Smrt, Foto: Profimedia

VAŽNO PITANJE

DA LI ZNATE? U kom roku je zdravstvena ustanova DUŽNA da obavesti porodicu o SMRTI njihovog člana

Po članu 205 Zakona o zdravstvenoj zaštiti porodica o smrti treba da bude obaveštena najkasnije u roku od 6 sati od utvrđivanja smrti

Objavljeno: 26.05.2021. 22:14h

Za vreme pandemije korona virusa, nikad više porodica za smrt svog člana nije saznalo iz medija, umesto od bolnice ili ti lekara, a ruku na srce to se dešavalo i ranije. Nisu retki ni slučajevi da porodica sazna za smrt a da im telegram stigne minimum dva dana kasnije, što, kako kažu lekari, nema veze sa bolnicom. Postavlja se pitanje u kom roku je zdravstvena ustanova dužna da obavesti porodicu o nemilom događaju.

Po članu 205 Zakona o zdravstvenoj zaštiti porodica o smrti treba da bude obaveštena najkasnije u roku od 6 sati od utvrđivanja smrti.

- Zdravstvena ustanova je dužna da obavesti punoletnog člana porodice o vremenu smrti, a nadležni doktor medicine o uzroku smrti pacijenta odmah, a najkasnije u roku od šest sati od utvrđivanja smrti, kao i da obezbedi punoletnom članu porodice neposredan pristup telu umrlog lica, radi provere identiteta - navodi se u članu 205.

U njemu se dodaje da član porodice može da odbije neposredan pristup telu umrlog lica, ali da o tome mora da se sačini službena beleška, koju potpisuje član porodice umrlog lica.

Za svako umrlo lice, inače, utvrđuje se vreme i uzrok smrti, na osnovu neposrednog pregleda, a to može da utvrdi samo doktor medicine. Ako je osoba umrla u zdravstvenoj ustanovi, po članu 203 ovog Zakona, o tome se pored porodice, obaveštava i nadležni organ jedinice lokalne samouprave.

Kako to u praksi izgleda, objašnjava nam naš najbolji kardiohirurg prof. dr Miljko Ristić, nekadašnji direktor Univerzitetskog kliničkog centra Srbije, danas savetnik direktora u Instititu za kardiovaskularne bolesti "Dedinje". On kaže za Telegraf.rs da se porodica po pravilu obaveštava dva sata nakon što se konstatuje smrtni ishod, a objašnjava i zašto je to tako.

- Lekar ili zdravstvena ustanova je dužan da obavesti porodicu preminulog dva sata nakon konstatovanja letalnog ishoda lečenja telefonom ili telegramom. To je pravilo. Smrt se utvrđuje u roku od dva minuta ali da ne bi došlo do nekih iznenadnih situacija, recimo da pacijent oživi, porodica se obaveštava nakon 2 sata - kaže prof. dr Ristić za naš portal.

Prema njegovim rečima, bolnica ne snosi odgovornost za to što se dešava da telegram stigne dva dana posle smrti:

- Mi kada pošaljemo telegram, imamo potvrdu kada je naručen odnosno primljen i to je opravdanje za bolnicu.

Pašalić: Potrebna empatija lekara

Zaštitnik građana Zoran Pašalić, pozivajući se na Zakon o zdravstvenoj zaštiti potvrđuje da članove porodice pacijenta umrlog u zdravstvenoj ustanovi, po Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, o uzroku smrti odmah a najkasnije u roku od šest sati obaveštava nadležni lekar, dok ih o vremenu smrti obaveštava ta zdravstvena ustanova.

- Uz svo razumevanje za otežane uslove rada medicinskih radnika u vreme pandemije, ne smemo zaboraviti na ljudskost i saosećajnost. Lekar koji porodici saopštava informaciju o smrti njenog člana mora da bude osoba puna empatije i razumevanja za bol i tugu koje osećaju ljudi koji su izgubili voljenu osobu - rekao je Pašalić.

Ombudsman navodi i da saopštavanje informacija o ličnom i emocionalnom gubitku određene porodice ne bi trebalo da bude svedeno na rutinsko obavljanje posla.

- Situacije u kojima ljudima treba saopštiti lošu vest zahtevaju da osoba koja to radi ima sposobnost da razume osećanja druge osobe koja je doživela ličnu tragediju - naveo je Pašalić.

On ukazuje i da je empatični odnos lekara prema pacijentu, njegovoj porodici i bliskim prijateljima definisan i Кodeksom medicinske etike Lekarske komore Srbije, koji u članu 54 ističe da je lekar dužan da se prema njima odnosi sa puno razumevanja i da sa njima sarađuje u korist pacijenta.

(Espreso/Telegraf)