DA LI STE ZNALI?
DOSTAVLJAČI HRANE ČESTO VARAJU GRAĐANE, OPREZ! Evo koja su vaša prava kada poručujete hranu
Kada poručujete hranu preko sajta restorana ili aplikacije, zakon vas štiti, ali ne baš na isti način kao kada kupujete npr. patike ili tehničku robu.
Tokom korone građani su masovno počeli da naručuju hranu na kućnu adresu. Ipak, malo njih je upoznato sa time koja sva prava imaju.
Kada poručujete hranu preko sajta restorana ili aplikacije, zakon vas štiti, ali ne baš na isti način kao kada kupujete npr. patike ili tehničku robu.
Pravila u ovom slučaju nisu ista jer hrana zbog svoje prirode i roka trajanja ne može da se tretira isto kao roba koja ima mnogo duži rok trajanja i za koju se daje zakonska garancija od dve godine, ističe Mladen Alfirović iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije za "Kurir".
Međutim, Zakon o zaštiti potrošača prodavcu dopušta rok od osam dana da odgovori na reklamaciju koju je izjavio kupac, da mu vrati novac ili isporuči nov obrok, iako je ovaj period predugačak u slučaju poručivanja tople hrane koju biste odmah da pojedete.
Kako navodi Alfirović, prijave potrošača na kvalitet dostavljene hrane su i dalje izuzetno retke, jer prodavci pretežno odmah odgovore na primedbe jer žele da zadrže svakog kupca. Ipak, uvek postoje slučajevi kada potrošači naiđu na nerazumne ugostitelje i data mogu to da prijave ili NOPS ili tržišnoj inspekciji, koji se dalje bave takvim slučajevima.
"Trgovcu je svakako mnogo lakše da vrati novac ili zameni obrok nego da rizikuje prijavu. Ukoliko to ne primeni i ne isporuči kupcu ono što je poručio, on ga je obmanuo, odnosno doveo ga je u zabludu. Takođe, iako je teško da zakon utvrdi baš sve, potrošač se u ovakvom slučaju može pozvati na član 50 Zakona o zaštiti potrošača, koji se tiče saobraznosti robe, odnosno propisije da je isporučena roba saobrazna ugovoru ako odgovara opisu koji je dao prodavac i ako ima svojstva robe koju je prodavac pokazao potrošaču kao uzorak ili model. Dakle, ako roba ne odgovara opisu prodavca, posredi je obmana", ističe Alfirović. i dodaje da je do sada bilo pretežno prigovora na pojedinačne slučajeve, a manje na restorane i dostavljače.
"Ukoliko na nekog dostavljača hrane ima više prigovora i ako se vidi da to radi svesno i namerno, onda mora da reaguje tržišna inspekcija", ističe sagovornik i dodao da, ako se u obroku nađe predmet koji istom ne pripada, onda je to već posao za sanitarnu inspekciju, čija je nadležnost da prekontroliše uslove kojima radi restoran ili fast fud preko kog je hrana poručena.
DOSTAVLJAČI NAPLAĆUJU "LOŠE VREME"
Jedna od vodećih kompanija za dostavu u Srbiji kada su loši vremenski uslovi (pljuskovi ili sneg) naplaćuje bonus od 75 dinara koji ide dostavljačima hrane. Stručnjak iz NOPS Mladen Alfirović kaže da ovo nije mimo zakona pod uslovom da je potrošač o tome unapred informisan.
Bonus video:
(Espreso/Kurir)