jasne namere
CILJ RAZVOJNE AGENCIJE VOJVODINE: Pomoć domaćim preduzećima da na strano tržište izvezu gotov proizvod
Dan dobavljača – agrobiznis 2021, je ove godine održavan onlajn od marta do juna
Razvojna agencija Vojvodine trenutno ima za cilj da pomogne domaćim preduzećima da na strano tržište izvezu gotov proizvod, a ne samo sirovinu!
Kako je tekla realizacija planova Razvojne Agencije Vojvodine u ovoj godini u smislu podrške domaćim prerađivačima poljoprivrednih proizvoda, kao i prilivu stranih investicija u oblasti agroprivrede? Pandemija je sigurno ostavila posledice i na realizaciju uobičajenih aktivnosti Razvojne agencije Vojvodine? Da li je prošle godine organizovan i da li se planira za ovu godinu organizacija Dana dobavljača? Kakav je značaj ovog događaja za za razvoj agrobiznisa,samo su neka od pitanja na koje je odgovore dala Razvojna agencija Vojvodine.
"Podrška domaćim proizvođačima trenutno jeste u fokusu Razvojne agencije Vojvodine – jedan od naših glavnih ciljeva je da pomognemo domaćim preduzećima da na strano tržište izvezu gotov proizvod, a ne samo sirovinu. To je put kojim ide cela Srbija - strategije od republičkog do lokalnog nivoa su tu usaglašene i primarni strateški ciljevi Srbije su razvoj industrije, izvoz i investicije prerađivačke industrije su u centru pažnje, kao i mala i srednja preduzeća kao najvažniji pokretač industrijskog rasta i novog zapošljavanja", rekli su iz Agencije.
- Država posebno subvencioniše prehrambenu industriju, u smislu da se dodeljuju subvencije isključivo za preduzeća koja posluju u sektoru prerade, odnosno proizvodnje prehrambenih proizvoda. Subvencionišu se nove investicije sa podsticajima po radnom mestu i u odnosu na visinu investicije, ali se isto tako od jula ove godine subvencioniše i automatizacija postojećih proizvodnih kapaciteta u prehrambenoj industriji (RAS-ove subvencije, koje se sprovode kroz dve uredbe, jedna je za nove investicije u prehrambenoj industriji, a druga je Uredba za automatizaciju koja je doneta u julu ove godine i odnosi se na već postojeće kapacitete)
- U tom, širem smislu, mi jesmo realizovali svoje planove - podrška domaćim preraćivačima nam je bila jedna od najvažnijih aktivnosti, ali je ona bila u onlajn formi.
- Početkom jeseni prošle godine smo shvatili da ćemo zbog pandemije ipak morati da radimo drugačije, online, bez sajmova i direktnog kontakta, kako sa potencijalnim stranim investitorima, tako i sa predstavnicima preduzeća koja traže dobavljače. Tada smo sebi postavili drugačiji cilj i njega smo ostvarili, a to nje velika B2B akcija upravo za preradjivače u agrobiznisu.
Dani dobavljača
Dan dobavljača – agrobiznis 2021, je ove godine održavan onlajn od marta do juna.
Održano je 115 sastanaka između domaćih proizvođača u prehrambenom sektoru i predstavnika stranih, domaćih i regionalnih trgovinskih lanaca Lidl, Univereksport, Deleze, PerSu, Gomeks, Podunavlje, Zdravologija, Voli iz Crne Gore, Bingo i Tropik iz Bosne i Hercegovine, Plodine iz Hrvatske. Kategorije proizvoda koje su marketi tražili su uglavnom sveže voće i povrće, proizvodi od voća i povrća, od meda, od mesa, organski, mlinski i pekarski proizvodi, industrijsko povrće za proizvodnju začina, kao i smrznuti program. Na B2B sastancima učestvovalo je 47 malih i srednjih preduzeća iz Vojvodine.
Paneli
Pored Dana dobavljača organizovali smo i dva panela:
Onlajn panel diskusija "Nauka u službi privrede“ – u martu, organizovali smo je pre svega za one domaće kompanije koje su zbog pandemije možda morale da uvedu potpuno novi proizvodni ili poslovni proces, smanje troškove proizvodnje unapređenjem tehnološkog procesa, i kojima je doprinos nauke, tehnologije i inovacija ključan za suočavanje sa ovim izazovima, kao i za ekonomski oporavak nakon pandemije.
Onlajn panel „Šta domaćim prehrambenim dobavljačima donosi EU direktiva o fer trgovini“ (u junu) – Namera nam je bila da domaćim preraćivačima damo što više informacija o tome šta je tačno i na koga se odnosi EU Direktiva o fer trgovini (Direktiva 2019/633 se primenjuje kada su dobavljač ili kupac, ili oboje, osnovani u EU, čime će i dobavljači i kupci iz zemalja koje nisu članice EU takođe biti zaštićene Direktivom).
Sajmovi
Pripremamo u ovom trenutku intezivno sajam Tuto Fud (Tutto Food), koji treba u Milanu da se održi od 22. do 26. oktobra, a na koji vodimo šest kompanija koje proizvode organsku hranu.
Takođe, pripremamo već sada i sajam Frut Logistika (Fruit Logistica), koji treba da se održi u februaru sledeće godine.
Mi se pripremamo kao da će sajmova biti, i nadamo se da će ih biti, jer našim kompanijama koje pokušavaju da pronađu svoje mesto na stranim tržištima najbolje možemo da pomognemo kada možemo da im omogućimo direktan kontakt sa potencijalnim partnerima.
Strane investicije u oblasti poljoprivrede
Upiti stranih kompapnija u ovoj oblasti su od kako je pandemije znatno smanjeni, jer su na globalnom nivou smenjene investicije.
Ima uvek izuzetaka, kompanija ADM je krajem jula potpisala kupoprodajni ugovor sa Viktorija grupom o preuzimanju njene firme Sojaprotein iz Bečeja, jedne od najvećih fabrika za preradu genetski nemodifikovane soje u Evropi.
Dolazak ovako velikih kompanija, a ADM to jeste, jedna je od vodećih svetskih kompanija u prehrambenom sektoru i agrobiznisu, svakako puno znače i otvaraju vrata i drugim investicijama u ovom sektoru.
Presek stanja stranih investicija u agrobiznisu APV
Direktna strana ulaganja u agrobiznis sektor u APV -u predstavljaju 30%
ukupnih SDI u Vojvodini, u pogledu iznosa ulaganja, i 11 i 20% u pogledu broja zaposlenih i broja aktivnih preduzeća.
Od 2000. godine 111 stranih kompanija je uložilo 3,16 milijardi evra u sektor poljoprivrede.
U APV -u je još uvek 80 aktivnih stranih kompanija koji zapošljavaju 11.164 ljudi.
UKUPNO SDI U SEKTORU POLjOPRIVREDE U APV ZA PERIOD 2010 - 2021
Od 2010. godine 53 strane kompanije su uložile 899 miliona evra.
Od toga je 48 stranih kompanija još uvek aktivno u APV -u, koje zapošljavaju 5.568 ljudi.
(Espreso)