Ilustracija, Foto: Nemanja Pančić, Ilustracija

DA LI STE ZNALI?

NIJE SAMO BEOGRAD IMAO TAKVU PRIVILEGIJU: Nekada su se tramvaji vozili i kroz ove gradove u Srbiji! (FOTO)

Beograđani nisu jedini u Srbiji imali priliku da uživaju u vožnji tramvajem.

Objavljeno: 28.02.2022. 13:18h

Već 1868. Novi Sad koji je bio u sklopu austrougarske monarhije, dobio je prvi plan za “transport ljudi u kočijama”.

Kada je struja uvedena u grad 1910. stvorili su se uslovi tako da su tramvaji počeli da voze građane već naredne godine. Devetnaest tramvajskih vozila bilo je proizvedeno u budimpeštanskoj fabrici “Ganc” i u Nemačkoj. Novi Sad je imao čak tri tramvaja koja su bila proizvedena i u Slavonskom Brodu.

Nažalost, električna centrala koja je napajala tramvaje srušena je u bombardovanju 1944. godine. Obnovljena je već 1945. pa su se tramvaji trijumfalno vratili na ulice Novog Sada i tu su ostali narednih 13 godina.

Novosadske tramvaje zauvek su zamenili autobusu 1958. godine.

SUBOTICA

U Subotici, tramvaj na električni pogon je pušten 7. septembra 1897. i stariji je od beogradskog, novosdskog i niškog tramvaja. Saobraćao je od Somborske kapije, preko Rudić ulice do Palićkog jezera, sa stanicom u Malom bajmoku. Dužina pruga bila je oko 10 kilometara.

Zbog pojeftinjenja autobuskog saobraćaja, tramvaji u Subotici su prestali sa radom 2. aprila 1974. godine.

FOTO: Aleksandra Čolić
FOTO: Aleksandra Čolić
FOTO: Nemanja Pančić
FOTO: Stefan Jokic/News1
FOTO: Espreso.co.rs

NIŠ

U Nišu su radovi na izgradnji tramvajske pruge počeli znatno kasnije od Subotice, Novog Sada i Beograda. Bilo je to tek 1928. pošto je dobijen novac od Nemačke na ime ratne odštete.

Češka kompanija “Koblen i drugovi” je postavila tramvajske koloseke, izgradila remizu, dve ispravljačke stanice, i postavila kontaktnu mrežu. Radovi na izgradnji same pruge počeli su 1928. pod rukovođenjem preduzimača Sotira Blagojevića.

Svi radovi su okončani u maju 1929. godine, a godinu dana kasnije tramvaji pristigli još 1922. godine pušteni su u saobraćaj. Išli su od Železničke stanice do Niške Banje.

Tramvajski saobraćaj u Nišu, koji je za sve vreme postojanja prevezao oko 7.568.000 putnika ukinut je 1958. pod izgovorom da je autobski saobraćaj efikasniji i jeftiniji.

(Espreso / Lepotesrbije.alo)