NISTE ZNALI
DA LI SE SEĆATE IRITANTNOG ZVUKA I ŠARA NA TELEVIZORIMA? Postoji NAZIV ZA TO, kao i OBJAŠNJENJE! (FOTO)
Prvo su se koristile stvarne, fizičke kartice u koje bi se uperila kamera dok je kasnije korišćen već snimljen materijal
Mnogi se još uvek sećaju šara i iritantnog zvuka na televizoru. Prvo, raznobojne forme u krugu, kvadratićima, pravougonicima i štraftama koje su se uz jednolično pištanje pojavljivale s vremena na vreme na tv prijemnicima zapravo ima ime! Zovu se test karte ili test šablon.
Ovaj prizor uglavnom se emitovao u trenucima kada je transmiter aktivan, ali ne emituje program. Dakle, u vreme kada je televizija imala “radno vreme” tj. nije emitovala program 24 časa. Test karte puštane su na početku i na kraju svakog emitovanja, a šare je uglavnom pratio i jednolični ton mada su neke stanice koristile i uključenje u radio signal ili neku instrumentalnu muziku.
Test kartice stare su faktički koliko i televizija. Prvo su se koristile stvarne, fizičke kartice u koje bi se uperila kamera dok je kasnije korišćen već snimljen materijal.
Reč je o čisto tehničkoj stvari. Glavni cilj ovog prilično iritantnog prizora bila je kalibracija signala, tj. podešavanje kamera i prijemnika da pravilno prikazuju sliku. Kartice su omogućavale svima, i gledaocima i tv stanicama, da podese svoju opremu kako bi dobili optimalan kvalitet slike.
Samim tim, ništa na test karticama nije bilo slučajno tu. Krug je korišćen zbog podešavanja linearnosti u doba dok su se u televizorima koristile katodne cevi. Dok su prijemnici bili crno-beli korišćeni su paterni sa nijansama bele i crne, a sa kolornom televizijom stigao je i set šara, tzv. “SMPTE trake” u različitim bojama. Patern boja uvek je bio isti i to redom, sa leve na desnu stranu - bela, žuta, cijan (zelenkasto plava), zelena, magenta (crvenkasto-ljubičasta), crvena i plava. Uz te boje, na test karticama su se nalazile i različite nijanse crne koje su omogućavale da se jačina svetla i kontrast na ekranima podese što bolje.
Najpoznatiju test kartu napravila je 1966. godine kompanija Filips. Sadržaj i formu šablona osmislio je inženjer Fin Hendil uz pomoć kolege Erika Helmera Nilsena. Šablon je nazvan “Philips PM5544“ i korišćen u Velikoj Britaniji, Kanadi, Sjedinjenim Američkim Državama, na Filipinima, u Mjanmaru, Južnoj Koreji, Tajvanu, Japanu, Australiji, Španiji… a i mi ga se dobro sećamo.
Nekada uobičajen prizor, test kartice se danas retko viđaju izvan televizijskih studija, postprodukcije i distributivnih objekata. Više nemaju za cilj da pomažu gledaocima u kalibraciji televizora pre svega zbog toga što savremenim tv prijemnicima nije potrebno skoro nikakvo podešavanje, a tome je doprineo i digitalni signal.
Takođe, većina televizijskih stanica program sada emituje non-stop 24/7 pa nema ni onog simboličnog “početka i kraja” svakog radnog dana.
(Espreso / Istorijski zabavnik)