novi put
PRED SRBIJOM JE VELIKA GODINA INVESTICIJA: Kad se sve završi, biće prilično SPEKTAKULARNO!
Dužina autoputa od petlje Borča do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina biće 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45 kilometara.
Izgradnja autoputa Beograd-Zrenjanin i juče je iz Vlade pomenuta kao jedan od infrastrukturnih prioriteta. Kako je rečeno, ova saobraćajnica dužine oko 60 kilometara, značiće i više investitora u Vojvodinu. Ovaj autoput biće još jedna brza deonica od ukupno 16 koliko je planirano za ovu godinu.
Samo u prošloj godini širom Srbije je završeno nekoliko deonica autoputeva, kompletiran je Koridor 10 puštanjem u saobraćaj južnog i istočnog kraka, Beograd i Čačak spojeni su autoputem "Miloš Veliki", a Ipsilon krak povezao je Suboticu i granicu sa Mađarskom.
Tako se mreža autoputeva širi, a nekoliko velikih projekata najavljeno je i za naredni period, poput gradnje Moravskog koridora, Fruškogorskog koridora, autoputa Niš-Pločnik i još nekoliko deonica. Iz resornih institucija najavljuju ukupno 16 novih brzih deonica.
Kinezi grade autoput od Beograda do Zrenjanina
Podsetimo, o izgradnji autoputa od Beograda do Zrenjanina prvi put je bilo reči u martu prošle godine, kada je predsednik Vučić najavio da bi gradnja trebalo da počne za manje od godinu dana. U novembru 2019. Vlada Srbije formirala je Radnu grupu za izgradnju autoputa Beograd-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, koju treba da realizuje kineska Šandong Hajspid Grupa (Shandong Hi-Speed Group).
U januaru ove godine potpisan je Memorandum o razumevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije za izgradnju auto-puta Beograd (Borča) - Zrenjanin - Novi Sad, sa kineskom kompanijom i najavljeno da će dokumentacija za taj autoput od 113 kilometara biti završena ove godine. Nakon togaje Šandong Grupa u martu raspisala tender za idejni projekat.
Dužina autoputa od petlje Borča do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina biće 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45 kilometara. Procenjena vrednost izgradnje oba autoputa je oko 600 miliona evra.
Koje saobraćajnice su završene?
Autoput "Miloš Veliki", od Beograda do Čačka, ukupne dužine 120 km, pušten je u saobraćaj 18. avgusta 2019. godine. Trasa autoputa E-763 predstavlja krak Transevropske magistrale koja povezuje njen osnovni pravac od Gdanjska do Atine i Istanbula sa Jadranskim morem i lukom Bar. Povezuje Obrenovac, Ub, Lajkovac, Ljig, Rudnik, Takovo, Gornji Milanovac i Preljinu, a preko Surčinske petlje povezan je sa Koridorom 10 i Beogradom.
Južni krak Koridora 10, na autoputu E75, od Grabovnice do granice sa Severnom Makedonijom, završen je u potpunosti i pušten u saobraćaj u maju prošle godine. Reč je o deonici od 95,7 km na jednom od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Severnu Makedoniju i Grčku. Povezuje sledeće gradove i opštine: Niš, Leskovac, Vladičin Han, Vranje, Bujanovac i Preševo.
Autoputem do Bugarske
Krajem prošle godine, 9. novembra, pušten je u saobraćaj i Istočni krak Koridora 10, autoputa E80, od Niša do granice sa Bugarskom, ukupno 87 km. Istočni krak Koridora 10 povezuje Srbiju sa Bugarskom, ali je važna i kao tranzitni koridor preko kojeg se odvija saobraćaj između centralne Evrope i Turske ka Bliskom Istoku. Povezuje Niš, Belu Palanku, Pirot i Dimitrovgrad.
Gradilo se i na severu, pa je 27. decembra 2019. pušten u javni saobraćaj "Ipsilon" (Y) krak, od obilaznice oko Subotice do graničnog prelaza Kelebija, ukupne dužine 24 km.
Započeta gradnja
Projekat Moravski koridor, autoput E761, od Pojata do Preljine, ukupne dužine 112,37 km, započet je 15. decembra 2019. godine. Kako navode iz Koridora Srbije, ova saobraćajnica povezuje centralne delove Srbije pravcem istok - zapad, odnosno dva najznačajnija putna pravca države koji pripadaju i evropskoj mreži puteva, a to su autoput E75 i autoput "Miloš Veliki". Povezuje teritoriju na području sedam opština i gradova sa oko 467.000 stanovnika i to Ćićevac, Varvarin, Kruševac, Trstenik, Vrnjačka Banja, Kraljevo i Čačak.
U decembru je započet i projekat autoputa Ruma – Šabac i brza saobraćajnica Šabac – Loznica, ukupna dužine 77km.
Gradnja autoputa Beograd-Sarajevo zvanično je počela krajem avgusta 2019. otvaranjem gradilišta na deonici Sremska Rača-Kuzmin dugačkoj oko 18 kilometara, čija je vrednost radova sa sve mostom preko Save 220 miliona evra. Rok za izgradnju je dve i po godine.
Gradi se i deonica Preljina-Požega, na autoputu E-763, i brza saobraćajnica na deonici Iverak-Lajkovac, dugačka 18,3 km, a kako ističu iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u toku je izgradnja i sektora "C" obilaznice oko Beograda, deonica Bubanj Potok – Pančevo, ukupne dužine 31,5 km. Ovaj put povezaće Bubanj Potok, Leštane i Pančevo.
Sledeće godine više od 200 milijardi za infrastrukturu
Autoput "Vožd Karađorđe", takozvani Šumadijski koridor, biće ukupne dužine oko 220km. Ovaj projekat je u planu, a reč je o brzoj saobraćajnici sa po dve trake u oba smera, koja će povezati centralnu i istočnu Srbiju, i nosiće ime po vođi Prvog srpskog ustanka. Sa jedne strane će ići trasom Mladenovac – Orašac – Aranđelovac, sa druge Lazarevac - Aranđelovac gde će se spojiti, odakle će ići dalje ka Rači, Svilajncu, Despotovcu i Boru.
U planu je i autoput Niš – Merdare – Pločnik, ukupne dužine 77 km. Autoput Niš - Merdare će biti deo autoputa E80, i predstavljaće vezu saobraćajnog čvorišta Niš sa Prištinom i dalje, preko Albanije, sa Jadranskim morem, a povezaće gradove Niš, Prokuplje i Kuršumliju sa Prištinom.
Iz Ministarstva građevinarstva takođe navode da je u planu nekoliko projekata. Planirana je izgradnja deonice Požega-Kotroman, dužine 60 km, na autoputu Beograd-Sarajevo, kao i autoputa prema Rumuniji - Beograd-Vršac-(Vatin), dužine 86 km.
U planu je i gradnja deonice autoputa od Požege do Boljara ka Crnoj Gori, dugačka 107 km, a Novi Beograd i Surčin biće spojeni putem dugim 7,9 km.
Kako su prethodno najavili iz Ministarstva, za sledeću godinu se spremaju projekti vredni 210,8 milijardi dinara, kao nastavak investicija u infrastrukturu.
U planu i brze saobraćajnice
Pored autoputeva, najavljeni su i projekti brzih saobraćajnica - Fruškogorski koridor (47,7 km), Bački Breg-Sombor-Kikinda-granica sa Rumunijom (175 km), Slepčević-Pavlovića most (15 km), Kragujevac-Mrčajevci (33 km), petlja Požarevac-Golubac (70 km), Golubac-Donji Milanovac-Brza Palanka i Kladovo-Negotin (146 km) i Paraćin-Zaječar-Negotin (140 km).
(Espreso.co.rs/Blic.rs)