ONLAJN POSLASTIČARNICA
ODE SVE U ONLAJN PRODAJU: Pekmez, slatko, sokovi, turšija, ajvar...
Vukašin i Teodora su pre četiri godine otvorili onlajn poslastičarnicu. Kažu bio je to jedini način da sa malo novca i vremena počnu sopstveni posao.
U poslednje vreme kupovina na internetu beleži konstantan rast, a preko sajtova i društvenih mreža sve više se kupuje i hrana. Najčešće od malih proizvođača, odnosno gazdinstava.
Vukašin i Teodora su pre četiri godine otvorili onlajn poslastičarnicu. Kažu bio je to jedini način da sa malo novca i vremena počnu sopstveni posao.
Porudžbina imaju sve više - 20 odsto im stiže preko društvenih mreža, a većina na sajt. Veruju da značajnu ulogu u tome imaju tekstovi o zdravoj hrani koji potrošače navode upravo na njihovu stranicu, i slatkiše koje proizvode.
Vukašin Janković iz "Cake it easy" kaže da je kvalitetna fotografija nešto što prodaje proizvod.
"S druge strane veoma detaljni opisi su neophodni jer ljudi nemaju priliku da vide uživo taj proizvod, pa on mora da se predstavi ljudima koji onlajn traže bilo šta što se tiče hrane. Neophodno je imati sajt i društvene mreže jer su to jedini kanali prodaje u ovom momentu ukoliko izuzmemo aplikacije koje mogu asistrati u tome", rekao je Janković.
Poljoprivrdnici su ranije svoje proizvode - pekmez, slatko, sokove, turšiju, ajvar prodavali na pijaci a sada sve više koriste društvene mreže.
"Imate mnogo širu publiku koja vas može naći i kontaktirati putem interneta i ono najvažnie sve radite od svoje kuće i iz fotelje. Mane još nismo pronašli osim možda da onlajn trgovina zahteva slanje kurirskim službama gde su poštarine jako skupe", rekla je Dušica Pavlović iz "Dudine teglice".
Da je interesovanje za onlajn prodaju hrane veliko potvrđuju i tvorci sajta, Fejsbuk i Instagram stranice "Mali proizvođači hrane iz Srbije" koje su potrošači napravili kako bi hranu kupovali direktno od proizvođača i da to iskustvo podele sa svojim prijateljma. Za kratko vreme umesto planiranih 100-tinak stigli su do više hiljada pratilaca.
"To nas raduje, jer to znači da ima mnogo malih proizvođača u Srbiji koji su do sada nevidljivi i to znači da su društvene mreže budućnost, kako za sve ostale grane privrede, tako i za hranu. Ono što smo mi primetili jeste da mnogi mali proizvođači nisu edukovani kako treba da se predstave na internetu. Uz svaku njihovu objavu treba da se predstave ko su, odakle su, čime se bave, da li su registrovani, i da stave sliku svojih proizvoda", kaže Sandra Živković iz Malih proizvođača hrane u Srbiji.
Uz cenu i kvalitet protrošačima je bitna i udobnost kupovine, a proizvođačima pomoć da se snađu u internet trgovini koja je kažu upućeni budućnost i za prodaju hrane.
Jelena Bojović, direktor za regulatornu reformu u NALED-u rekla je da su radili direktne kontakte sa privrednicima - nedoumice su kako će im se izvršiti uplata, sigurnost da će novac leći na njihov račun i da li će doći do potrošača, da li će potoršač vratiti, koliki su troškovi, kako da odrede cenu takve vrste proizvoda kada se prodaje onlajn.
Zatim tu su pitanja da li da idu preko svog sajta ili posrednika, koliko je siguran taj posrednik, da li potoršači imaju poverenje u tog posrednika.
"Upravo su to bitne informacije proizvođačima hrane pre nego što krenu u elektronsku prodaju", kaže Bojovićeva.
Od nove godine privrednicima će biti dostupan i sajt preduzetnistvo.gov.rs na kojem će detaljno biti objašnjeno kako da uđu u elektronsku trgovinu.
Bonus video:
(Espreso/RTS)