održivost
BEOGRAD ĆE BITI SAMOODRŽIVI GRAD! Na 13 LOKACIJA biće napravljeno 25 projekata koji će PROMENITI ŽIVOT SVIMA (FOTO)
"Samoodrživi grad" je skup 25 projekata na 13 lokacija
Izložba koja nosi naziv "Samoodrživi grad", zapravo je koncept izgradnje podzemnih struktura i plana javnog prevoza u Beogradu. Ova izložba je otvorena juče u Galeriji Beograd, uz prisustvo glavnog urbaniste Grada Beograda Marka Stojčića i arhitekte Danila Dangubića.
Na izložbi, koja je deo Bijenala arhitekture i urbanizma u Seulu, posetioci su mogli videti razne makete građevina, te se upoznati sa planom i strukturom projekta.
Arhitekta Danilo Dangubić je otvorio događaj izrazivši zahvalnost pristutnima na podršci i odazivu, a onda podelio par reči o projektu.
- Ovo je projekat na kojem smo radili godinu dana. Od samog početka smo imali podršku grada. Ovaj projekat je bio kompozicija Bijenala, čija je bila ideja da određene institucije podrže ovaj projekat, naš projekat, koji je jedino i mogao i trebao da podrži grad Beograd koji se bavi izgradnjom Beograda i nudi 25 projekata, odnosno ceo jedan model načina generisanja projekata urbane strukture i drugog sadržaja koji povezuju infrastrukturu sa svim ostalim aspektima života.
Glavni urbanista Marko Stojčić je istakao da grad Beograd nema raspoloživih lokacija za dramatično širenje, što je arhitekta Dangubić zapazio, i prema tome prilagodio koncept postojećoj strukturi grada. Ideja koncepta se potpuno oslanja na potencijal gradskog podzemlja i uz to i razvitka metro stanica kojih će biti više od 40.
- To je već dovoljna količina, da kažemo, da će veliki broj Beograđana neke svoje potrebe zadovoljiti, istakao je Stojčić
Uz lagodnost putovanja, metro linija će takođe imati za cilj smanjenje saobraćaja i smanjenje zagađenja prirodne sredine.
Sledeća komponenta ovog projekta će biti izgradnja pešačkih zona, što je iskazano kao jedna od najvažnijih strateških stvari kada se govori o saobraćajnoj hijerarhiji u Beogradu gde pešak treba da zauzme glavno mesto.
Ideja projekta
"Samoodrživi grad" je skup 25 projekata na 13 lokacija. Na svakoj lokaciji, koja se nalazi iznad tunela koja je identifikovana kao hibridna stanica, predviđena su dva rešenja radi testiranja mobiliteta; kako recimo ispod raskrsnice može da funkcioniše galerija ili kako može da funkcioniše tržnica. Na taj način moguće je prikazati koliko raznovrnih ideja je moguće primeniti na ovakvom modelu projekta.
Ideja je rad na tranziciji jednog saobraćajnog modela, koji se odvija u tunelu, pa kroz parking i garažu gde bi građani ostavili svoja vozila i uzeli bicikla ili peške nastavili dalje ka površini grada.
Modeliteti koji su predstavljeni bave se vertikalnom komunikacijom, koju čine rampe i spirale kojima bi se građani krećali ka površini. Njima bi se takoreći povezivale dve ulice u jednu- jedna nad zemljom i jedna pod zemljom.
Uticaj na ekosistem
Suština arhitekture je da se bavi čovekom i čovek je u epicentru arhitekture. Samim tim, zdrav život i održivi razvoj moraju biti u fokusu. Kvalitetna arhitektura promoviše, propagira i sprovodi održivi razvoj.
- Ovakvi projekti tretiraju prirodu na jedan veoma senzitivan način. Mi dobro analiziramo šta je to što može da se spusti ispod nivoa grada kako se ne bi zauzimala površinu zemlje. To su sadržaji poput parkova, dečjih igrališta, šetališta i trgova, objasnio je Dangubić.
Smanjenje gužvi automobila
Strateški plan je aktivacija velikog broja pogodnosti koje nudi podzemlje, poput metro sistema i tunela, a posebno javnih garaža jer već godinama u nazad postoji težnja da se garaže potpuno sklone sa površine i da se svi automobili smeste pod zemlju i tako se smanji zakrčenje.
Celokupna zamisao ovog projekta je bazirana na pogodnosti investitiorima i projektantima koji bi mogli da steknu veći prihod, kao i manje ograničenje pri gradnji, dok bi građanima bilo omogućeno slobodnije i brže kretanje gradom.
Bonus video:
(A.K./Espreso)