stefan nemanja
ZAŠTO STEFAN NEMANJA U RUCI NOSI MAČ, A NE KRST? Da li je posle ovog objašnjenja sve mnogo jasnije?
- Zašto mač? Mač je simbol vlasti. Zato je mač uvek jedan od sastavnih delova vladarskih insignija - rekao je
Kako se počelo sa postavljanjem velelepnog spomenika Stefanu Nemanji, tako se sve više vodila priča o velikom županu, a kako se približavao dan svečanog otkrivanja, tako su počele i polemike na temu “mač ili krst” u njegovim rukama.
Iako je isprva bilo reči da će se u rukama naći krst, odlučeno je da to ipak bude mač.
Kako bi stavio tačku na sve komentare do sada, iz stručnog ugla gledano, Miljan Šekarić je želeo da malo bolje pojasni odakle takva odluka, ovo su njegove reči:
- Stavio bih tačku na raspravu mač ili krst u ruci Stefana Nemanje. I vi da znate, da ne slušate mišljenja svakog ko bi to poželeo da uradi bez ikakvog znanja.
U javnosti se oko spomenika Stefanu Nemanji povela debata treba li da nosi krst ili mač, pa evo kratkog odgovora iz stručnog ugla, imao sam nekoliko konsultacija sa crkvenim licima koji su i heraldičari i istoričari, sveštenici.
Dakle, stručni argumenti na temu "mač umesto krsta": Prvo: Zašto ne osmokraki krst? - Zato što nije bio tako uobičajen kod nas u tom periodu. Drugo: Nemanja je bio monah a ne jerođakon ili jeromonah, nije imao svešteni čin da bi služio pa time i nosio krst pri bogosluženju. Dakle, on nije blagosiljao - bio je laik. No, krst bi priličio da je to ikonografska predstava (kao što nije) nekog mučenika (kao što, opet, nije). Ili da je tu Nemanja prikazan kao svešteno lice, što nije. Treće: Zašto mač? Mač je simbol vlasti. Zato je mač uvek jedan od sastavnih delova vladarskih insignija.
Imalo bi nekog smisla da je držao žezal sa krstom na vrhu i tada bi krst mogao da bude i osmokraki, ali ne sa iskošenom donjom prečagom, već sa ravnom, kao na tipu patrijaraškog krsta. Dakle, kao takav, on nije imao prava na takve insignije, tj. na takav žezal. Njegovi potomci - da, ali on - ne.
Ali, iako bi to moglo nekako i da prođe - ne bi bilo sasvim istorijski korektno, jer on kao (samo) veliki župan i kao neko ko je počeo da radi na sticanju samodržavne vlasti ali mu istu nije priznavao ni Carigrad ni Rim (tj. niko - iz tadašnje perspektive).
Ponavljam: On tu nije prikazan kao Sveti prepodobni Simeon Mirotočivi, već kao veliki župan Stefan Nemanja. U tome i jeste stvar. Čak i da je prikazan kao svetac (ne ''svetitelj''), onda posebno ne bi držao krst, jer se sa krstom ikonografski ne prikazuju prepodobni, već mučenici. No, on je ovde prikazan kao vladar - pre monašenja - dakle kao državotvorac, branitelj, onaj koji je satirao neprijatelje Otačastva, a ne kao molitvenik i kaluđer.
Kada se misli na satiranje neprijatelja Otačastva misli se na: bogumile, Vizantince, Ugre, Bugare, pa i na sopstvenu braću, kada su ugrožavali jedinstvo države, naveo je Miljan.
Možemo zaključiti da je mač ipak bio izbor kojem je najviše pristajalo da se nađe u rukama spomenika Stefana Nemanje.
Koja su vaša mišljenja, pišite nam u komentarima...
Bonus video:
(Espreso.co.rs)