duhovitosti.
Dvostruka odšteta – Džejms M. Kejn (objavila kuća Dereta)
Zavodljivi mrak, opčinjavajuća fatalistička trezvenost kada su u pitanju slabosti ljudske prirode, maestralno gradiran ritam, nijedan jedini višak u čitavom romanu, bravurozno izbrušen a samo naoko krajnje jednostavan stil..., to su samo neki od buljuka krupnih aduta kojima pleni Dvostruka odšteta i na današnja čitanja.
Iznenada neko pokuca na vrata – Etgar Keret (objavila Laguna)
Keret možda i ciljano piše priče za ljubitelje romana – onih koji u toj komprimovanoj meri i u svedenoj formi umeju da prepoznaju narativni i emocionalni zamah romana. A volimo ga i zbog filma Wristcutters – A Love Story koji je Goran Dukić uradio po njegovoj prozi, zar ne?
Drugi glasovi, druge odaje – Truman Kapote (objavila kuća IPC Media)
Reč je o prvom romanu znamenitog Kapotea; aspsurdizam, frivolnost i zarazna ironija morale su da pričekaju njegova docnija dela, dok je ovaj početnički mu roman obojila iskrena dirnutost bolom u kovitlacu drugosti i nerazumevanja sveta.
Vatra nepoznatog porekla – Vladimir Vojvodić
Ne završava se amerikana na stranicama pominjane Šepardove refleksivne proze, ima je, doduše, u sasvim drugom vidu, i u ovoj sočnoj i veštoj posveti i avanturističkim knjigama i filmovama,šire shvaćenom palpu, a sa jakim pečatom amerikanizacijskog zanosa. Malo čudo od knjige.
Ide svet – Laslo Krasnahorkai (objavila kuća Rende)
Ovaj mađarski mag, pak, i u aspektu priča nejednakih ali i zamašnijih dužina, ukazuje da svet, ovakav kakav jeste (i kakav, kanda, i jedno može i mora bude, uz nas baš ovakve, slabe i strašljive) ima da bude, ako ništa drugo, a ono ključno nadahnuće za ovako uzvišenu i zaumnu prozu.
Izdaja Rite Hejvort – Manuel Puig (objavila kuća Dereta)
Intelektualne i popsdtmoderne igrarije i prilično odvažnosti čak i pred datostima savvremene književnosti ima i u ovom vrsnom romanu, za koji je poteže ukratko ispričati zaplet, a koji, pak, nudi jezički/semantički i stilski tour-de-force kome mogu da odole samo najciničniji i oni najtvrđeg srca i najzarobljenijeg uma.
Istorija nasilja – Eduard Luj (objavila kuća Laguna)
I Luj je vidno napredovao (u poređenju na vrlo dobar prvi mu roman – Gotovo je s Edijem Belgelom (kod nas objavljen takođe u Laguni)); ovaj drugi roman problematizuje nasilje unutar queer populacije, ali i donosi Lujovu potrebu da žonglira tačkama gledišta, stvarajući gotovo pa savršen kraći roman modernog senzibileta, a na neprolaznu, bolnu i značajnu temu.
Prodavačica – Sajaka Murata (objavila Booka)
U ovom kratkom i slasnom romanu o samoći kao sušinskoj potrebi upoznajemo nov i upečatljiv pripovedački glas; Murata se krajnje konsekventno drži krajnje svedenog izraza, koji biva savršen parnjak za priču o mladoj ženi, koja, ne prepoznajući propisanu i strogo kodiranu normalnost u sebi, nastoji da se poništi i mimikrijsiki stopi sa ništavilom, što budi na asocijacije na ideje i zahvate, između ostalih, i glasovitog Robertta Valzera.
Šapat zvezda – Nagib Mahfuz (objavio Samizdat B92)
Mahfuzova nesporno starostavna proza i na današnja čitanja pleni kao primer tihe, nežne, suptilne, pa i samozatajne književnosti čiji autor, duboko zaranjajući u lokalni, egipatski okvir i kolorit nepogrešivo stiže do lepote onoga univerzalnog za sve nas na Zemlji.
Pre nego što padne noć – Rejnaldo Arenas (objavila kuća Štrik)
Dugo je putovao do našeg jezičkog prostora, ali sva je sreća da je sada napokon to ovaj izvrstan autobiografski roman o malo je reći o uzbudljivom i osobenom životu čuvenog kubanskog spisatelja, a na stranicama ove i duhovite i emotivne proze, dosta bliske danas traženoj autofikciji, spoznaćete kao ona čuvena žudnja za životom može istovremeno biti i pogibeljna i prekopotrebna.
Deseti decembar – Džordž Sonders (objavila Laguna)
Sonders šeta kroz stilove, pa i žanrove, a polet sa kojim se poigrava pripovednim glasovima, tačkama gledištima, narativnim tehnikama, pa i sveukupnom arhiotektonikom svoje proze može da izazovei blagu vrtoglavicu kod spremnijih i odvažnijih čitalaca. Uz to, nema velike i refrentne društvene teme koja nije zastupljena i obrađena na stranicama ove odlične zbirke i sjajnog uvida u Sondersov pripovedački i stilski genije.
„Nema dovoljno za sve“ – Tekstovi o kapitalizmu – Hajner Miler (objavila kuća Radni sto)
Zahvaljujući kući Radni sto u prilici smo da sve podrobnije ulazimo u jedinstveni i neponovljivo briljantni um Hajnera Milera oličen u njegovoj književnosti različitih rodova i namena; ovo je, nazovimo ga tako, brevijar užasa koji za sobom ostavlja, oko sebe sebe seje samodovoljni kapitalizam ovog ili onog soja. Ova Hajnerova knjiga mapira i slabosti i vazda upitne konstrukte i levice koja mu se tu i tamo suprostavlja, te je zanimljivo sučeliti ovo po čemu Miler ovde piše sa, recimo, pogubnošću široko rasprostanjene projektne levice naših dana.
BONUS VIDEO:
Espreso intervju: HANDKE JE SRBIN, MOMO KAPOR KLASIK, RASTA I JALA NESLUŠLJIVI: S Neletom Karajlićem smo pričali ispred Kuće cveća
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!