VAŽNO
"NA SVAKOM PRELAZU BIĆE POSTAVLJEN SEMAFOR": Damir Okanović o sprečavanju TRAGEDIJA na PRUGAMA
Razlozi za ovakve tragedije su različiti, ali uglavnom je reč o neodržavanju pružnih prelaza, nepostojanju svetlosne signalizacije, zastarele, neuočljive lokomotive, ali i neopreznost učesnika u saobraćaju
Za poslednja dva dana, dve osobe stradale su na pružnim prelazima, od kojih i jedno trogodišnje dete.
Razlozi za ovakve tragedije su različiti, ali uglavnom je reč o neodržavanju pružnih prelaza, nepostojanju svetlosne signalizacije, zastarele, neuočljive lokomotive, ali i neopreznost učesnika u saobraćaju.
- Najpre, svi pružni prelazi trebalo bi da imaju adekvatnu signalizaciju - kaže Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja. - Dakle, nije dovoljno samo držati se pravila, koja definišu kada je na prelazu obavezna rampa, a kada to nije neophodno, jer postoji dobra preglednost.
Stručnjak za bezbednost saobraćaja dalje navodi da postoje situacije u kojima, iz banalnih razloga, ta preglednost u praksi postane nedovoljna, poput izraslog rastinje ili trave koja se ne kosi i ne održava redovno.
Veliki problem su i "teško uočljive" lokomotive u dnevnim uslovima, a još više u noćnim:
- Te lokomotive su pre ko zna koliko godina ofarbane u crvenu boju, koja je sada već postala neka tamna, braon... Zato, kad dođete na pružni prelaz, postoji problem da se uoči lokomotiva, naročito u noćnim uslovima, iako su na njoj upaljena svetla, a postoje i okolno osvetljenje. I, opet se lokomotiva ponekad ne prepoznaje. Zato bi bilo poželjno da one budu ofarbane u jarke, vidljive ili čak fluorescentne boje, koje se jasno uočavaju i danju i noću.
Govoreći o adekvatnim rešenjima, Okanović je naveo da će se sledeća izmena zakona baviti upravo o pružnim prelazima i da se predviđaju nova pravila:
- Biće uvedeno da na svakom kružnom prelazu postoji semafor - objašnjava naš sagovornik.
- To neće biti klasičan semafor, već će imati crveno i žuto svetlo.
Što se tiče bezbednosti, a samim tim i odgovornosti vezano za pružne prelaze, Okanović kaže da postoje greške i na strani vozača i na strani "Železnica", kao i da se često dešava da rampa ostane otvorena dok voz prolazi.
- Mora se ulagati u opremu i obezbeđivanje prelaza, ali isto tako policija i tužilaštvo moraju da procesuiraju one koji namerno oštećuju i kradu tu opremu - ističe naš sagovornik.
- Situacija je teška, decenijama se nije ulagalo, ali "Železnice" i država bi trebalo mnogo više da rade na obnovi opreme. Takođe, i da svi učesnici u saobraćaju, kad je reč o pružnim prelazima, budu odgovorniji i oprezniji.
POSLEDNJE TRAGEDIJE
Pre tri dana, dogodila se stravična saobraćajna nesreća na pružnom prelazu u okolini Smedereva, kada je na teretni voz naleteo putnički automobil. Tom prilikom, na mestu je poginuo trogodišnji dečak, dok je njegov deda Z. A. (50) teško povređen.
Dan kasnije, muškarac (59) poginuo je na pruzi između Grejača i Trupala, nadomak Niša, kada je pokušao da pređe preko pruge u trenutku kada su polubranici na prelazu bili spušteni. Na pešaka je nalatela lokomotiva i "pokosila" ga.
Na pružnom prelazu kod pirotskog sela Držina početkom septembra teretni voz je naleteo na putnički kombi koji je prevozio radnike. U nezgodi je povređeno 12 osoba, od kojih dve teže. Srećom, niko nije poginuo.
(Espreso / Novosti)