automobili
VOŽNJA NA ŠTO NIŽEM BROJU OBRTAJA JE POGUBNA ZA MOTOR: Budite OPREZNI, možete mu DRASTIČNO smanjiti vek!
Kritični uslovi u kojima nikako ne treba voziti pri niskim obrtajima su povećana opterećenja
Greška koju mnogi prave jeste vožnja na što nižim obrtajima. Kod nas važi ukorenjeno mišljenje da takva vožnja donosi brojne dobrobiti, uključujući i manju potrošnju, ali nije tačno.
Ne samo da nećete ostvariti nižu potrošnju goriva već ćete i drastično skratiti vek motora, posebno ako vozite pri preniskim obrtajima pod opterećenjem.
Pri (pre)niskim obrtajima u motoru se dešava otežano hlađenje i podmazivanje, a može da se dogodi i da tanki uljni film na mestima pukne. Sve to donosi pojačano habanje delova motora praćeno većim vibracijama.
Kritični uslovi u kojima nikako ne treba voziti pri niskim obrtajima su povećana opterećenja. Najočitiji primer je vožnja uzbrdo nakrcanog automobila, recimo pri odlasku na godišnji odmor. Mnogi se tada vozeći u koloni zaborave i ostanu u visokom stepenu prenosa pri nižim brzinama.
U tim slučajevima nikako ne valja ići ispod 2000 o/min kod benzinaca, odnosno nekih 1600-1700 o/min kod dizelaša. Imajte na umu da u takvim uslovima čak zna grešiti i pokazivač optimalnog termina prebacivanja stepena prenosa kojima su opremljena novija vozila. Stoga pripazite kada vam na nižim obrtajima auto “preporuči” viši stepen, a pred vama je još i neka manja uzbrdica.
Takođe, nije dobro ubrzavati iz niskih obrtaja, nego je bolje ubaciti u niži stepen i onda dati po gasu. U protivnom će se uz iste inercijske sile usled rotacije radilice i kretanja klipova pojaviti povećanje sila gasova od izgaranja. Posledica je nebalansirani rad motora, što uz vibracije i preslabo podmazivanje uzrokuje pojačano habanje.
U optimalnom području rada motor najbolje vuče i najmanje troši, opterećenje je najmanje, a dobro podmazivanje i hlađenje je zagarantovano. Stoga možete voziti pri niskim obrtajima motora samo ako auto “krstari” na ravnom putu ili nizbrdo.
Bonus video:
(Espreso/Auto saveti)