ISTRAŽIVANJE
ČAK PETINU NEZAPOSLENIH U SRBIJI ČINE MLADI OD 15 DO 30 GODINA!
Takođe, istraživanje je pokazalo da mladi od 25 do 29 godina čine čak 57,7 odsto od ukupnog broja nezaposlenog mladog stanovništva
Od ukupnog broja nezaposlenih oko 20,5 odsto čine mladi, što praktično znači da petinu nezaposlenih u Srbiji čine građani od 15 do 30 godina, rezultati su istraživanja "Mladi i preduzetništvo'' predstavljeni na današnjoj konferenciji.
Takođe, istraživanje je pokazalo da mladi od 25 do 29 godina čine čak 57,7 odsto od ukupnog broja nezaposlenog mladog stanovništva.
Primećeno je i da većinu nezaposlenih mladih čine žene, tačnije 54,9 odsto, dok nezaposleni muškarci čine 45,1 odsto, a takva je situacija i kada je reč o ukupnom broju nezaposlenih.
Posebna kategorija koja se tokom istraživanja posmatrala jesu mladi u "nit situaciji" ili "nevidljivi mladi", a kako je objašnjeno na konferenciji, reč je o mladima koji nisu u obrazovanju, niti na obuci ili u nekom vidu treninga, a nemaju ni posao.
Procenjuje se da njih u Srbiji ima oko 200.000, ali, kako je rečeno, njihov broj stalno varira, jer oni neprestano "ulaze i izlaze iz nit situacije".
Istraživanje je pokazalo i da su tokom kovid krize bili najviše ugroženi upravo nezaposleni mladi u ruralnim sredinama, koji spadaju u osetljivu grupu na tržištu rada.
Kada je reč o delu istraživanja onih koju su započeli sopstveni biznis, najveći broj mladih kao jedan od osnovnih razloga odlučivanja na taj potez navode da nisu mogli da pronađu posao za platu, a novac za započinjanje posla su dobili od porodice ili prijatelja.
S druge strane, razlozi koje mladi obično navode za nezapočinjanje sopstvenog posla jesu strah od neuspeha i nedovoljno finansijskih sredstava za pokretanje biznisa, dok kao najveće prepreke na putu samozapošljavanja vide nepostojanje državne pomoći, nedovoljno podsticaja, fiskalne i parafisklane namete...
Pored analize preduzetništva mladih, istraživanje sadrži i preporuke za unapređenje politika za razvoj preduzetništva.
Neke od tih preporuka su da se duplira broj programa usmerenih ka mladima i da se uvećaju novčana sredstava za njihovo realizovanje, da država i državne institucije prepoznaju "nit mlade" kao posebnu kategoriju kako bi se smanjio broj nezaposlenih u toj kategoriji.
Zatim, da se mladi motivišu na preduzetništvo poreskim olakšicama i lakšim pristupom na nova tržišta, da se preduzetništvo uvede u svim srednjim školama i na većini fakulteta, da se razvija žensko preduzetništvo...
Istraživanje je sprovela Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS) u partnerstvu sa Beogradskim centrom za ljudska prava, organizacijom "M-peeria" i Nacionalnom asocijacijom praktičara i praktičarki omladinskog rada (NAPOR).
Ta akcija deo je globalnog projekta "Podrška Evropske unije aktivnom uključivanju mladih", ukupne vrednosti 4,7 miliona evra, koji finansira Evropska unija i sufinansira Vlada Srbije.
(Espreso.co.rs/Tanjug)