CENZURA GOVORA
TRAMP SVE POZVAO DA PREĐU SA TVITERA NA PARLER! Saznajte sve o NOVOJ DRUŠTVENOJ MREŽI!
I tako, dok su Fejsbuk i Tviter limitirali objave o mogućim prevarama birača na američkim izborima, Parler je te poruke ostavio netaknute na svojoj platformi.
Društvene mreže Tviter i Fejsbuk počele su sve više da suzbijaju političke dezinformacije limitiranjem spornih objava, uključujući i one koje je objavljivao sada već bivši američki predsednik Donald Tramp. Od tada, sve više njegovih pristalica ''prelazi'' na drugu društvenu mrežu - Parler.
Tokom ovog vikenda, visoko pozicionirani konzervativci pozvali su i druge da se pridruže ovoj mreži, nakon što su mnogi mediji pokazali neobjektivnost na predsedničkim izborima. Oni navode da je Tviter pomogao demokratama u krađi ovih izbora i da sada pokušavaju da ućutkaju Trampa.
Tako je od ponedeljka nova društvena platforma postala top besplatna aplikacija u Guglovim i Eplovim prodavnicama. Pre dva dana, 8. novembra, bila je čak najtraženija aplikacija na području Amerike.
Iako pridruživanje ovoj aplikaciji ukazuje da ste konzervativac, direktor i osnivač Parler-a, Džon Matce, izjavio je da pozdravlja sve koji žele da se pridruže njihovoj platformi i akcenat stavlja na slobodu govora. I tako, dok su Fejsbuk i Tviter limitirali objave o mogućim prevarama birača na američkim izborima, Parler je te poruke ostavio netaknute na svojoj platformi. Štaviše, Matce je izjavio da su Tviter i Fejsbuk preterali u slučaju Trampovih objava, optužujući obe plaftorme za pristrasnost.
Šta je Parler?
Parler je aplikacija za društvene medije koju su 2018. godine osmislili i pokrenuli diplomci Univerziteta u Denveru - Džon Matce i Džared Tomson. Njih dvojica su osmislili ovu aplikaciju jer su bili ''iscrpljeni nedostatkom transparentnosti u današnjoj tehnologiji'', navodi se na internet stranici Parler. Kompanija ima sedište u Hendersonu u saveznoj američkoj državi Nevadi i prema podacima Linkdin-a broji oko 50 zaposlenih. Parler na francuskom znači ''razgovarati''.
Aplikacija je veoma slična Tviteru - možete da pratite različite naloge i sadržaj vam se pojavljuje u vidu hronoloških vesti. Korisnici mogu da napišu objavu od 1000 reči, što je mnogo više nego na Tviteru gde je limit 280. Takođe, mogu da postavljaju fotografije, mimove, GIF-ove. Osim toga, može da se komentariše i heštaguje, a klasične Tviterove funkcije ''retvit ''i ''lajk'' postoje samo pod drugim imenom. Kao i kod ostalih društvenih mreža, i za registraciju naloga kod Parler-a morate imati najmanje 13 godina.
Ko koristi Parler?
Matce je izjavio da njegovu društvenu plaformu koriste uglavnom konzervativci, ali i levičari koji su posebno bili aktivni za vreme kampanje ''Crni život je važan'' . On navodi da njegova kompanija nije ni za jednu političku partiju, kao i da prilikom prijave ne navodite kojoj partiji pripadate - sve što navodite je vaša imejl adresa i broj telefona.
Zašto konzervativci više koriste Parler?
Konzervativci već godinama tvrde da društvene mreže poput Tvitera i Fejsbuka potiskuju i cenzurišu njihov govor. Ove kompanije u više navrata su negirale optužbe, rekavši da imaju svoja pravila protiv govora mržnje i podsticanja nasilja koja se odnose na sve korisnike ravnopravno.
Optužbe konzervativaca postale su sve glasnije u poslednijih nekoliko dana kada su Tviter i Fejbuk počeli da ograničavaju objave Donalda Trampa, a u kojima je bilo reči o nepravilnostima na izborima. Obe mreže su na ove objave dodale etiketu u kojima se navodi da je ''tvrdnja o izbornoj krađi osporena''.
Da li korisnici/e mogu da kažu bilo šta na Parleru?
Ne! Parler, kao i svaka druga društvena platforma, ima svoju listu pravila sa kojima se korisnici/e usaglašavaju kada kreiraju svoje naloge. Parler ne dozvoljava teme o terorizmu, spamove, lažne oglase, pornografiju, pretnje, ucene i nasilje nad životinjama.
Hoće li Tramp napustiti Tviter i Fejsbuk i preći na Parler?
Teško! Tviter i Fejsbuk imaju mnogo veći broj pratilaca nego Parler. Sam Tramp na ličnu profilu ima 89 miliona pratilaca na Tviteru i 34 miliona pratilaca na Fejsbuku. Tramp je u više navrata isticao da koristi ove društvene plaforme da bi ''uzvratio'' neobjektivnim medijima i primetio je da ga prati više ljudi na Tviteru, Fejsbuku i Instagramu nego bilo koje od tih medija. Takođe, istakao je da smatra da bi ozbiljno naštetio Tviteru ukoliko bi se povukao i da bi pokušao da im ugasi kompaniju ako bi za to pronašao legalan zakonski način.
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Cnet.com)